• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

optimering

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Hej.
För något eller några år sedan läste jag på denna hemsida en debatt om effektboxar. För finsmakarna var "effektbox" rena kräkmedlet. Jag har haft effektbox i två bilar och har fått den effekt jag sökt men i båda fallen fick jag efter något år fukt i kontakterna med störning som följd. Några argumenterade för att göra en motoroptimering utan tillsatts av nya extra prylar. När jag söker efter firmor som gör sådant hittar jag endast en firma i Wäxjö. Skulle några vilja vara snälla och ge mig flera tips på verkstäder från Stockholm i norr och ner längs E-4.
Hälsningar
Jan
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Hej
Du behöver inte lämna in bilen för att utföra detta, finns kit att inhandla för att göra denna åtgärd själv via Diagnos-uttaget. Jag har själv gjort detta med väldigt bra resultat, jag har köpt program och utrustning från BSR.
Själv kör jag Fiat Ducato 150hk med robotlåda och har med detta fått ner förbrukningen med ca 2-3 dl/mil, samt när jag drar min biltransport ( med tävlingsbil på ) så gör det högre vridmomentet underverk.
Med denna utrustning kan jag höja eller återställa effekten till orginal när det passar, tex vid utlåning av bilen.
BSR lämnar extra motorgarantier vilket är bra, så gå in på BSR.se och kolla där finns all info man behöver.

Med vänlig hälsning, Pumba
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Har fått rådet att inte trimma en bil med robotlåda ,Hur fungerar växlingarna efter trim någon skillnad?
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: optimering

På privatbilen så jeg på trimmuligheter for et par år siden, men med WV Touran 170 hk og DSG var det ikke anbefalt. Klarer meg med 150 hk og "automatgir" på bobilen. Det virker greit og fungerer som det skal.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Det är samma robotlåda till 150 hästarn som till 180 hästarn, så där är inga problem. Den drar längre på varvet innan den växlar ner tack vare det högre vridet, vilket i sin tur medför lägre förbrukning samtidigt som man inte tappar lika mycket fart i backarna.

Sen kan jag hålla med dem som säger att man inte skall trimma om man har robot el automatlåda, om man efter optimeringen tror att man fått en sportbil och kör därefter.
Om man som jag och många andra vet hur man kör en diesel och är ute efter lägre förbrukning/bättre gång, så är det inga problem att optimera eller trimma om man vill uttrycka sig så.

jag har under 15 års tid optimerat mina dieselbilar ( både husbilar och pickuper), både befintliga och extraboxar. Jag även under dessa år fått råden att inte göra detta pga att det inte är menat och att det kommer gå sönder/rasa, men aldrig råkat ut för det minsta problem.
Är helt övertygad om att så längre man använder kända kvalitetgrejor ( inte fixar Bosses garage trim ) och kör som en diesel skall köras, så kommer man inte stöta på några större problem.

Med vänlig hälsning, Pumba
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Det är samma robotlåda till 150 hästarn som till 180 hästarn, så där är inga problem. Den drar längre på varvet innan den växlar ner tack vare det högre vridet, vilket i sin tur medför lägre förbrukning samtidigt som man inte tappar lika mycket fart i backarna.

Sen kan jag hålla med dem som säger att man inte skall trimma om man har robot el automatlåda, om man efter optimeringen tror att man fått en sportbil och kör därefter.
Om man som jag och många andra vet hur man kör en diesel och är ute efter lägre förbrukning/bättre gång, så är det inga problem att optimera eller trimma om man vill uttrycka sig så.


jag har under 15 års tid optimerat mina dieselbilar ( både husbilar och pickuper), både befintliga och extraboxar. Jag även under dessa år fått råden att inte göra detta pga att det inte är menat och att det kommer gå sönder/rasa, men aldrig råkat ut för det minsta problem.
Är helt övertygad om att så längre man använder kända kvalitetgrejor ( inte fixar Bosses garage trim ) och kör som en diesel skall köras, så kommer man inte stöta på några större problem.

Med vänlig hälsning, Pumba

Här kan man inte generalisera.

