• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring storlek

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag ska installera en 1000 W inverters och vill veta hur stor säkring ska jag ha mellan batteriet (12v) och inverters?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Säkring storleg

Samma fråga, fast gällande en något större invernter, stöttes och blöttes i en annat tråd för inte alltför länge sedan.

Se även Matteusevangeliet 7:7-11

Pålle
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Säkring storleg

Jag ska installera en 1000 W inverters och vill veta hur stor säkring ska jag ha mellan batteriet (12v) och inverters?
Jag skulle inte säkra alls i dessa strömmar utan hellre vara noggrann hur man drar + kabeln, blir det kortis/fel i invertern så brinner sakerna upp oavsett.

Själv har jag ingen säkring på min 600 wattare.

En startmotor är på ungefär dessa effekter, någon som sett en säkring där?

Men ska du säkra så skulle jag säga 100-150A, ju mindre säkring desto mera spänningsfall.

Se över sladden från batteriet till chassit den ska vara bra och kort, samma sak med inverter -, kort och bra.

Bäst är att använda chassit som jord för allt i syfte att minska förlusterna.

Ifall du tänker använda den med mycket last, varför inte koppla den till bilbatteriet ocjh nyttja den bara när du kör?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Säkring storlek

På de invertere jeg har benyttet sitter det en sikring på 12V inngangen, så om en benytter korte kabler som beskyttes mot fysiske skader og kobler direkte mot batteri så kan det være forsvarlig. Men med en gang en trekker kabel gjennom vegg eller rundt et hjørne så er sikring ved batteri eneste forsvarlige løsning. Mange invertere leveres med kabler på 1 til 2 meter og instruks om t disse skal benyttes og kobles direkte på batteri.

Over til hvordan en beregner sikring: wattstyrken på inverteren deles på 12 og en har minste amperstyrke. Men om inverteren er oppgitt med 2 watt tall så bør en regne med den største. En kan gå opp litt i A verdi på sikringen, så enkelte regner med 10 i stedet for 12, dette er innfor sikkerhetsmarginene.

Så for en 1000 watt inverter er en 100 A sikring et bra valg. Men se for sikkerhets skyld om det ikke står 1500 eller 2000 watt kort tid, da bør en gå opp til 150 eller 200 amp sikring.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Säkring storleg

Jag skulle inte säkra alls i dessa strömmar utan hellre vara noggrann hur man drar + kabeln, blir det kortis/fel i invertern så brinner sakerna upp oavsett.

Själv har jag ingen säkring på min 600 wattare.

En startmotor är på ungefär dessa effekter
, någon som sett en säkring där?

Men ska du säkra så skulle jag säga 100-150A, ju mindre säkring desto mera spänningsfall.

Se över sladden från batteriet till chassit den ska vara bra och kort, samma sak med inverter -, kort och bra.

Bäst är att använda chassit som jord för allt i syfte att minska förlusterna.

Ifall du tänker använda den med mycket last, varför inte koppla den till bilbatteriet ocjh nyttja den bara när du kör?


Hmm... jag har kraftigare startmotor på H-D'n 1,2kw,
startmotorn i min HB är på 2kw, (utan säkring:D)
på invertern som peakar 2kw har jag 200A säkring vid batterianslutningen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Säkring storlek

Som Knut skrev och jag också så är kabeldragningen viktigast inte säkringen, kablar måste alltid dras så att dom aldrig kan skavas av.

Tex om man ska genom en plåtvägg så ska kabeln fixeras på båda sidorna och en gummiring monteras i hålet i väggen innan kabeln dras igenom.

Ett enkelt lite extra skydd för tex + kabeln är att dra den igenom en vanlig trädgårdsslang.

En säkring i invertern(och de flesta vettiga inverters har nog en sådan hoppas jag annars kör en annan) skyddar mot om invertern går sönder.

Den som tex Peter nämnde vid batteriet skyddar mot en dåligt installerad kabel, inget annat. dvs installerar man kabeln rätt är den säkringen en fin utgift i kronor samt ett lagom spänningsfall.
 
Toppen