• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Det är inte roligt längre,
:confused:

Jo Alve, det är precis hur roligt som helst. :)
För ett par år sedan hamnade jag i en situation som blev som ett mellanår utan husbil. Jag läste mycket på internet och olika forum om hur dåligt allt höll på att bli, platserna försvann i en stadig takt, allt blev sämre och allt höll på att bli bara skit.

Sen kom vi ut med husbilen igen efter vårt mellanår, en sak jag märkte själv var att världen stod kvar ungefär som jag lämnade den.
Visst, priser hade gått upp en tia eller två på några ställen, vissa regler på en del parkeringar var nya, men ingenting påverkade mitt husbilsliv i nån större omfattning och jag lyckades fortsatt hitta intressanta och trevliga platser att åka till med husbilen.

Så om du ska ställa på eller inte, tja, det är väl ingen större idé att ställa på bara för att åka till Sundvall och hitta något att klaga på, men man kan ju alltid ställa på husbilen och åka till trevliga platser. :)

Sensmoral, det händer saker i världen, men ibland blir effekten av det större på internet än i verkligheten.
För de som hade tänkt att åka till Sundsvall blev detta en begränsning, den begränsningen gäller inte per automatik för resten av platserna det finns i världen.

mvh jocke
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

För oss som kommer med färja till Umeå skulle Sundsvall passa bra men flera försök att övernatta har vi aldrig rymsta helt fullt. Vi har kört förbi och hitta andra ställen eller börja stanna vid Högakustenbron redan före.

Leif
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

I Sundsvalls tidning får G Westerlund från kommunen frågan om varför man stänger Svartvik, han menar att det varit oroligheter och att det finns dom
som står längre än 24 tim, när han får frågan om vilka oroligheter har han
inget svar.

Till turbin, om jag inte mins fel ville även kommunens förra styre stänga Svartvik.

Nu består Sundsvalls kommun inte bara av Svartvik.

Tommy R

hemnes-skoskap-fack-brun__0421783_PE577990_S4.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
4

4 JO

Guest
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Efter att kommunen sanerade och gjorde inordning kajen för antal år sedan och inte förbjöd övernattning på platsen, så vill jag minnas att förra ägarna till campingen några km norrut var de som var mest emot att kommunen tillät detta.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Jaha så blir det när vi missbrukar våra rättigheter, snart stängs det av överallt om vi inte visar hänsyn till naturen,
hälsningar Lasse
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

? På villket vis är våra rättigheter missbrukad på ställplatsen Svartvik? Vet du något som vi andra inte vet?
Snarare är det väl så att en campingägare ser en stor förlust i sin verksamhet när han ser det stora antalet husbilar på ställplatsen, hade nog reagerat lika om jag varit campingägare i närheten.
/Pelle
 
4

4 JO

Guest
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Jaha så blir det när vi missbrukar våra rättigheter, snart stängs det av överallt om vi inte visar hänsyn till naturen,
hälsningar Lasse

Skulle kanske vara lite tydligare i min text.
Saneringen som gjordes för några år sedan, kanske har hunnit bli mer än 10 också, var för att Akzo Nobel hade en stor industritipp där tidigare.
Alltså ingen sanering för nedskräpning eller så.
 

sommarnöjet

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Sala
HBK-Nr
15618
Medlemskap
2024
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Ja, tråkigt att det stängs lite här och där!!!
För som någon tidigare påpekade så är vi ju på rull.
Stannar bara för natten sedan nya vyer och nya ställen att övernatta på.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

I Sundsvalls tidning får G Westerlund från kommunen frågan om varför man stänger Svartvik, han menar att det varit oroligheter och att det finns dom
som står längre än 24 tim, när han får frågan om vilka oroligheter har han
inget svar.

Till turbin, om jag inte mins fel ville även kommunens förra styre stänga Svartvik.

Nu består Sundsvalls kommun inte bara av Svartvik.

Tommy R

Hej
Jag har skickat ett email till gunnar.westerlund@sundsvall.se
Och påpekat att han bör omvärdera sitt beslut. Kanske det går att påverka om några 1000 av oss skickar ett email
Lennart
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Är medlem i Caravan Club och siktar in mig på deras campingplatser. Alltid välkommen. Måttliga priser. Sover gott då jag inte behöver oroa mig för att jag kanske inte får vara där. Startar med fulladdade batterier, full färskvattentank och tömda avfallstankar.

Skönt att inte behöva leta efter tömningsplatser.

Stannar ofta på trevliga platser på dagtid. Vackra utsikter mm klarar jag mig utan då jag sover.

:mcride:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

gunnar.westerlund@sundsvall.se Kommer han bry sig?

Man kan istället bojkotta den campingen eller Sundsvall för all evighet. Vi har tankat, ätit mat i Sundsvall oändligt många gånger, inte en enda krona till kommer jag spendera där iallafall, kräver bara annan planering, tidigare har Sundsvall varit ett delmål, för rast och fylla på depåerna.

Om det är för asfaltsarbetarna inte ska kunna campa där eller om det är för att gynna campingägaren i närheten, kommer vi nog aldrig få svar på. Jag tror att asfaltsarbetarnas campingbeteende är det som förstör mest för oss husbilsåkare.

Efter den gamla Södertäljevägen fanns förr massor med ställen att stå på för natten, alla är så gott som avspärrade eller kraftigt förminskade så inte asfaltskonvojerna får plats.

Själv har jag aldrig sett ett svin till husbilsägare, ett sånt som vräker ut sig, skräpar ner och gormar hela natten. Jag har svårt att förstå att det så ofta skrivs, nu får vi skylla oss själva för vårat beteende.:confused:
Att en husbilsägare ställer ut en solstol är iallafall i mina ögon inte ett svin som förstör för oss andra.
Dom enda som jag sett kliva över gränsen är faktiskt husvagnsfolket. Dom fejkar med gråvattnet, diskar direkt i havet/sjön och långtidsparkerar.

Sen vet jag hur festivaltältarna gör, dom köper billiga tält på rusta och billiga kylboxar i frigolite som dom sen använder som sin toalett, då slipper dom köa till bajamajorna. Tältet bredvid sover dom i, när det är dags att åka hem lämnar man ALLT till arrangörerna och inte fasiken har dom slutat med festivaler trots svineriet..:wub:

Själv föredrar vi ensamheten växlat med campingar var 3:e dag, men campingen i Sundsvall kommer vi ALDRIG någonsin besöka iallafall, även om det nu inte skulle vara dom som ligger bakom stängningen av svartvikskajen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

I Sundsvalls tidning får G Westerlund från kommunen frågan om varför man stänger Svartvik, han menar att det varit oroligheter och att det finns dom
som står längre än 24 tim, när han får frågan om vilka oroligheter har han
inget svar.

Till turbin, om jag inte mins fel ville även kommunens förra styre stänga Svartvik.

Nu består Sundsvalls kommun inte bara av Svartvik.

Tommy R

Hej
Jag har skickat ett email till gunnar.westerlund@sundsvall.se
Och påpekat att han bör omvärdera sitt beslut. Kanske det går att påverka om några 1000 av oss skickar ett email
Lennart

Har oxå skickat nu!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

hej Lasse här, svar på tidigare inlägg av mig, rättigheter att stå 24tim, det har tydligen missbrukas, var där själv( 2016 ) 2 fredagsnätter i rad .då stod samma husvagn på samma plats med förtält och full campingutrustning, Hälsningar LASSE
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Festivaler arrangeras av affärsdrivande nöjesföretag.
Deltagarna betalar i snitt ca.2000kr för sina tvådagars billjett med tältplats.Så jag tycker att jämföra festivaler med gratisplats jagande husbilister haltar något.
Mvh s670sl
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Till Chippen, skall andra straffas bara för att kommunen stänger Svartvik
(ett gammalt industriområde).

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Festivaler arrangeras av affärsdrivande nöjesföretag.
Deltagarna betalar i snitt ca.2000kr för sina tvådagars billjett med tältplats.Så jag tycker att jämföra festivaler med gratisplats jagande husbilister haltar något.
Mvh s670sl

Ja visst haltar det, ordentligt dessutom.
Vi brukar vara i Sundsvall i 1 timme och det brukar vi pröjsa 1 lax för. Dom där festivalungarna skräpar även ner utanför områdena.;)


Hade hela kommunen kämpat för att behålla Svartvikskajen hade den varit kvar, min enda möjliga protest är att förbruka mina pengar någon annanstans. Om kommunen är korkad kommer kommuninvånarna straffas på ett eller annat sätt, hur svårt kan det vara att inse det...:confused:

Dessutom gynnar jag någon annan istället som förmodligen är mer beroende av slantarna, innan eller efter Sundsvalls kommun.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Sundsvalls Kommun stänger Svartvikskajen

Vi har åkt norrut via Sundsvall 2-3 gånger per år sedan 1970 med bil/husvagn och husbil. Sedan öppningen av Svartvik brukar vi övernatta där fylla bränsle etc. Samtidigt som gasoldepån kom till fyllde vi alltid bägge flaskorna (annars hade vi fullt hemifrån)! När Ikea öppnade stannade vi där och bunkra, sedermera har det blivit Birsta där vi gör (gjort) inköp...Men efter stängningen av Svartvikskajen så kommer vi nu att ta andra vägar ex.45.an där det börjar finnas fler övernattningställen och inbjudande samhällen. Så tack för den tiden!
 
Toppen