Jag har optimerat min ena diesel-PB (MB 3,0L) på expertverktad i Tyskland, de lugnade sig på 300hk med garanti, inklusive större intercooler samt omprogramering av automatlådan och borttagning av den elektroniska vridmomentspärren (600Nm) i automaten.
Alla vx-lådor är inte "klena" min klarar 1000Nm enligt expertisen, har samma automat i husbilen, (som jag också vill optimera).

De företag som optimerar dieslar vet vad grejerna håller för och skulle inte gå över gränserna för sina garantier.
Jag pratar om riktig optimering, och inga "fulboxar" typ dieseltrim m.m.

Även jag är nyfiken på hur man enligt dej m.fl. kör en diesel med automatlåda?

Mvh//Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en 180hk Euro6 med robotlåda,den känns klenare än min tidigare Euro5 ,men frågan är om grejerna håller vad tål transmissionen på en tung bil?
Bilen drar väldigt länge på växlarna i uppförsbackar innan den växlar ned.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Hej igen

Min inställning till hur en diesel bör köras är att jobba på de varvtalen där vridmomentet är som bäst, detta skiljer lite mellan olika motorer givetvis.
Min motor jobbar som bäst mellan 1500-3200 rpm, över detta varvtal är det rätt onödigt att gå under uppväxlingssekvensen ( enklast att tillse vid körning med manuell låda givetvis ).
Min robotlåda jobbar ganska så exakt efter motorns vridkurva, växlar som oftast upp vid 3000-3100rpm.

Jag har bekanta som kör husbil med automatlåda, som inför större motlut gör kickdown för att få upp varvtalet. Det man tjänar med detta är bara att man gör slut på lite mer bränsle, motorn drar ju inte bättre för att man får upp varvet.
Mitt råd är att hålla jämn gas, dagens robotlådor är så intelligenta att en människa inte kan konkurrera med dem ( när det gäller att växla vid rätt varvtal). Ändra man förutsättningarna genom att tex gasa så ändrar ju lådan på sitt arbete också, med påföljd att det sliter mer på materialet samt drar mer bränsle.

Anledningen till att jag optimerar mina bilar är ju för att få ner kostnaderna för bränslet, och det kan man få ner om man kör ekonomiskt ( inom motorns arbetsområde, vridmomentet ). Sen finns det ju givetvis dem som optimerar/trimmar för att kunna få mer kraft till att köra häftigare, det ligger dock inte i mitt intresse.
Hade jag trimmat för ändamålet att kunna gasa/ladda mer, så hade nog även jag gått till en motorfirma som med sin expertis ändrat i bilens egna boxar.
Dock är det även nu på detta sätt förrutom då att jag gjort det själv, BSR jobbar på detta viset ( man laddar in data i bilens egna boxar ).

För mig funkar detta bra och jag sparar många tusenlappar om året i bränsle, det är jag väldigt nöjd med.

Med vänlig hälsning, Pumba
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: optimering

Har också optimerat min Ducato med BSRs system. Enkelt och effektivt.
Blev lite trevligare i framförallt backar. Har tidigare alltid åkt MB Sprinter så har varit lite bortskämd i bl.a. backarna då vridmomentet är klart bättre i MB.
Men nu jämnar det ut sig en del med hjälp av BSR.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Men inte finns det väl någon ekonomisk vinst eller besparing i att "trimma" sin för 4-5000:-?

OM man nu lyckas få till en lägre förbrukning på några procent måste man ju hinna köra en himla massa mil med samma bil för att få tillbaka "investeringen".

Jag har inget emot trimning men gör det mest för att få mer kraft och roligare körning (även om det egentligen inte behövs :D ).
Men visst känns det lättare att ta den "onödiga" kostnaden om man kan övertala sig själv att det också är en bra affär.:)
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Min förra bil BSR trimmade jag,den blev bättre svarade bättre på gaspådrag drog bättre,men bränslebesparingen var marginell.
Min nya robotlåda måste hjälpa att växla ned ibland,med bibehållet gasläge minskar farten mindre med lägre växel,för att behålla farten upp för måste man annars sitta med plattan i matta detta kan inte vara bränsleeffektivt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: optimering

Det finns en sak som robotlådorna/automatlådorna ännu inte klarar ( Rolls och Volvo lastbilar har något att erbjuda) det är att förutse en brant backe och lägga i rätt lägre växel i förväg.
Detta får man sköta själv.

