• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Det man inte skall köpa är en plåtis med skjutdörr. Har stått bredvid en sådan i helgen och fått nattsömnen förstörd. Kan väcka döda och har nog hållit halva ställplatsen vaken i natt. Kan de inte bestämma sig om de skall vara ute eller inne? Snacka om att bli impopulär!

Det du skriver har väl inget med skjutdörrar att göra. Det är en fråga om hänsyn till omgivningen & inget annat. Vi stod nära en plåtis i Halmstad där dom söp & förde ett j...a liv. Dom smällde i skjutdörren högljutt så gott som hela natten. Sådant patrask kan man träffa på var som helst & oftast är alkohol med i bilden.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Håller helt klart med dig. Och precis som du skriver är det för höga alkoholintaget ofta en stor bov.
Det som förvånar mig lite är beteenden (för mycket alkohol) sitter i sedan tonårstiden när många testade för att de helt enkelt inte hade koll på effekten. Förvånad när det gäller icke missbrukare skall tilläggas.
Fast å andra sidan kan ju inte jag/vi veta vilka som de facto har ett missbruk.

Mvh!
// Niklas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Skjutdörren var helt klart en fördel OCH nackdel med vår plåtis.
Kanontrevligt att ha den öppen när man sitter i sittgruppen eller fixar käk men det var ett ständigt smygandes och pillandes med att försöka öppna och stänga den tyst för att inte störa.
Förstår absolut att folk retar upp sig om man springer in och ut ur den hela tiden. Nykter som onykter.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Tack alla ni :) okunig som jag är så slänger jag ut en fråga...finns det någon husbil med "vanlig automatlåda"? Eller är det robotlåda som gäller för 4-5 ton tung..finns det olika robotlådor?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

...finns det någon husbil med "vanlig automatlåda"?
Ingen aning förutom att Mercedes har A7 automatlåda som tillval.

Kommentar till sidodörren-irriterade och övriga plåtis ägare:
Det går att stänga nästintill heltyst om man bara lär sig knepet att trycka in den bakre delen. Utifrån är det hur enkelt som helst, tom bara med en hand. Om stängning inifrån däremot fick jag läsa här på forumet (ganska länge sen) att man kunde sätta upp en rem som hjälper till att "dra in" bakändan. Tycker synd om alla som utsätts för det hemska ljudet, själv hade jag bytt plats om jag hade en sådan granne!
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Vi har robotlåda i vår bil och tycker det är ett mycket bra val
Den går att växla som en manuell om man nu så önskar.
Framförallt är det ett bra val när man hamnar i en "stau" i Tyskland
,man slipper få kramp i vänsterbenet.
Det går inte åt mer diesel än om man har en manuell växellåda.
Jag skulle inte för allt smör i Småland vilja byta till en manuell.
Robotlåda sköter koppling och växling. Inget annat.
Vad en riktig automatiskt låda är vet jag inte. Såna som fanns på 70, 80 och 90 talet finns inte längre vad än förståsigpåare säger.
Momentomvandlare är en förlegad sak.
Vi har kört ca 7000 mil med vår utan problem.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Tack Evanders :) Ser att Mercedes har hadrauliska lådor..vet inte vad det innebär..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Mercedes hadde Sprintshift tidligere, dette var en tidlig robot. Iveco har nå byttet ut sin Agile robot med en 9 trinns full automat. Robot krever litt annen kjørestil enn hydraul - hovedsakelig grunnet koplingen som på en robot er den samme som på manuell. Robot krever at en kun benytter høyre fot, venstre trygt parkert på golvet. Hydraul eller viskose kopling tillater at en regulerer farten med bromsen, noe som dreper koplingen i en robot.

På småbiler og løpsbiler er robot svært vanlig under betegnelsen DSG.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej Knut och tack :) om jag förstår rätt, så fungerar hydraulisk automat som en vanlig automat som på en personbil..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Ja, om en ser på Iveco Daily sin nye 9 trinns så er det i prinsippet samme låda som BMW benytter på sine toppmodeller. Kopling er en oljefyllt sak, forskjellen fra gamle amerikanere er en lockup funksjon som fjerner krafttapet som var i de gamle. Innmaten i lådan er og kraftig forbedret fra den tid.

Robot er prinsipielt en manuell låda hvor betjeningen av kopling og veksel utføres av en dator.
 
F

F.d. 56299

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej.
Tänk på vart ni vill åka när det gäller höjden speciellt.
Om ni tänker åka runt i ex.vis Italien m.o. Så har höjden på bilen stor betydelse.
Max 3 m där,även längden kan vara viktigt då de flesta campingarna har ganska små platser och det brukar vara ganska trångt där oftast under säsong.
Vi åkte runt under 2016 i Sydeuropa och vår bil var 8,5 l o 3,30 hög det var inte alltid så lätt.Ibland fick vi vända och åka vidare då vi inte kom igenom på vissa ställen.vi har idag bytt till en kortare och lägre bil.
Tänk noga igenom hur ni tänker använda bilen och vart ni tänker er att åka.

Hälsning.
Anders o Git
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej Knaussky o tack :) Verkligen en balansgång vad man ska ha för husbil..Kan bara tänka, när man är på ett ställe som man tycker om..då kanske man vill ha en något sådär storlek, men det är som du säger, kanske aldrig hittar dom där platserna om man inte kan åka dit :( Vi har voffingarna också..hmm dom är inte små heller:)
Får väl inrikta oss på en lagom storlek :)
 
F

F.d. 54076

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej ! vi har åxå varit i samma situation som er, men man måste veta hur man kommer att använda husbilen till. Ska man bara vara ute lite då och då,eller bo lite mer permanent. Efter många timmars letande på webben och hos säljare, så hittade vi en amerikansk husbil,som har allt man behöver utan att köpa till det i efterhand,dessutom mycket billigare än en europeisk vagn.Visst dom är ju större ,men har man inte ont av storleken,så kan jag bara rekommendera en sådan! Ta en titt i en sådan om tillfälle finns,så kan ni sedan avgöra om det kan vara något för er. Lycka till med sökandet !:Winni
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

...........................
På småbiler og løpsbiler er robot svært vanlig under betegnelsen DSG.
DSG är väl dubbelkopplingslådor som är något helt annat än Fiat´s robotlåda.

Jag har 3 kompisar som har robotlådan och de säger "aldrig mer".

Någon skrev att robotlådan var bra vid "stau" (köbildning). Det är just då man får passa sig noga att inte bränna kopplingen. Det går inte att krypköra utan man måste stanna, låta kön köra vidare, och sedan köra fram. Annars slirar den på kopplingen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

DSG är väl dubbelkopplingslådor som är något helt annat än Fiat´s robotlåda.

Jag har 3 kompisar som har robotlådan och de säger "aldrig mer".

Någon skrev att robotlådan var bra vid "stau" (köbildning). Det är just då man får passa sig noga att inte bränna kopplingen. Det går inte att krypköra utan man måste stanna, låta kön köra vidare, och sedan köra fram. Annars slirar den på kopplingen.

Vore väl mer intressant att höra dom som har denna växellåda vad dom tycker. Broschyrer och tillvalslistor skriver om "automatlåda". Vad det sedan är eller benämns med spelar väl mindre roll men det är ingen vanlig manuell växellåda så mycket kan vi väl vara eniga om.
Ni som har automat vad tycker ni?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Jag är nu inne på tredje bilen med Fiats robotlåda. Är jättenöjd och skulle inte vilja vara utan den. Har kört på alla typer av vägar mellan Sverige och Spanien. Inga problem på något sätt.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Tack alla ni som är med och delar med er:) Som sagt så kommer det bli resor till snö..och så har vi sådan tur att vi har vänner i södra Spanien :)
Men vi har inte bråttom...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

DSG är väl dubbelkopplingslådor som är något helt annat än Fiat´s robotlåda.

Jag har 3 kompisar som har robotlådan och de säger "aldrig mer".

Någon skrev att robotlådan var bra vid "stau" (köbildning). Det är just då man får passa sig noga att inte bränna kopplingen. Det går inte att krypköra utan man måste stanna, låta kön köra vidare, och sedan köra fram. Annars slirar den på kopplingen.
Det är inte bilen som slirar på kopplingen, det är föraren. Kan man inte köra bil så kan man inte. Jag vill nog påstå efter drygt 30 år som verkstads ägare o mekaniker så beror för tidiga kopplings haverier/byten till 99% på förar skicklighet eller bristen på det samma. Då spelar det ingen roll om det är robotlåda eller manuell. Är själv inne på min tredje husbil med robotlåda och skulle aldrig köpa en manuell.
 
Toppen