• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte lätt att välja "rätt" husbil..

M

Marex

Guest
Har försökt att sätta mej in i husbilsdjungeln, lätt att man blir bländad av alla fina inredningar. Och glömmer bort motor och chassi, det är ju en viktig bit i ägandet för att det ska bli så smärtfritt som möjligt :) I början tittade vi på Concorde..men det blir väldigt dyrt.
Vi ska ha en helintegrerad har vi kommit fram till, kanske en Niesmann eller Frankia (dom är ju inte gratis heller)
då kommer vi till motor..kamrem eller kamkedja? Vill helst ha bakhjulsdrift med diff..då gäller väl iveco eller..har läst lite om problem med dom med fukt i bakaxeln när dom står stilla..då är det byte av olja i axeln varje år om jag förstått rätt.
Ser att Mercedes har chassi, hur är dom...Tar mer än gärna emot synpunkter :)
 
Senast redigerad av en moderator:
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Storleken har ingen betydelse :) vi tror 7.5 -8 m skulle passa oss, ni som är lite rutinerade, är känslan stor mellan 7.5 och upp till 8? Eller vänjer man sej?
Höjden verkar ligga på 295 till drygt 330..är det något och tänka på?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Vi gick från en Cheva pickup med en PolarCamper,
till en HB på 9m med cyklarna bak, 3,5m hög och 2,4m bred och 6ton.
Inga problem hittills med framförandet, och min sambo hon älskar att köra den, man vänjer sig snabbt med storleken.
Parkering kan bli ett problem ifall man tror att man kan parkera på en bilruta, det gåår inte, men 2 rutor kan funka ifall det inte är för smalt.

När vi letade HB kom jag fram till att jag ville ha ett MB-chassi, efter att ha läst i flera forum om många Fiatägares problem på tyngre chassin.
Vi valde att köpa lite äldre hb och kunde då satsa på en premiumbil istället.

Det finns även Ford med bakhjulsdrift, men jag skulle nog rekommendera MB eller Iveco.

Jag tycker absolut att ni ska ut och provköra de intressanta objekten,
och inte falla för krims kramset i inredning, fokusera istället på hur sittvänliga soffor m.m. är samt övrig planlösning, arbetsytor kök, utrymme dusch m.m. samt det viktigaste LASTVIKT.

Lycka till :)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Vi har en halvintegrerad husbil, ca 7,5 m lång och 2,75 m hög. Fiat maxichassi med stora motorn (180) och robotlåda. Mycket nöjda med detta. Vad man skall välja beror på hur man vill använda bilen. Vi är ofta ute i Europa och skulle inte vilja ha en större husbil. Vår är max för att kunna övernatta på de flesta campingar och ställplatser utomlands. Rekommenderar att hyra/prova husbil innan ni köper. Det gjorde vi och det lärde vi oss mycket på.

Tänk inte bara på tekniken och planlösningen. Det är mycket som behövs för att bilen skall funka praktiskt. Finns sopkorg? Finns någonstans att hänga av sig ytterkläder utan att behöva stuva in dem i garderoben längst bak i bilen? Osv.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Tack för svaret Peter! Låter bra att man vänjer sej:) väldig mycket att tänka på,
Men vi har tid på oss, för oss blir det att titta på någon som är några år gammal..Som alla vill ha..välskött..
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Vi har en 7 m lång helintegrerad Rapido som är rymlig och lagom för oss. Vi är mest två i bilen och den neddragbara sängen använder vi då som stuvutrymme.
Det är vår första husbil, köpt i februari 2008 och vi är mkt nöjda. Vill absolut inte ha större eftersom vi kör mkt i Europa.
Det är en Fiat dukat med Alkochassi och 2,3 l motor. Vi har nu kört den 15000 mil. Bakaxeln ska smörjas 1 gg/år vilket görs vid servicen.
Det man ska tänka på är lastvikten, något som säljarna många gånger är dåliga på. Det gäller hur mycket du kan lasta när bilen är vägd med all tilläggsutrustning.
I tjänstevikten ingår inte passagerare, markis, tv, cykelställ etc.
 
Senast ändrad:
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Tack Evanders! Så sant som du skriver med allt praktiska och tänka på.
Och sen är det all underhåll också. Men jag måste säga vilka fantastiska fina bilar det finns:) Inte konstigt att det är svårt :)

Tack Birglas! Ja det är ju också en viktig sak att ha med, så man kan lasta det man vill ha med sej.
Vi var och tittade på någon som hade knappt 300 kg att lasta i..tänkte inte så mycket på vikten när vi har varit och tittat.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej!
Jag håller med Evander. Man måste nog ställa sig frågan hur man ska använda bilen. Givetvis kan ju det variera över åren, men det är ändå en parameter att ta hänsyn till.

Vår bil är en integrerad Rapido 7,5 meter.
För oss är den perfekt när vi är ute och åker i Europa. Det haer funnits campingar som vi fått åka ifrån för att bilen inte fått plats... Det är tråkigt att bli så begränsad. Skulle vi hålla oss i Norra Europa skulle jag gärna köpa en större bil. Även vi har sneglat mot Concorde eller Morello.
I dagsläget kommer vi dock att ha kvar vår fina Ella.

Rapido är väldigt fina bilar, med en hel del bra lösningar. Kika gärna på dem. Vi har en 9090DF QB 2014. Lastvikten är på nästan 1 000kg, så vi klarar oss ganska bra. Vi älskar verkligen denna bil....Men å andra sidan....Jag tror att oavsett vem du frågar så älskar de sin bil ;)


Lycka till i jakten på bil.

//Jocke
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej.
1000 kg lastvikt. Vad har Din Rapido för totalvikt?:wink:
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej Eva & Jocke o tack för svaret! Ja den där undran var man ska övernatta om man inte får plats på campingen, man måste känna sej trygg där man parkerar för natten. Vi har velat fram och tillbaka på pga säkerheten..
Gött att ni trivs med husbilen! Blivit lite insnöad på tekniken, kamrem eller...dubbelaxlad..fördelar bakhjulsdrift/ framhjulsdrift..som sagt, tror att vi hamnar på en mellan 7-8 meter lång.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Valg av chassi er egentlig kun mulig opp til 5 tonn totalvekt. Over 5 tonn er det Iveco Daily eller tunge lastebilchassi, de siste fra over 7 tonn og opp i vekt.
Mercedes droppet 6 tonn Sprinter chassi i 2006 i forbndelse med nytt utseende på kassebilen.

Det viktige ved valg av husbil er å finne bilen som passer for en selv, se på planløsning og deretter på byggekvalitet. Selv har jeg hevdet at en bør prøve en som en tror passer gjerne som hyrbil eller billig eldre modell. Etter noen turer ser en hva som passer og hva en savner. Selv brukte vi 4 år i en gammel bil før vi på bil 2 fikk en som vi hadde i 8 år. Bil 3 ble det og 8 år med.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej Knut! Visst har ni rätt när ni säger att man ska trivas och tänka på det praktiska :) det är väl något typiskt manligt eller gubbigt det där tekniktänket:)
Vi har haft husvagn för ett antal år sen..attan också kan inte låta bli och tänka teknik ändå. Dom flesta är ju så fina och genomtänkta i planlösningen..
Så då tänker jag, men man ska nog gå in med öppet sinne :)
 

hymer 690

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10718
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Vi har en Hymer 690 med mb o bakhjulsdrift 2014 o 797 lång vilket vi tycker är helt perfekt för oss. Har väldigt sällan problem med campingar eller ställplatser med den längden. Det problem som jag ser det är när man är i centrum o vill parkera, då kan man få parkera någon bit ifrån. Men inget större problem för oss man planerar o får en liten promenad. Känner flera som har större bil än oss som har varit utomlands o dom har inte haft några större problem heller. Vi hade en kortare Hymer tidigare men tyckte den vart för trång, det är skönt med lite större när det är dåligt väder. Men smaken är som baken, den är delad.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Svårt mycket svårt...man får många råd för många..Men viktigaste.
TA GOD TID PÅ ER. Var noga med alla..kontrakt.. leverans..mm
Jag tog 6 månader på mej innan jag bestämde mig vilken HB som jag ville köpa.
Har nu haft den i 10 år kört 13.600 mil...jag vill inte byta HB med någon.
De blir bara dyrt om man köper fel HB...Och köp inte husbil för att hela släkten som åka med.
Vem fn vill släpa omkring med svärmor..och övriga som vill ha god services med god mat.
Så köp inte förstor bil.
Lycka till,...Leffe S
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

I synnerhet i norra italien kan det vara problem att få plats, eller komma fram till p-platsen inom campingområdet. Vi blev refuserade på 3st campingar under en och samma dag...tillslut kom vi fram till en där de bad oss att prova om vi kunde komma in. Vi hade en sådan tur att en HB lämnade en plats ledig precis när vi kom. Den låg så till att det vara var att köra rakt fram för att ställa upp. Annars hade inte heller denna camping funkat. Nedan ser man hur trångt det kan vara om man inte har en plåtis eller liknande ;)
 

Bilagor

  • 2016-07-18 14.13.27.jpg
    2016-07-18 14.13.27.jpg
    7,6 MB · Visningar: 40
S

Sören-6830

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

De flesta är nog nöjda med den bil de har, även vi med vår Arto -12. Välbyggd även om man kikar bakom kulisserna, inget skrammel eller gnissel. 7,6 m, inga större problem med plats någonstans i Europa med hjälp av de ställplatsappar/förteckningar som finns. Men det är klart det kan vara små marginaler emellanåt, men då mest beroende på bredd och höjd.
Skönt också med ett golv utan nivåskillnader.
Har väl funderat på större någon gång men nu har vi övergivet den tanken. Förmodligen är en treaxlad bil stadigare vid körning och ger ytterligare innerutrymmen men då är det inte alltid så lätt att t ex på parkering vid shoppingcenter hitta en plats som fungerar.
Med en tvåaxlad är det lättare när man kan köra ut baken över en gräsmatta så man får rum i en parkeringsruta.
Skulle inte vilja vara utan garage där man kan ha cyklar, den förra bilen hade ett cykelställ bak och efter en 600 mil resa i Europa såg de inte så granna ut, resulterade i två nya cyklar.
Precis som en tidigare skribent tror jag inte vi kommer att byta bil, trivs med skrammel- och felfriheten (än så länge), har nu kört 5500 mil med den.

Kan väl tillägga att luftfjädringen (Goldschmitt) tycker vi är bra, mjuk gång och skönt med nivelleringen så man slipper klossar vid uppställning.
 
Senast redigerad av en moderator:
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Tack hymer! O tack Leffe! Trevligt med sån respons:) frågar frugan..vad tycker du är viktigt..det ska vara bekvämt..och funka med vovvarna..ingen teknik där:)
Ligger något i det hon säger, men det är ganska trevligt och läsa broschyrer. Man får sej lite kött på benen o läsa härinne :)
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Eva & Jocke Sören det är nog skönt med plant golv i bilen :) och gnissel o ljud från inredning vill man inte ha, tack till er alla som svarat:) bara att fylla på med era erfarenheter..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Vi ville köra och se kors och tvärs i hela Norge och därför var det givet med bakhjulsdrift.
Vi ville gärna upp på över 1 000 meters gränsen och behövde troligen några extra hästkrafter.
Tja, och hur ligger vi till med det ekonomiska när det gäller morgondagens drift, mindre än eller mer än 1 l/milen? 4:a borde vara OK, 6:a NEJ, 4x4 NEJ?
Vi tyckte bättre om underhållsfri kedja än ett rem som måste bytas efter vissa intervaller.
Vi ville stanna upp till en vecka på samma ställe, 130 l dricksvatten vore inte helt fel.
Vi kan inte stanna en hel vecka på ett ställe utan att tömma en 17 liters kassett, men kanske om vi har större uppsamlingstank (ca 80 liter) under husbilen.
Vi hart inga djur och barnbarnen gillar mer hästar än husbilar, då behöver vi faktiskt ingen dinett heller.
Vi börjar bli till åren (trots unga sinnen), kylskåp i ståhöjd med minst 90 l borde räcka för oss två.
Vi börjar bli till åren och ska inte behöva klättra över varandra på nätterna, långbäddar borde vara det enda alternativet.
Dit vi åker finns inga el-stolpar, vi behövde bra solceller, laddare och batterier.
Dit vi åker finns inte gott om gasolflaskor/fyllning, vi behöver dieseluppvärmning.
Dit vi åker, där är det rätt skönt att vara mer ute än inne i husbilen, mindre husbil borde vara OK för oss.
Att köra i 80 km/h, besiktiga varje år, trängas på P-platser, nej, ingen höjdare, kanske en husbil under 6 m och 2,7 m i höjd?
Att köra i rondeller och på landsbygden istället för stora betalvägar kräver kanske en ganska smal, rörlig och kortare husbil, kanske en upp till 3,5 ton transportbil?
En transportbil ombyggd till husbil yippiii, här har vi svaret?

...och så blev det! Planeringen tog ett par år, vi "bytte bilmodell" (på pappret & sinnet) 3 till 4 ggr innan det var dags att öppna börsen och satsa helhjärtat. "Sprillan" har tjänat oss väl i 2 somrar & 2 vintrar och vi har inte haft en endaste tanke på något annat. Vi valde tydligen "rätt" och jag tror att ni också kommer att göra det vad ni än väljer, för ni gör det systematiskt och målmedvetet. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Toppen