Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning
Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 927
Hemvist: Håbo
Sv: BMS problem - 2017-06-21, 11:52

Citat:
Ursprungligen postat av muskatten Visa inlägg
I dag ringde jag Albertronic i Holland angående BMS:en
De hittar inga fel på enheten.... Jag fick samma prolem som första gång så jag trodde att det var samma fel.... så nu är det bara att börja om från början igen...
Däremot fick jag tidigare ett mail från dem där det bl.a stod ....
Is it possible your charger/discharge devices are consuming high frequency fluctuating currents?....

I telesamtalet sa de att denna typ av hög frekvent ström kan fnnas i ur/laddnings enheter...???....
Nu är detta inget jag vet något om, så jag har skickat ett mail till Votronic om den solregulatorn som jag har (350 MMPT) arbetar med denna typ av ström... än har jag inte fått något svar... Så nu undrar jag om några av "snillen som spekulerar" här på forumet vet något om detta (gissar att Knut vet lite mer).....

Så fort jag fått enheten och installerat allt så skriver jag lite mer om hur BMS:en fungerar..... hoppas nu att den fungerar...

Just nu är det 30.8 +.... och Wovi flåsar rejält där hon ligger....
Förenkla allt är mitt råd, dvs gör en sak i taget i detta fall koppla bort(stäng av) ALLT som inte behövs för BMS dvs behåll bara batteriet och när du fått en bit att fungera kopplar du ur den första och testar nästa sedan lägger du ihop sakerna när du har fått koll på allt.

Glöm inte att en datorladdare eller USB laddare är också en störkälla, dvs ALLT ska stängas av.

Läste jag inte något om att du hade kopplat bort något med startbatteriet pga något, vad var det?

PS kanske dags att klura på ett oscilloskåp ändå DS
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-06-21, 14:12

Tusen tack Knut....

Jag fick nedanstående svar från Votronic i dag.... men enligt dem skall det fungerar (om jag tolkat svaret rätt)... eller har Vortonic fel?

Hello Mr. Nyberg,

our MPP regulators provides a smoothed DC output and they would never pass any CE-test if they‘ll interfence the periphery, so your BMS shouldn’t be affected by the MPP regulator


Mit freundlichen Grüßen
Best regards

Timo Möller
Kundenservice / Technik
Customer Support / Engineering
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-06-21, 14:31

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Förenkla allt är mitt råd, dvs gör en sak i taget i detta fall koppla bort(stäng av) ALLT som inte behövs för BMS dvs behåll bara batteriet och när du fått en bit att fungera kopplar du ur den första och testar nästa sedan lägger du ihop sakerna när du har fått koll på allt.

Glöm inte att en datorladdare eller USB laddare är också en störkälla, dvs ALLT ska stängas av.

Läste jag inte något om att du hade kopplat bort något med startbatteriet pga något, vad var det?

PS kanske dags att klura på ett oscilloskåp ändå DS

Tack mlaajanen....

Jag skall göra så när jag får tillbaka BMS:en..... en sak är säkert att här är något som inte stämmer men i dags läget har jag inte en aning om vad det kan vara... så fortsättning följer..
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-11, 08:32

I går kom min BMS med posten....

Så genast monterade jag alla enheter (precis som 3 ggr) tidigare... denna gång var det stor skillnad... allt som skulle lysa och blinka gjorde det
Sen var det bara att starta "mottagaren" mobilen och en teblet (båda har Android 5.1) så jag väntade .... och väntade på att få signal från BMS123... under tiden läste jag manualen... jag vet inte hur många ggr jag har läst den nu.... men inget händer .... så jag monterar av out modulen för att reseta den (besvärlig reseting metod) .... men hur jag än gjorde så fick jag ingen kontakt med enheten... så till slut såg jag inget annat än att ringa Frank i holland ... efter flera försök utan resultat säger han prova bara med din mobil och börja med att stänga av den... jag gjorde som han sa och startade den sen.... titta nu får vi signal... in med password och vips så ser jag på mobilen en massa information om min LFP4 anläggning... tyvärr så inser jag nu att all den information har jag ju redan på cellogen och mina andra fasta mätinstrument skillnaden är bara det att BMS123 kostar ca 3000.- Skr mer och att jag nu kan ligga i sängen och bevaka mitt LFP4-batteri då all information går via bluetooth....
Efter att allt fungera så var det dags att ställa BMS123 alla parametrar... när det var klart så såg jag att värden för förbrukning var högre på BMS123 än vad mina andra visade... men efter att ha läst igen manualen så var det bara att ställa switch 4 i on läge ett par sekunder (först fick jag stänga ner allt så ingen ström gick genom shunten)... efter detta så var shunten nollställd och sen visade dessa värden rätt... men andra frågor dök upp i mitt huvud en efter en... och detta slutade med ett mail till BMS123... som ni kan se härunder....

