• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 715

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag är intresserad av en Solifer 715 som jag kollat på, är det helt galet att köpa en sådan idag det verkar som Solifer inte finns på den svenska marknaden längre.
Vem står för garantierna det är 12 års fuktgaranti och 6 års fabriksgaranti?
Jag vet att det är LMC som bygger dom.
Är det någon på forumet som är ägare till Solifer 715?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Solifer 715

har en Solifer 693 2011 och sett ett flertal ute på vägarna, så det finns återförsäljare , och dom har service på bodelen ,annars kan väl vilken husbilsfirma som hels göra fuktestet och föra in det i serviceboken, hälsningar Lasse PS kolla på solifers hemsida där bör finnas återförsäljare DS
 
B

Brincken

Guest
Sv: Solifer 715

Har en Solifer Camp. Byggd av LMC. Exakt likadan som deras bilar. Mycket hög kvalitet. Saknade information om fabriksmonterad kabel för parabol. Kontaktade LMC i Tyskland. De mailade omedelbart sprängskiss till mig. Så konkret inga problem att köpa Solifer Finsk - Tysk kvalitet av högsta klass.
 

tore&anette

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
15949
Medlemskap
2024
Sv: Solifer 715

Hej, Om fuktkollen är gjord varje år så finns garantin kvar i 12 år.Vi får betala ca 1000 kr/år för det. Jag vet inte om 6 års garantin funkar. Vi fick olika besked av Forsbergs i Borlänge så vi åkte utan vagnskadegaranti. Vi fick upplysning att det var betalt men det var det inte pga konkurs..
Annars bra bil med mycket utrustning.
Mvh Tore A
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Sv: Solifer 715

Tack för informationen, jag ska tänka på det ni informerat om.
Jag är lite fundersam eftersom det är en 130 hk motor och den har totalvikt på 3850kg, idag har jag 150hk i en husbil med samma planlösning, men vikten på min är 3500kg.
Jag har inte kört någon 130hk så jag vet inte hur stor skillnaden är?
Det kanske inte märks någon större skillnad?
 
B

Brincken

Guest
Sv: Solifer 715

130 hkr räcker om man inte vill ha lite extra dragkraft ex. i Kasselbackarna i Tyskland. Jag hade standard 130 hkr men köpte en uppgradering från BSR.
Kostade knappt 5000:- Fick då 160 hkr och mycket bättre vridmoment. Inga problem i backarna nu. Upp på 6:ans växel. Laddas i med en liten dosa och återställes lika lätt. Googla på BSR:s hemsida så kan du få priser och data.
Har nu kört 1600 mil utan problem.
Mvh Bo
 
Toppen