• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väljer man själv nuförtiden?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Spotify!

Jag köpte ett månadsabonnemang förra året men tröttnade efter ett tag och sade upp abonnemanget. Nya tider, nya tag, ny musik stod på menyn. Det var bara det att det inte fanns någon ny tydlig meny. Så jag återgick till ordningen och fixade igång abbet igen. Skam, skuld, lättsinne, ambivalens o.s.v., javisst. MEN! Under min frånvaro så hade Spotify samlat ihop mina tidigare sök och där sitter jag nu fullständigt "bombarderad" av just den musik jag gillar, alltifrån Meduza och Dixieland till Chopin och Beethoven. På något vis lite skrämmande men samtidigt makalöst finurligt. Kan vara värt 99 spänn i månaden. Min JBL Extreme (liten fjutthögtalare) fungerar riktigt bra i "hålan" även utan extraöra!

Jappe

Psst. À propos rubriken. Ska man själv välja när man vill lyssna till viss musik eller ska man totalt säcka ihop och låta sig styras av de moderna elektroniska furstarna?

Psst 2. Det omtalade höga C-et i slutet av Puccinis "O soave fanciulla", finns det? Ganska omusikalisk tyvärr; lyssnar hellre än spelar själv på något instrument.

Psst 3. Spotify föreslog en "bohem" med Callas. Fullständigt enastående! Därefter en Grieg som jag har aldrig har hört. Vansinnigt vacker om än kanske lite nordiskt naturlyrisk. Nu Beethoven, total som vanligt. Åter till vardagen! :D

Gilla Spotify!

Psst 3. Sibelius fixar jag inte! Det låter som om någon har gått ner sig i ett träsk och är glad för att han/hon valde just det träsket. Kan någon förklara?

Psst. Det här börjar likna reklam för Spotify men icke! Appen är grandios! Jag hittar hela tiden inspelningar, i synnerhet av Taube, magnifika sådana, som aldrig har har kommit "på pränt" för "vanligt folk".
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Jag lyssnar också Spotify då och då men använder gratisversionen. De korta, ganska diskreta reklamsnuttarna står jag ut med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Vill jag lyssna på nostalgisk musik söker jag på Youtube!
Lite sämre ljudkvalitet vägs upp av rörliga bilder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Tänk dock på att en spellista för en kväll på tuben drar betydligt mer datatrafik jämfört med en kvälls spelande på spotify.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Gör inget, dessutom lika billgt i hela EU/EES numera.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Jag hade Spotify Premium men har avslutat det. Jag kom aldrig underfund med deras underliga gränssnitt när det kom till klassisk musik. Sökte jag på en speciell symfoni hamnade jag i någon spellista där jag inte visst vad jag lyssnade på efter en stund. Ytterst rörigt och oöverskådligt tycker jag. Men antagligen var det jag som inte iddes att lägga ner tillräckligt mycket tid på att lära mig. Dessutom verkade det kräva bra uppkoppling annars blev det små oförklarliga hack i upplevelsen (som det heter nu för tiden) vilket är synnerligen irriterande. Tänk er Maria Callas som plötsligt blir tyst i två sekunder då och då. Nästan värre än den gången radion bröt en utsändning av Sibelius för att meddela att något lag gjort mål mot det andra laget i någon sportgren. Man kan få hjärtsnurp för mindre.

Det får bli CD-skivor i stället. En skiva är ju alltid en skiva!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Gillar Spotify..dels för att det finns en oändlig musikskatt att utforska och att man kan göra sin spelista och lyssna offline...kan även rekomendera Tunein Radio en app med ca 70000 radiostationer i olika musik changer som kostar gratis
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Ett högt c finns i slutet, tas av sopranen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Det är nog så Jappe att både dina och mina öron har ett begränsat ljudomfång, nrär jag var i övre tonåren hörde jag 17500hz
Testade för ett antal år sedan då var det nere på 12500hz
idag får jag nog vara glad om det är 10000hz.
Volymen behöver också vara högre, när jag kom hem från europaäventyret var jag tvungen att ha tv på med högre volym än tidigare och musiken var mindre njutbar.
Det kan jag tacka en gammal diesel för.
Så höga c kanske låter sig höras men alla övertoner som gör musiken njutbar går förlorade, finns dock en fördel grannarnas spelande som de gärna vill dela med sej av stör inte lika mycket längre, likaså går bilen tystare och min lilla clio får jag ofta motorstopp på eftersom jag inte hör motorn på låga varv.
När man närmar sig stupet så blir det en massa fel som inte går att laga bara att leva med....:swoon:
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Visst vårt öra klarar mindre omfång med åren, men hjärnan fyller i och Spotify och liknande där man kan lyssna på radiostationer över världen är bra där bredbandet kanske inte räcker till. Bra ljud kräver bara 196 kb i stereo hifi och är något man kan ha råd med även utomlands....

Med vänlig hälsning, Conny J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Väljer man själv nuförtiden?

Fast hörapparater brukar begränsa till talområdet max 5khz....
Testa med en tongenerator finns säkert en app för det med så blir nog de flesta lite brydda. Vi hör musiken men inte de övertoner som gör att det låter bra - om hjärnan ska fylla i måste det finnas något att fylla på med.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen