• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om 72st celler istället för klassiska 36 solceller

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har epostat dom för några dagar sen men inget svar ännu så vill fråga er om denna solpanel
https://www.energilandet.com/Solenergi/solceller/verkningsgrad-72s-24v-mppt

De säger Nu har den senaste solcellen släppt för att ytterligare öka effektiviteten på din solcellsanläggning.
Denna panelen är byggd med 72st celler istället för klassiska 36 celler som man vanligtvis använder sig av. Detta dubblar spänningen vilket betyder att det krävs ännu mindre sol eller mer moln för att spänningen ska gå.

Är dessa paneler nya för i år därför jag kan inte hitta liknande någon annan stans. Priset på den var heller inte annorlunda från 36 cell panel.

Läser man på den sidan står det lite oroväckande "Ström vid max effekt 2,7 A" antar att det är felskrivet då det borde vara runt 7A kanske

Någon kommentar om detta vore kul.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fråga om 72st celler istället för klassiska 36 solceller

72 celler pr. Panel er normalt for store stasjonære installasjoner. Kan benyttes sammen med mttp også mot12V batterier. Det er masse billige b-vare paneler tilgjengelig i markedet. Proff installasjoner kjøper kun a-vare til sine systemer passert på et antall 24 volt i parallell. Normal spenning i de små er 48 til 96 volt batteri.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Fråga om 72st celler istället för klassiska 36 solceller

" Läser man på den sidan står det lite oroväckande "Ström vid max effekt 2,7 A" antar att det är felskrivet då det borde vara runt 7A kanske "

Stämmer för 100 watt panel med utspänning 36 volt, W / V = A är formeln, mppt-regulatorn omvandlar ingående effekt till lämplig utspänning och strömstyrka, där får du dryga 7 A ut.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Fråga om 72st celler istället för klassiska 36 solceller

Om panelen har parallellkopplade 2gånger36 celler är det bättre då laddningen inte lägger av om en cell skuggas. Om en cell i raden skyms så upphör laddningen tyvärr..
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen