• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Hej jag har fått en fuktskada i taket på husbilen som behöver lagas men det verkar vara svårt att få tid någonstans för att fixa detta innan semestern så jag skulle behöva täta tillfälligt så det inte kommer in mer vatten tills det är dax för reparation.

Mitt problem är att vi inte har hittat var vattnet kommer in någon stans, har haft bilen på verkstad och de har kört med en fuktmätare på insidan så vi har koll på var det är "blött" men har inte hittat hitta var det kommer in någonstans.

Jag skulle behöva täta någon meter av skarven mellan tak och vägg samt en skarv som går tvärs över taket mellan "främre" taket och resten av taket på husbilen. Även skarven runt en taklucka som jag vill täta provisoriskt.

Vill få det så tätt som möjligt då bilen står ute och jag vill kunna använda den innan den kommer in på verkstan.
Men jag vill inte ha mer jobb än nödvändigt när tejpen tas bort med en massa limrester som inte går att ta bort.

Är det någon som vet något bra att använda???

Martin
 
F

F.d. 55310

Guest
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

Om du söker på "tejp tätning skarv" här på HBK:s forum så kan det finnas förslag.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

Jag har sökt runt lite och hittat lite om en tejp som heter 3M 4412N Extreme Sealing Tape som verkar bra på att täta men jag är fundersam på om det kanske blir för permanent och svårt att få bort därför ställe jag min fråga.

Kan silvertape vara en lösning kanske?
Martin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

3M tapen benyttes av fabrikker som ikke har utviklet sitt eget konsept for tette skjøtet i taket. Silvertape eller gaffatape er ment for midlertidig bruk, fint for kortere tid til en får fatt på en bedre løsning. Ett alternativ til 3M løsningen er å gjøre grundig ren skarven og legge inn ny masse av type Tec eller Sikaflex.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

Har samma erfarenhet av sk. silvertejp, svårt att bli av med limmet.
Och den verkar inte tåla sol.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

Efter som jag bara skall göra en tillfällig "lagning" känns det fel att täta med Sikaflex eller tänker jag fel, det kanske inte är så svårt att få bort.

Jag har idag varit hos en i Husbilsklubben och fått ett par meter av 3M tapen som jag skall prova men det känns som att även den blir svårt att få bort.

3M tapen benyttes av fabrikker som ikke har utviklet sitt eget konsept for tette skjøtet i taket. Silvertape eller gaffatape er ment for midlertidig bruk, fint for kortere tid til en får fatt på en bedre løsning. Ett alternativ til 3M løsningen er å gjøre grundig ren skarven og legge inn ny masse av type Tec eller Sikaflex.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

Hej, man skulle ju faktiskt kunna tänka sig som tillfällig lagning att man kladdar på något som man normalt inte skall täta tak, skarvar och luckor med, nämligen silikon :D. Man skall ju inte använda det för det håller sig ju inte så länge och sitter inte heller fast så bra när det bara är lagt som en "lös" extrasträng vid någon skarv. Men det kanske är det rätta för en tillfällig lagning som dessutom är relativt lätt att få bort när det är dags att laga felet på rätt sätt.
Vet inte om det är den rätta medicinen, men kanske :p:.

Sikaprodukt tror jag inte på, för att få bort det på ställen där det inte hör hemma är nästan omöjligt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

Jag gillar inte silikon, hade jobbigt att få bort det från taket min nödreparerade taklucka hade "lagats" med silikon köpte dyrt specialmedel men det var svårt. Det blir en tunn hinna kvar som förhindrar det mesta att fästa.
Butyltätningsmassa skulle kanske fungera eftersom det inte torkar och tror det går bra att lösa upp och torka av.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

Varför kladda ner fogen temporärt? Skall man använda fogtätning så är det väl bättre att skära ur fogen, tvätta med sprit, maskera & täta ordentligt & permanent. Själv började vår förra HB att läcka i en fog vid ett skyfall när vi befann oss utanför Münster i Tyskland. Jag letade upp ett Hornbach-varuhus & köpte denna tape.
Clear All Weather Waterproof Repair Sealing Garden Tape 50mm x 10m x 3" Core | eBay

Mycket enkel att applicera & mycket enkel att avlägsna utan att lämna klisterrester.

Bennie
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Tillfällig tätning av otäta skarvar på taket.

köp casco marinlim/tätning. Fungerar oerhört bra. Jag har använt medlet till både lim o tätning. En merca som jag har lade jag en sträng så att vattnet skulle rinna bort. Fungerar o sitter fortfarande efter 11 år!:spinny:
 
Toppen