Hi Frank...

Now everything seems ok.But I have some questions......

I see that the display shows levels of 0.5A at a time ... does BMS123 also measure at 0.5A intervals?
As I have understood the manual, BMS123 only balances when V-bypass is reached .... is that correct?
One of my devices has Android 5.1 .... unfortunately BMS123 does not work with this .... how can we solve this?
On my mobile display, the battery symbol level does not show how much battery is left in the battery. How do I solve this?
Our first monitoring of BMS123 yesterday showed the device that it charges 6-6.5A from the solar panel ... my second meter showed 9-10A during the same time.Is it possible to adjust BMS123 to show correct value?
Since the unit is mounted in a Motorhome, there are several "charger" car generator (90A) and a 230V charger (25A) solar panel 200W (14A) MPPT regulator .... I consider that the parameter for the BMS123 solar panel should then be set to the highest value (90A)... I've thought right here ..?

There will certainly be several thoughts over time, but right now I'm very grateful if you can answer all the above questions ....
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar muskatten för detta inlägg:
mlaajanen (2017-07-11)
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 927
Hemvist: Håbo
Sv: BMS problem - 2017-07-11, 08:47

Kul att det börjar att röra sig.

Rörande strömmätningarna, mäter alla dina enheter på samma ställe, vad jag tänker på är ifall du har tex solceller som visar hur mycket dom ger vilket inte är samma som hur mycket som går in i batteriet, dvs du kan ha förbrukare som använder ström också?!

V bypass är nog som du läser men du låter tveksam iom din fråga eller?
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-11, 11:38

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Kul att det börjar att röra sig.

Rörande strömmätningarna, mäter alla dina enheter på samma ställe, vad jag tänker på är ifall du har tex solceller som visar hur mycket dom ger vilket inte är samma som hur mycket som går in i batteriet, dvs du kan ha förbrukare som använder ström också?!

V bypass är nog som du läser men du låter tveksam iom din fråga eller?
Vist funderar jag över ballanceringen ..... De behöver ju också ballancering när de nästan är tomma.... Just nu kan jag inte se att detta finns på BMS123
Sen angående mätvärden så fungerar det mycket bättre idag efter att jag nollställde BMS:en...... Men fortfarande så visar batteri mättaren fel värde.……. Antagligen måste jag starta från helt tomma celler bluetooth fungerar inte bra oftast får enhetna ingen kontakt med varandra..…. Jag får nu testa allt framöver och återkomma med resultatet när det är klart....

Phuuu.... Just nu har vi 34,1+
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar muskatten för detta inlägg:
peter nilsson (2017-07-11)
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 927
Hemvist: Håbo
Sv: BMS problem - 2017-07-11, 14:20

Citat:
Ursprungligen postat av muskatten Visa inlägg
Vist funderar jag över ballanceringen ..... De behöver ju också ballancering när de nästan är tomma.... Just nu kan jag inte se att detta finns på BMS123
Sen angående mätvärden så fungerar det mycket bättre idag efter att jag nollställde BMS:en...... Men fortfarande så visar batteri mättaren fel värde.……. Antagligen måste jag starta från helt tomma celler bluetooth fungerar inte bra oftast får enhetna ingen kontakt med varandra..…. Jag får nu testa allt framöver och återkomma med resultatet när det är klart....

Phuuu.... Just nu har vi 34,1+
Beträffande balansering så är det vanligast att balansera när man när max spänning, detta bla eftersom man normalt bränner bort överskottsenergin som tillförs de "fulla" cellerna och ej har bevakning "halvvägs" eller hela tiden.

I just ditt fall är det egentligen helt galet att balansera på sådant sätt eftersom du har separata celler.

Så visst balansering kan vara bra och nödvändigt tidigare också speciellt om man inte alltid laddar fullt vilket ofta såklart är fallet i en husbil eller båt så du har en poäng där men jag har inte själv stött på någon sådan laddare.

Egentligen ska man nog bygga om det mesta om man ska få det jättebra faktiskt, finns egentligen inget riktigt bra system av dom som man sett hur dom fungerar dvs.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-11, 17:02

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Beträffande balansering så är det vanligast att balansera när man när max spänning, detta bla eftersom man normalt bränner bort överskottsenergin som tillförs de "fulla" cellerna och ej har bevakning "halvvägs" eller hela tiden.

I just ditt fall är det egentligen helt galet att balansera på sådant sätt eftersom du har separata celler.

Så visst balansering kan vara bra och nödvändigt tidigare också speciellt om man inte alltid laddar fullt vilket ofta såklart är fallet i en husbil eller båt så du har en poäng där men jag har inte själv stött på någon sådan laddare.

Egentligen ska man nog bygga om det mesta om man ska få det jättebra faktiskt, finns egentligen inget riktigt bra system av dom som man sett hur dom fungerar dvs.
Tack för ditt svar

Men vad jag förstår så är min BMS inte en sådan som "bränner" bort överskotts energin min BMS ger den till cellen som ligger lägst i värde... Som jag ser det så behövs verkligen ballancering av cellerna när de är nästan slut... detta händer ofta på vintern .. och även här nere kan det vara utan sol i slera veckor om vintern.... då rasar cellerna snabbt i spänning innan jag börja ladda dem med motorn eller 230v laddare....

Jag har under dagen kollat hur BMS:en fungerar.... den började vid 10 tiden när solen träffar mina paneler att ladda.... snabbt blev det 1% fullt batteri.... efter ett par timmar sa den att nu är det 26% fullt... altså denna BMS måste kalibreras när cellerna är tomma då den börja räkna från ingenting och uppåt...till 100%.... under dagen så lyckades jag bara komma i kontakt vid 10-15% av försöken.... hela eftm. var jag utan kontakt.... till slut resetar jag BMS:en (efter att ha tagit bort kuddar mm då cellerna är under soffan) då fick jag kontakt med min cellphone.... till min stora förvåning så var dagen data helt borta, BMS:en hade börjat om från början....... jag har tre enheter två med Android 5.1.1 en tablet och så min smartphone och det är den som jag ibland får kontakt med BMS123... en annan tablet med 4.4.2 och den får inte heller kontakt med bms123.... Just nu känns det inte så bra att jag köpte denna BMS.... jag återkommer framöver med mer info..

Jag sökte på GWL sidor och de hänvisade hit.... enligt denna info så skall ju alla mina enheter få kontakt med skitet....

https://play.google.com/store/apps/d...c.x123smartbms
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ´BMS123 android 4.4.jpg (188,4 KB, 4 visningar)

Senast redigerad av muskatten den 2017-07-11 klockan 17:13.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 927
Hemvist: Håbo
Sv: BMS problem - 2017-07-11, 19:35

Du kanske skulle prova med en iPhone/iPad ifall du har möjlighet, ibland är programvarorna bättre på en plattform eller sämre hur man nu väljer att säga det.

Prova också att alltid använda samma mobil dvs inte växla om vartannat.

Spontant tänkt så funderar jag på hur BMS123 skall kunna ge överskottsström till celler som behöver det, men det kanske går jag är rätt risig på analogteknik om jag ska vara ärlig

Som jag ser det är det 4 celler och du slussar x antal A mellan ytterpolerna tex 10A, det betyder att kretsen har denna ström så hur man kan öka strömmen till en enskild cell med säg 1A kan jag inte förstå men som sagt jag är dålig på analogteknik.

Det du egentligen skulle haft är 4 separata laddare, dvs en per cell då blev alla cellerna rätt laddade map deras tillstånd, det skulle även ha fördelen att man ej behöver någon DC/DC som "höjer" spänningen från 12V utan man jobbar från 12V ned till cellens laddspänning 3,5-3,6 volt eller vad man nu vill.

Sedan skall man såklart avbryta laddningen vid fulladdat men så länge strömkällorna 220/bilen/solceller ger tillräckligt med ström så skall EJ batterierna användas utan man kör på strömkällan(220/solceller/bil) dvs dom kopplas ifrån i fulladdat tillstånd, det är så man ofta gör när man laddar.

Senast redigerad av mlaajanen den 2017-07-11 klockan 19:48.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar mlaajanen för detta inlägg:
muskatten (2017-07-15)
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Web
 
Knuts avatar
 
Inlägg: 14 598
Hemvist: Australien
Ålder: 69
Sv: BMS problem - 2017-07-12, 00:53

Om jeg har forstått bms123 rett så skjer det en bypass av en del av ladestrømmen når spenningen i cellen kommer over en justerbar verdi normalt 3.5V dette gir de andre cellene mer ladning. Denne for balansering burde være veldig effektiv.

Balansering i bunn har drept mange celler og frarådes i dag av de fleste.


Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Knut för detta inlägg:
muskatten (2017-07-15)
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-15, 19:04

Nu har jag haft flera dagar att pröva min BMS123 smart.... och redan nu så känns det som rena rama Kina prylen... inte nog med att när du väl har monterat alla enheter så är det nästintil omöjligt att få isär dem igen... detta beror helt på de insticks kopplingar som finns på denna bms... firman rekomedera 0.74mm kablar... men jag har monterat in 0,5mm vilket är helt ok eligt Frank hos tillverkaren... denna BMS är som sagt en enhet som skall monteras 1 gång och aldrig mer.... jag har monterat och demonterat min totalt 4ggr... och då har flera av de små insticks kopplingarna gått sönder eller helt lossnat... Att jag har fått "problem" med enheten är bl.a felaktig information av min första montering av GWL... sen har enheten inte fungerat (startat) de andra gånger... efter många samtal till Frank i Hollan... erkännde han att där är prolem med denna BMS... Det är svårt att få den att fungera med Androiden... ett kännt problem hos tillverkaren... men ingen tar annsvar och stoppar den... Jag har tre Android enheter min smartphone som har Android 5.1.1 får ibland kontakt med enheten men sedan i dag så verkar det omöjligt att få kontakt.... även om jag resetar allt... en 7" tablett med Android 5.1.1 och en 10.1 Tablet med Android 4.4 med de lyckas jag inte alls att få kontakt med BMS:en.... Så just nu ser det ut som att jag får hitta en annan lösning för att skydda LPO4 cellerna... Så jag vill just nu varna för denna produkt... som annars ser så lovande ut.... Bild 2 visar hur det ser ut i mitt fall.... den söker och söker... men hittar ändå ingen BMS ...

Nu skall jag leta på nätet efter ett nytt skyddssystem.. Eller kanske någon här på Hbk kan rekomendera en BMS....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg P1050130.JPG (267,4 KB, 7 visningar)
Filtyp: jpg P1050139.JPG (237,3 KB, 3 visningar)

Senast redigerad av muskatten den 2017-07-15 klockan 19:49.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-15, 20:49

Hej...

Efter lite sökande hittade jag detta som ser lovande ut....

https://ecs-online.org/BMS/LiPro1-3/...85-V2::39.html

Eller varför inte denna

https://ecs-online.org/BMS/LiPro1-6-...ctive::60.html

Hittade också detta.... här ballancerars cellerna smatidigt som laddningen startar... dett verka ju vara klokt .... tror jag....

EVlithium Mini BMS Cellboard (Aditional Cellboard for EVlithium Mini BMS system) | eBay

Senast redigerad av muskatten den 2017-07-15 klockan 21:22.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 605
Hemvist: Göteborg
Ålder: 45
Sv: BMS problem - 2017-07-16, 15:02

Jag kör också BMS123..

Fick problem med uppkopplingen efter android uppdatering.
men jag har en 7" platta som är på konstant, och uppkopplad.
De gånger jag tappat kontakten har jag omstartat plattan och klickat på blåtands knappen på BMS;n, och då har det fungerat i vecor utan strul.


någon gång har BMS:n orsakat total blackout, men bara för några sekunder.
tror jag har en dålig kopplibg någonstans mellan enhetens komponenter..

balanseringen kan ta en stund, men det har alltid fungerat bra.

//Freddy
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Dj Freddy för detta inlägg:
Esbjörn (2017-07-16), muskatten (2017-07-16)
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-16, 19:03

Tack Freddy för den information....

Jag gjorde nya prover idag... och komm fram till som du säger att Android enheten måste vara på hela tiden då fungerar det bra....de tim jag har provat i vart fall. (Jag har laddkablen inkopplad hela tiden nu tror att problemet ligger någonstans när androiden går ner i sparläge och släcker skärmen)
Sen varför mina två andra enheter inte fungerar med BMS123 vet jag fortfarande innnte... men nu kom jag på något att de kanske inte har bluetooth 4... måste kolla detta...
Sen tycker jag att det drar ner på hela kvalitet känslan på BMS:en när den inte fungerar som utlovad...
Hade reseten suttit på bilens instrumentpanel då hade det varit lättare att reseta.... men oftas så måste vi ta bort saker, jag har mina celler under soffan så allt där måste bort varje gång jag skall reseta... och sen sätta tillbaka allt igen... och om uturen är frame så får jag göra om det igen nästa dag igen . Jag skall ge den en chans till under några veckor och se hur ofta jag behöver reseta under 1 vecka...

Sen önskar vi Er alla här på Hbk en trevlig arbetsvecka f.o.m. i morgon..

Senast redigerad av muskatten den 2017-07-16 klockan 19:09.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 4 användare säger Tack till muskatten för detta inlägg:
Dj Freddy (2017-07-17), Esbjörn (2017-07-16), Göte J (2017-07-17), mlaajanen (2017-07-16)
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 605
Hemvist: Göteborg
Ålder: 45
Sv: BMS problem - 2017-07-17, 09:22

Vad jag har gjort är att jag använder en enhet som alltid är på. I BMS appen kan man under inställningar klicka i att den skall förhindra enheten från att gå till viloläge.

Sen har jag monterat den så att jag ser den, samt en kabel till den så att den är konstant laddad. Stänger man av alla onödiga funktioner samt gps och wifi i enheten så tar den inte många milli amp.

men visst kan jag hålla med om att den borde fungera som utlovat...

Om du skippar "reset" vilket egentligen bara är en blåtands aktivator. och låter din Android söka en stund, så kommer den att ansluta när bms:n skickar en signal av sig självt. (har tagit upp till en timma för mig ibland) men då slipper man böka fram till BMS:n

//Freddy

Senast redigerad av Dj Freddy den 2017-07-17 klockan 09:27.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-17, 10:26

Hej igen...

Jag försökte i går att se om mina två tabletter har bluetooth 4.0 men hittar ingen information om detta så just nu utgår jag ifrån att de inte har det.... Jag ändrade min smartphone nu till max 30min innan skärmen släcks (det är max)... Sen har jag funderat på att borra ett hål i väggen just där out-modulen sitter med bluetooth enheten... så det bara är att sticka in fingret och trycka på "knappen".....
Sen undrar jag om det finns andra här på Hbk som har BMS123 smart i sin H-bil.... då hade det varit intressant att höra vilken erfarenhet ni har...

Wovi & Tilka & Peter
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-19, 08:03

Jag har en undran...

Det är hur skall reläna kopplas och kan jag använda Soliid state relän (1 polig) ? jag vet att anslutningarna sitter på out modulen och där är tre anslutningar till varje relä (totalt 2 relän)... jag misstänker att anslutning två är minus... medan 1-3 är plus och arbetar växelvis... kanske Freddy vet ? Hur har du kopplat dina relän till BMS123 Freddy ?
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 927
Hemvist: Håbo
Sv: BMS problem - 2017-07-19, 09:32

Citat:
Ursprungligen postat av muskatten Visa inlägg
Jag har en undran...

Det är hur skall reläna kopplas och kan jag använda Soliid state relän (1 polig) ? jag vet att anslutningarna sitter på out modulen och där är tre anslutningar till varje relä (totalt 2 relän)... jag misstänker att anslutning två är minus... medan 1-3 är plus och arbetar växelvis... kanske Freddy vet ? Hur har du kopplat dina relän till BMS123 Freddy ?
Nu vet jag inte hur BMS123 är konstruerad men mycket vanligt i sådana sammanhang är att reläet ej har någon koppling till + eller - utan reläets två eller tre anslutningar är fria att göra vad du vill med, jämför ett vanligt "extraljusrelä".

Så är det gjort så kan du koppla vad du vill det det inom rimliga gränser map ström och spänning dvs.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 1 094
Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-20, 21:46

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Nu vet jag inte hur BMS123 är konstruerad men mycket vanligt i sådana sammanhang är att reläet ej har någon koppling till + eller - utan reläets två eller tre anslutningar är fria att göra vad du vill med, jämför ett vanligt "extraljusrelä".

Så är det gjort så kan du koppla vad du vill det det inom rimliga gränser map ström och spänning dvs.

tack ...men detta vet jag redan... och bms123 kopplas inte så... där finns tre utgångar till reläet mäter jag så hittar jag ingen spänning på anslutningarna.... detta gör mig funder samt.... antagligen så får anslutningarna en puls signal som kan växlas... men frågan är egentligen vart hittar jag relä som har denna typ av anslutning....
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 927
Hemvist: Håbo
Sv: BMS problem - 2017-07-21, 09:55

Hmm, så se menar att det inte är kopplat som jag nämnde, har du mätt ned en nultimeter i ohm läge?
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
På tal om problem atina1 Under Markisen 3 2014-04-10 18:50
GPS problem Lassej Navigering 9 2013-08-14 07:36
Mac och 3 problem Wberger Internet o Dator 3 2012-07-29 13:10
Problem Frankia7 Sköt om Husbilen 12 2009-03-17 16:53


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS