• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dethleffs 12v i bodelen slår av vid körning

Anders Petersson

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
15556
Medlemskap
2022
Hej
Är det någon som har varit med om att 12V i bodelen slår av av sig själv och
inte går inte att trycka på igen alltid direkt. Jag har en Dethleffs magic black
2013. den är utrustad med det vanliga elblocket EBL101. Är tacksam för om ni har något förslag vad det kan vara som är orsaken??
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Dethleffs 12v i bodelen slår av vid körning

Svårt att säga men det finns ett underspänningskydd normalt i EBL som stänger av om spänningen blir för låg.

Jag skulle rekommendera (som alltid) att mäta med en multimeter, enkelt roligt och vem vet du blir kanske en mini elektriker på kupen:)

Mät spänningen över batteriet till att börja med, allt under 12V är en varningssignal och se till att du har lite grejer på, köksfläkt tom vattenpump som går då batterierna ska lastas lite när man mäter för att det ska ge något.
 

Anders Petersson

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
15556
Medlemskap
2022
Sv: Dethleffs 12v i bodelen slår av vid körning

Svårt att säga men det finns ett underspänningskydd normalt i EBL som stänger av om spänningen blir för låg.

Jag skulle rekommendera (som alltid) att mäta med en multimeter, enkelt roligt och vem vet du blir kanske en mini elektriker på kupen:)

Mät spänningen över batteriet till att börja med, allt under 12V är en varningssignal och se till att du har lite grejer på, köksfläkt tom vattenpump som går då batterierna ska lastas lite när man mäter för att det ska ge något.

Tack för ditt svar och intresse.
Det är inget sådant fel. Det slår aldrig av när vi står still med bilen, bara när jag kör. Kan använda allting i bilen utan problem. Jag har mätt spänningen och har även mätning av spänning och ström hela tiden. (Jag är gammal elektriker.) Jag tänkte om någon haft något liknande problem, så jag vet vad jag ska angripa.
MVH
Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Dethleffs 12v i bodelen slår av vid körning

Tack för ditt svar och intresse.
Det är inget sådant fel. Det slår aldrig av när vi står still med bilen, bara när jag kör. Kan använda allting i bilen utan problem. Jag har mätt spänningen och har även mätning av spänning och ström hela tiden. (Jag är gammal elektriker.) Jag tänkte om någon haft något liknande problem, så jag vet vad jag ska angripa.
MVH
Anders
Okej, vad jag vet så det som händer när du startar motorn och börjar köra att att
start och bodelsbatterierna kopplas ihop, dvs spänningen från bilensgenerator driver EBL kan det finnas ett överspänningsskydd också kanske och att din generator ger för hög spänning?

Vilken spänning har du in till EBL från bilen när motorn går?

Samt, mät på bodelsbatteriet innan start och sedan starta motorn och övervaka bodelsbatteriet map att du ska kunna se att spänningen stiger en aning då.

Det skulle kunna vara så att EBL ej kopplar ihop batterierna med ser via D+ att motorn är på så den driver EBL från bilen men ingen spänning kommer.

Ingen säkring ed in till EBL från bilen som är trasig?
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 12v i bodelen slår av vid körning

Den enda skillnaden mellan att du står parkerad och när du kör är att kylen går över till 12V:s matning och det betyder en avsevärt större belastning genom EBL:en. Skulle kunna vara dålig kontakt på matningen till EBL:en. (Underspänningsskyddet löser)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dethleffs 12v i bodelen slår av vid körning

Jeg tror dette er et tilfelle av dårlig kontakt, og da helst på minus siden. Fiat hadde tidligere et punkt hvor alle minuskabler i motor rommet var plugget inn på en konnektorkrone som var festet til torpedoveggen med en skrue. Andre steder i bilen som var koblet til chassi manglet da en god minusforbindelse grunnet lakk og eller rust på dette punktet.

Sammen med ekstra strømforbruk som kyl på 12V kan det oppstå tilstrekkelig spenningsfall til å trippe bryteren for lav spenning.

Det å lete etter slike feil kan være en utfordring. Men med en ledning koblet til minus polen på startbatteri og voltmeter mellom denne og de store kontakter på elblokken kan gi verdifull informasjon. Enhver spenning mellom denne ledningen og minus punkter ved elblokk og kyl forteller at det er en dårlig kontakt underveis på minus siden.
 
Toppen