• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Så här löd min tråd på Facebook:
Det verkar som fler än vanligt har problem med sina nyinköpta husbilar. Värmen, kylen, vatten i kranarna, varmvatten, lampor fungerar inte vid premiärturen. Oavsett om det är fabriksnytt eller begagnat. Varför undrar man. Jag tror att det beror på att återförsäljarna är så inriktade på att enbart sälja att de inte prioriterar oss som är färdiga kunder. De brister i sin skyldighet att leveranskontrollera och säkerställa att allt fungerar när de levererar den dyra husbilen till oss. Vi är redan passe' som intressant kund när bilen äntligen levereras. När vi är på gång att göra en affär svaras det blixtsnabbt på telefon och email. Efter leverans är det ett under om du får svar samma vecka (tre veckor just nu i vårt fall) om du har problem. Bra med facebook är att vi kan tipsa och försöka hjälpa varandra när ÅF ballar ur. Jag tror att vi som brukare och slutkunder bör (trotts en del sidors nålade inlägg om att man inte ska namnge ÅF utan att bli utesluten) kunna säga vad vi tycker om och namnge det företag vi har att göra med.

Christer Svedberg Då de ÅF som nämndes inte kan försvara sig stänger vi denna tråd och inbjuder till att föra denna dialog på HBk forumet där flera av ÅF är representerade ./Admin

Admin stängde tråden på facebook med hänvisning till att ÅF inte kan försvara sig. De ÅF som fick bra betyg tror jag inte har gnällt. Som kund ligger vi i ett rejält underläge när till och med vår intresseklubb (jag tror i alla fall att det är klubbens syfte) ger ÅF mer stöd än oss medlemmar! En ÅF kan enkelt svara även på facebook utan att vara anonym.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Om inte ÅF är medlem i Hbk kan han varken läsa eller skriva i vårt FB. Däremot kan han läsa och skriva här i forumet som Intresserad.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Om en kund enbart håller sig till fakta om vad som skett och hur han/hon upplevde det hela finns ingen anledning för någon att "försvara" sig så det enbart är en redogjörelse om vad som skett/varit trasigt och hur någon upplevt det hela.

Så tricket blir, som skrivbent, att inte anklaga eller påstå eller tycka etc. Hålle rman sig till ren skär fakta "Kylen fungerade inte. Det tog 3 veckor innan ÅF svarade" osv finns ingen anledning att ha kravet att ÅF måste kunna besvara tråden/inlägget, kan jag tycka.

För vad för svar måste kunna erbjudan till "Lampan var trasig." och liknande skrivelser?

Och hur jag/någon annan upplever händelse ri livet kan ju, som bekant, aldrig vara fel eller ifrågasättas. För det är min/din upplevelse...

Mvh!
// Niklas
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

I en sluten grupp pratar man väll om precis vad man vill som relaterar till husbilslivet, vad har ÅF med det att göra?

Men så länge folk skyddar ÅF och andra som inte sköter sig kan ÅF fortsätta göra det dom tjänar mest pengar på och strunta i eftervården av redan sålda produkter.

Skit i ÅF för det verkar dom göra mot dig "inte alla" men dom som gör det ska banne mig få höra det också, det gynnar dom seriösa och det är väll själva syftet eller har jag fått allt om bakfoten igen?:eek:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Hej Per & Agneta!

Viktigt att inte missa att Husbilsklubben.se är klubbens officiella organ, inte Facebooksidan.

Du fick en hel del bra tips av Facebooksidan admin som jag tycker du ska ta del av. Klubben är du och jag och 14.000 andra medlemmar. Sedan finns det en styrelse som är vald att driva klubben vidare efter beslut från Årsmötet. Vi har även web ansvariga som bland annat ser till att inlägg följer HBK:s forumregler.

Styrelsen eller klubben tar inte parti i någon "strid" då det många gånger finns två sidor av samma mynt. Det är inte klubbens uppgift. Vi står heller inte på handlarnas sida som du lite fult uttryckte.

Däremot kan man ju få medhåll från andra medlemmar. Kanske till och med andra som upplevt liknande problem med samma handlare. Detta kan ju i så fall användas i kontakten med företaget.

Utan att vara insatt i ditt fall kan jag förstå frustrationen. Jag önskar dig lycka till i dina kontakter med din handlare.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Löjligt den gången HBK verkar ta parti för ÅF istället för att hjälpa den enskilde medlemmen....
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Det är fritt fram att svara för ÅF. Om ÅF inte visar vilja att lösa problem för sin kund kan de få redovisa varför, gärna här, trots att det är en sluten grupp.
Nu var inte den här tråden ett korståg mot våra handlare utan en liten uppmaning om att vi kunder som de lever av respekteras just som kund även efter leverans. Förhoppningsvis minskar leveransfel om de uppmärksammas lite bryskt då och då. Handlare som bryr sig tar ju inte åt sig naturligtvis. Vi som kunder ska inte behöva känna att vi trampar någon handlare på tårna bara för att vi förväntar oss att få den vara så felfri som vi betalt för.
Jag är inte heller missnöjd med min leverantör, jag förstår att man kan få vänta några veckor på ersättning för kontantutlägg när de har så stressat. Att jag även gjort leveranskontroll på nya husbilen med justeringar och reparationer själv är inte hela världen. Jag är händig och har i 40-45 års tid ägt husvagn så att handha och sköta om sådant är inget problem för mig. Det som är synd tycker jag är att ständigt läsa på olika forum om folk som kanske inte är så händiga eller ovana vill ha hjälp med att få sina nya husbilar att fungera akut ute på en ställplats pga handlaren inte gjort vad de borde.
Jag känner att Admin tar ställning för ÅF när man stänger en tråd helt, dvs tar bort tidigare kommentarer. Jag kan tycka det är OK att stoppa vidare inlägg men som det är nu kan man inte se varför Admin stoppar en medlems tråd. Det framgår inte ens att det är någon som fått klagomål, inte heller att ett flertal fått beröm.
Kan vi som medlemmar känna att Styrelsen backar upp viljan att få lite kvalitet från handlarnas sida?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Du får nog skilja på Facebook och denna hemsida. Admin eller HBK Web ser bara vad som försiggår här på klubbens hemsida. Vi har inte stängt någon tråd eller raderat några inlägg om husbilshandlare, deras kunder och eventuella misshälligheter dem emellan. Mig veterligen har inte styrelsen för Husbilsklubben.se något med FB att göra heller och kan därmed inte råda över FB.

Det du refererar till torde vara någon tråd (eller vad det kan kallas) på Facebook. Personligen har jag inget med FB att göra, jag har inte ens något konto där. Vad andra i HBK Web har för förhållande till FB låter jag vara osagt men det är inte vår uppgift att moderera FB-trådar utan detta torde skötas av andra som är engagerade på FB.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Löjligt den gången HBK verkar ta parti för ÅF istället för att hjälpa den enskilde medlemmen....

Om Husbilsklubben.se skall ägna sig åt tvister mellan köpare/säljare är en fråga som måste tas upp som motion till årsmöte för beslut. Mig veterligen finns det inget som säger att HBK skall ägna sig åt sådant och därmed skall vi inte göra det heller. Skulle frågan i form av en motion till årsmöte vinna gehör och det beslutas att HBK skall ägna sig åt tvister mellan husbilsköpare/-säljare lär styrelsen få agera efter det.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Så här säger Facebooksidans admin Christer Svedberg och hänvisar till HBK-forumet för att föra dialogen vidare.

Christer Svedberg Då de ÅF som nämndes inte kan försvara sig stänger vi denna tråd och inbjuder till att föra denna dialog på HBk forumet där flera av ÅF är representerade ./Admin
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Ingen har eller kommer säkert inte att begära styrelsens hjälp med medlemmars privata problem med handlare. Vad man kan tänka sig är att vi inte som nu blir behandlade som nummer två mot handlarna som är representerade har på forumet.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Du får nog skilja på Facebook och denna hemsida. Admin eller HBK Web ser bara vad som försiggår här på klubbens hemsida. Vi har inte stängt någon tråd eller raderat några inlägg om husbilshandlare, deras kunder och eventuella misshälligheter dem emellan. Mig veterligen har inte styrelsen för Husbilsklubben.se något med FB att göra heller och kan därmed inte råda över FB.

Det du refererar till torde vara någon tråd (eller vad det kan kallas) på Facebook. Personligen har jag inget med FB att göra, jag har inte ens något konto där. Vad andra i HBK Web har för förhållande till FB låter jag vara osagt men det är inte vår uppgift att moderera FB-trådar utan detta torde skötas av andra som är engagerade på FB.

Forumets förstasida visar att det finns en arbetsgrupp med namnet "HBK Facebook Admin". Ser ut som på bifogad bild.

Nu lägger jag av men stäng för guds skull inte ämnet! Någon medlem kan ha viktiga åsikter som bör komma andra till del.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    125,7 KB · Visningar: 12

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Leveranskontroll mm av nya och begagnade husbilar

Strunta i ansiktsboken och skriv här i stället.
Vad jag vet har husbilshandlare fått så mycket sk.. här så hälften kanske kunnat räcka ibland :D, och censur förekommer inte i dessa fall om man inte driver iväg för långt med språk och rena påhopp.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen