• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telebolagens roamingavgifter

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Idag fanns det lite mer info om roaming i EU på Aftonbladets sida. Där står tex att Telenor nu ändrat sig och deras abonemang kommer att se likadana ut som de gjort tidigare, enda skillnaden är att de har ett maxtak på 100gb, men inga begränsningar på 4 måndaer osv. Allt detta enligt Telenors presschef. Där står också om Telia, tele2 och tre.
Så läs Aftonbladets hemsida idag, så får ni lite mer info

Jag kontrollerar denna information med Telenor men skriver då i tråden "Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation" .
Får nog inte svar före 15 maj tyvärr.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Begärde express-svar och fick det.

Artikeln i Aftonbladet är inte helt entydig.
Det som nämns gäller Telenor Frihet Obegränsat och inga andra abonnemangsformer.

Artikeln i Husbil & Husvagn nämner inte tidsgränsen rullande 4-månadersperiod.

För alla mobiltelefon-abonnemang Telenor Frihet, utom Telenor Frihet Obegränsat, gäller tidsgränsen och mängdgränsen.
Jag kommer att lägga ut dessa avtalsregler med exempel i tråden "Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar" så snart den är granskad och godkänd av Telenor.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Dessvärre är det ingen kovändning.
Jag skall förklara vad den "rullande 4-månadersperioden" innebär och vad utnyttjandevolym spelar för roll i begränsningen av användningen utanför Sverige men inom EU/EES.
Jag vill bara ha ett ok från Telenor att min skrivning är så som de avser med sitt avtal.
Som synes så skrivs det artiklar som döljer en viktig del, syftar på en abonnemangstyp och kundtjänst som minst sagt varit yra i mössan.
Min bedömning är att de gör så gott som de kan men skulden ligger på Telenor som inte varit kristallklara med hur avtalet fungerar.

Jag fortsätter att skriva i informations-tråden så att informationen finns samlad.
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Finns det alltså ett HBK-avtal på gång?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telebolagens roamingavgifter

...med andra ord, alla utom Telia (just nu) har numera 4-månaders tidsbegränsning på fri roaming utomlands.

4-månaders "tumregel" har troligen kommit till pga att EU var tvungen "öppna" en dörr till mindre-teleoperatörer som riskerar att hamna på "minussträcket" pga sin ministorlek i förhållande till EU's giganter. Våra teleoperatörer har tydligen "gaddat" ihop sig därefter och valt enhälligt (utom Telia än så länge) att begära mer betalt av sina kunder (oss) i och med EU's kryphål.

Mitt enda krav är att kunna surfa med fri roaming på upp till 40 GB/mån i 6 månader inom EU/EES. ...och det ska inte behöva kosta mig tusenlappar för dom finns inte!

Om jag ska spå om framtida utveckling efter 4-månaders "regel", då kommer jag i alla fall att göra allt för att hitta en bättre lösning. Jag tror det vettigaste för mig i så fall kommer att bli att återgå till det gamla systemet, dvs teckna ett abonnemang eller liknande i ett annat land med större marknad. Om jag lyckas teckna ett tids-obegränsat abonnemang i Tyskland, Spanien eller Frankrike, då kan jag nyttja SIM-kortet även i Sverige. Nu kommer det intressanta, vad tjänar våra teleoperatörer på det?
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Telebolagens roamingavgifter

...Om jag lyckas teckna ett tids-obegränsat abonnemang i Tyskland, Spanien eller Frankrike, då kan jag nyttja SIM-kortet även i Sverige. Nu kommer det intressanta, vad tjänar våra teleoperatörer på det?

Men det är väl för att förhindra just detta man har en överenskommelse inom EU om att begränsa det till 4 månader??
Skulle det komma tidsobegränsade abonnemang finns det en stor risk att många skulle börja teckna abonnemang i det billigaste landet oavsett var man sen själv bor och vistas.
Förmodligen ett ekonomiskt självmord för de flesta operatörerna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Men det är väl för att förhindra just detta man har en överenskommelse inom EU om att begränsa det till 4 månader??
Skulle det komma tidsobegränsade abonnemang finns det en stor risk att många skulle börja teckna abonnemang i det billigaste landet oavsett var man sen själv bor och vistas.
Förmodligen ett ekonomiskt självmord för de flesta operatörerna.
Någon som känner till att ett annat land har 4-månaders tidsbegränsning?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telebolagens roamingavgifter

Hav förtröstan I konsumenter! Om framtiden veta vi intet. Jag är kvar i Telenor trots all förnedring och bolagets "eleganta" brist på respekt för ingångna avtal. Ibland får jag för mig att företagen är viktigare och större än människan! Det kanske är så att att telekommäniskorna är någon sorts människor som inte behöver bry sig om regler, förordningar och t.o.m. svensk lag. Jag har laddat ner en app som spelar in samtalen på nallen. ACR tror jag den heter (sen timme). Alla vanliga samtal har jag raderat förutom dem med Telenor. :D

Jappe
 
Toppen