• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur välja bodelsbatteri.

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Har ett exide gel G85 som suttit i sedan bilen var ny. Från 2008. Tror det börjar bli lite dåligt. Vad skall man välja som ersättare. Vad är skillnaden på AGM, gel etc. Vad är skillnaden på Biltemas 80-100 och 80-41001. Är ett exide bättre än ett från biltema? Det är en jäkla prisskillnad. Jättetacksam för en bra rekommendation.
Håkan
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Hur välja bodelsbatteri.

Tror inte Biltemas AGM håller 10 år men man kan köpa flera. Min exide AGM är nu 9 år kansKe börjar bli tid att byta kanske ny skulle vara bättre vet inte.

Leif
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hur välja bodelsbatteri.

Hej
Ämnet är nog ganska uttömt i tidigare trådar. Slutsatsen där är ofta att Biltema AGM 95Ah är mycket prisvärda. Så också för oss. Vi har totalt fyra stycken med olika ålder och dom fungerar jättebra. Dessutom tror jag blint på att aldrig ladda ur dom under 12.3 volt, ca 50%. Spara kvittot, de har fyra års garanti.hälsar Björn
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hur välja bodelsbatteri.

Har ett exide gel G85 som suttit i sedan bilen var ny. Från 2008. Tror det börjar bli lite dåligt. Vad skall man välja som ersättare. Vad är skillnaden på AGM, gel etc. Vad är skillnaden på Biltemas 80-100 och 80-41001. Är ett exide bättre än ett från biltema? Det är en jäkla prisskillnad. Jättetacksam för en bra rekommendation.
Håkan
Är du nöjd med det som suttit i under så många år så varför inte köpa ett nytt likadant?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur välja bodelsbatteri.

Efter att ha fått utbytt Biltemas AGM på garanti 2 ggr pga kapacitetsbortfall under mindre än 4 år så återgick jag till gel som fungerat bra många år på tidigare husbil.

Verkar som det är stor spridning på Biltemas AGM vad gäller förvaring och laddningstillstånd och när jag mätte igenom pallen vid senaste bytet så var de flesta batterier runt 12,5V. Hittade 2 st med 12,7V som jag tog och de lever som startbatterier numera.

Valet föll på Exide ES950 Equipment Gel som är ersättaren till Exide G85.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Toppen