• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hovedregel med robotlåda: ikke bruk venstrefoten under kjøring.

Sikkreste måte å knekke koplingen på en robotlåda er å betjene gass og broms samtidig eller uten den mikropausen som blir ved flytting av foten mellom pedalene. Pedalene styrer det meste i roboten, broms inn er utløs kopling - broms ut er gassen tar over, eller riktigere turtallet på motororen. Over en grense og koplingen er aktiv, under en noe lavere rense og koplingen utløses.

Dette var ved start, under kjøring er en kort brems et signal som kan fremtvinge nedgiring om turtallet tillater dette - merkes best ved kjøring ned bratte bakker. Bremsepedalen vil alltid også be motoren om å bremse.

Selv har jeg mest erfaring med Agile lådan, en av de eldste roboter og utgangspunktet for Fiat sin noe nyere konstruksjon.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Vill bara nämna några ord om "robotlådor" eftersom jag i mina åkerier haft många med robot. Främst s.k. handikappbussar och paketbilar. Främst Mercedes och Renault. Dom är väldigt bekväma när dom fungerar men.

- Om bilen stått strömlös händer det många gånger på vintern att man måste ta ut en servicekille eller bogsera den till verkstaden för att lådan "tappat" programmeringen. Speciellt efter startkablar.

- Är väldigt viktigt med rätt körstil. Har man "fel" chaufför blir det mycket stillestånd för att lådan slutar växla korrekt.

- Vid nybilsleveranserna är de flera gånger försenade p.g.a att lådorna inte gick igenom leveranskontrollen.

- När man fick stopp måste man ta den till märkesverkstad för att få igång dom igen. Ofta längre väntetid än med andra fordon.

- Yrkesfordon under 3,5 ton går ofta 600-1500 mil/mån. Efter ett halvår runt 8000 mil började många lådor krångla. Inga av mina fordon gick längre än 14000 mil och jag var tvungen att byta in dem p.g.a för stora stillestånd. Vanliga fordon utan robot brukar gå 35-45000 mil på 3 år när man byter in den i samband med att garantin slutar gälla.

- När man bytte in dem hade de ganska lågt andrahandsvärde för som företagare byter man ju ofta bilen på samma ställer som servar den.

Många fraktfirmor och sjuktransporter slutade köpa in Robotlådor p.g.a för stora produktionsstörningar och kostnader.

Det fungerar säker bra för många som har det i husbil. Man kör ju försiktigare än yrkestrafik, men det är större risk att man blir stående med en robot och det är lite tuffare att hitta verkstad som fixar till det. Vanliga lameller eller vajrar fixar alla verkstäder och behöver inte heller ha tillgång till programmering.

Ibland verkade det som om verkstäderna chansade. Vissa gånger sa dom att man måste fylla på olja. Andra gånger att de måste programmeras. Tredje att det var fel på lamellerna. Många gånger åkte bilen in gång på gång tills dom bytte hela lådan. Dom skyllde ofta på att det var chaufförens fel.

Nu var det 6 år sedan jag hade fordon med robot och det kanske har skett ändringar till det bättre. Jag har inte heller varit i branschen på 3 år. (Jag hade en kvar tills jag sålde det sista åkeriet som reservbil för riksfärdtjänster, men det var för att jag fick inga pengar för den när jag försökte sälja)

Men för min del gäller:

Riktig automat eller manuell.
Robot ser jag som en chansning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

I min nye tilværelse som farmhand på en hestegård er det en annen sak jeg vil vekk fra - dubbelmasse svinghjul. Har en Nissan Navarra D40, koplingen måtte byttes etter 40 000 km og det omfattet også svinghjulet. Fjærene i dubbelmassen var utslitt og lamellene tok stryk av dette. Bilen går mye av tiden med en transporthenger og hengervekt nesten 2 tonn med hester. Vår andre bil en Ford Territory SUV går og en del med slep, denne har en riktig automat og har nå gått 200 000 km. Feilen på denne er at hjulstillingen må justeres minst en gang i året, all wheel drive og uavhenginge oppheng tar stryk på våre veier. Vi bor i området hvor Rally Australia kjøres, og har 20 km til byen gjennom en typisk vei for SS selv om de ikke bruker vår vei.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Go förmiddag på er:) finns lite olika erfarenheter när det gäller robotlådor..finns många ämnen att ta upp i en husbil :) hade inte en tanke på att det var så mycket att tänka på;) iochförsej så är det inte konstigt, ett hus på hjul..men dränering slipper man:)
Vad har ni för åsikter om chassi, iveco/al ko hmm, heter det så? Verkar finnas en del där också, när bilen står stilla,,,
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Har en undran..som säkert har varit uppe här i någon tråd, om man köper ny husbil i Tyskland, drar dom av den tyska momsen på 19% och lägger på den svenska momsen?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Ja, antingen om du lyckas övertyga dem så drar de monsen och du får betala i sverige. Eller så får du betala både i tyskland och sverige för att sedan få tillbaka den tyska.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Efter vad jag hört av folk som vet vad dom pratar om går åtminstonde jag krokar kring hb med robotlåda :)
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Ok, tack Oskobe o Bennsan :)

Tack elegance :)
 
Toppen