Om backen är tillräckligt brant så hjälper det inte att ligga på max moment, man behöver ligga nära max effekt.

För övrigt är jag extremt skeptisk till framförallt trimboxar, men även "optimering", om man tar ut mer vrid/effekt.
En trimmad husbil är en deal breaker för min del när jag letar begagnat.
Har inte lust att ta konsekvenserna vid 7-8 tusen mil.
 
Senast ändrad:

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Men inte finns det väl någon ekonomisk vinst eller besparing i att "trimma" sin husbil för 4-5000:-?

OM man nu lyckas få till en lägre förbrukning på några procent måste man ju hinna köra en himla massa mil med samma bil för att få tillbaka "investeringen".

Jag har inget emot trimning men gör det mest för att få mer kraft och roligare körning (även om det egentligen inte behövs :D ).
Men visst känns det lättare att ta den "onödiga" kostnaden om man kan övertala sig själv att det också är en bra affär.:)

Hej
Jag kör ganska många mil per år med min husbil ( ca 2500 ), över hälften av dem med biltransport på 1800kg. Med en minskning av bränslet på 2-3dl/mil så blir det många liter jag sparar, 500-750liter med dagens bränslepriser blir ju en hacka.
Detta är ju pengar som man kan lägga på trevligare saker än bränsle, tex sonens tävlande.

Med vänlig hälsning, Pumba
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Hej
Jag kör ganska många mil per år med min husbil ( ca 2500 ), över hälften av dem med biltransport på 1800kg. Med en minskning av bränslet på 2-3dl/mil så blir det många liter jag sparar, 500-750liter med dagens bränslepriser blir ju en hacka.
Detta är ju pengar som man kan lägga på trevligare saker än bränsle, tex sonens tävlande.

Med vänlig hälsning, Pumba

Pratar vi teoretisk besparing eller har du en verklig minskning på runt 15-20% rakt över endast med hjälp av trimning ?
All respekt men det låter faktiskt rätt osannolikt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: optimering

Pratar vi teoretisk besparing eller har du en verklig minskning på runt 15-20% rakt över endast med hjälp av trimning ?
All respekt men det låter faktiskt rätt osannolikt.

Ja det är så osannolikt, rent tekniskt, att jag inte bemödat mig att bemöta påståendet.

1,2 liter milen, 0,3 l lägre förbrukning = 0,9 liter milen.
Dvs 30% lägre förbrukning.
I Engelskspråkiga forum brukar man säga "I call BS".
Översatt, skitsnack.


Det skulle betyda att verkningsgraden ökat till en nivå som gränsar till Nobelpris.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: optimering

Hej
Jag kör ganska många mil per år med min ( ca 2500 ), över hälften av dem med biltransport på 1800kg. Med en minskning av bränslet på 2-3dl/mil så blir det många liter jag sparar, 500-750liter med dagens bränslepriser blir ju en hacka.
Detta är ju pengar som man kan lägga på trevligare saker än bränsle, tex sonens tävlande.

Med vänlig hälsning, Pumba

Har du original däckdimension på bilen?
Om inte kommer färddatorn att visa fel förbrukning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: optimering

Vad för typ av trim har du,vilken motor?
Dom trim jag använt har ökat körbarheten men skillnaden i förbrukning är liten.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: optimering

Har en 130 hk motor 2016 automat, kollat i varje uppförsbacke sen jag började läsa detta.
När varvtalet gär ned till 1500 varv växlar motorn ned i uppförsbacke och trots att jag inte kan mycket om detta så säger det åtminstone mig att lådan styrs av varvtalet, och då måste det fungera enligt mig, därför har jag beställt och skall prova detta med att göra det själv.
Tror vridmomentet hjälper mig med detta, är helt novis men intressant är det.
/Pelle
 
Toppen