• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil?

F

F.d. 57262

Guest
Hej Alla
Funderar på att köpa enhusbil men det är svårt med alla olika modeller.
Mina krav är:
Långbädd, men kort, toa med dusch, AC i både bildel och bodel

Nån som har tips på vilka modeller man ska kolla in?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Köpa Husbil?

Kanske en plåtis. Pössl Summit 640 är en trevlig bil med en fiffig lösning på bad/toa. Finns beg i Tyskland. Wohnmobil-Suche bei mobile.de – schnell und einfach Ihr Fahrzeug finden

Adria har en compakt med en slideout som gör bilen kort och skapar långbädd. Gillar inte kylplaceringen dock.

Detta med AC i bodelen måste vara när du står på landström, finns inget som funkar på 12V vad jag vet. Det har gjorts vissa försök att lösa kylning på 12V med vattenavdunstning men jag tror inte det kyler nåt vidare.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Köpa Husbil?

Hej Alla
Funderar på att köpa enhusbil men det är svårt med alla olika modeller.
Mina krav är:
Långbädd, men kort, toa med dusch, AC i både bildel och bodel

Nån som har tips på vilka modeller man ska kolla in?

AC i bodel går i stort sett att eftermontera i samtliga husbilar så det "måste" inte finns vid köp.

Lite svårt att ge lämpliga modeller då de angivna kraven återfinns inom alla typer av husbilar (Plåtis, Delintegrerade & Helintregrerade bilar) oavsett längd (i stort sett) och inom alla prisklasser och med alla varianter av motorer/växellådor.

Dvs. frågor som kanske bör besvaras först, om inte annat för att du/ni skall kunna välja för er rätt bil är exempelvis dessa (utan rangordning):

1.) Krav på vinterisolerad? (klarar med bra komfort ner till ca. -25C)?
2.) Stort garage? (plast med alla skrymmande prylar ni vill ha med utan att tvingas ha dem i bodelen alt. lasta ur när ni skall sova).
3.) Max lastvikt? (klarar bilen av allt ni vill ha med)?
4.) Max längd på bilen? (har ni krav på att ofta komma in på trånga platser eller krav på att 4 vuxna personer skall kunna leva bekvämt i bilen.)?
5.) Budget? (Villa modeller och märken kostar, naturligtvis, mer än andra. Ex. Heleintegrerade bilar är ofta dyrare MEN har också vissa fördelar).
6.) Val av motor & växellåda? (Kraftfullare motor och växellåda göre sig ofta bättre på en tyngre bil och kan i vissa fall påverka bränsleförbrukningen med änd aupp till 0,2-0,3 lit/mil (eller mer) MEN kostar mer i inköp.

Ber om ursäkt för om jag skapar fler frågor än svar och ev också viss förvirring. Men som jag skrev initialt finns era krav uppfyllda inom alla ovanstående kategorier. Dvs. i slutändan hamnar du/ni ändå i att behöva besvara åtminstånde några av ovanstående frågor.

Själva valde vi efter följande kriterier när vi i februari bytte bil:

1# Vinterisolerad & elpatron i pannan för uppvärmning av såväl bodelsvärme samt vatten ELLER ALDE-panna (vattenburen värme med elpatroner). Vinterisolerad var ett absolut krav då det var anledningen till att vi bytte bil.

#2 Stort garage (minst 120cm i höjd) så vi får med oss det vi vill & efter erfarenhet vet att vi brukar ha med. Semester utan vandringssäckarna och cyklarna eller mopeden påverkar oss negativt mer än vi vill. Därför var denna punkten direkt avgörande. Vi valde bort såväl modeller som märken pga. att de inte klarade av att uppfylla detta krav.

#3 Lastvikt måste klara ovanstående last. Vilket vår bil gör men just about, hade gärna haft större marginaler.

#4 Max längd 7,5m (som ändrades till 7,7 då vi inte hittade bil med rätt utrustning). Vi vill kunna parkera på mindre avstickare ute i skog & mark. Men har inte så extrema krav att vi måste komma in i småbyar ute i europa. Vi nöjer oss med att parkera lite utanför och gå eller cykla in alt. åka moped om den är med.

5# Efter hand när vi letade bil insåg vi att vi ville helintegrerad bil pga. bättre isolering, större volym inne i bilen samt högre säkerhet avseende inbrott via dörrarna. Bättre/stadigare lås & gångjärn vilket försvårar inbrott jämfört med en vanlig bildörr (delintegrerade & plåtis).

#6 Efter mycket informationshämtning valde vi Fiat 3,0 lit motor (177hk) & automatlåda (Robotlåda) pga. 2 faktorer.
- 1. Kammkedja = mycket mindre service där kammrem måste bytas. Och då vi valde helintegrerad bil = trängre att komma åt föll valet på kammkedja då jag gör all service själv.
- 2. Bränsleförbrukning. Kombinationen 3 lit motor (177hk) & robotlåda är den snålaste kombinationen jag hittat/läst om. Vi körde hem vår 4500kg tunga helintegrerade bil från Tyskland (60 mil) i en hastighet mellan 90-100km/h på 0,96 lit/mil. En bränsleförbrukning vi aldrig varit i närheten av med vår gamla bil (3400kg, delintegrerad). Har efter inköpet rullat ca. 200 mil och aldrig varit över 1,1 lit/mil. Vilket får anses som riktigt bra för en så pass tung och hög bil.

Vi sökte också efter en bil med långbäddar då vi precis innan haft en med tvärsäng och ville slippa behöva klättra över varandra. Och dusch separerad från toalettytan (så toaletten kan användas efter dusch utan att man först måste torka alla ytor (vilket vi tvingades till i den gamla bilen). Inte heller detta var ett hinder för att välja märke eller typ (helintegrerad/delintegrerad eller plåtis).

Slutligen hade vi, som de flesta, en budget att förhålla oss till (som vi spräckte naturligtvis :)). Fast vi är just nu väldigt nöjda med vårt val som till slut föll på en Carthago E-line 50. Vi hade andra billigare bilar av Carthago på vår lista men som sagt utrustningsnivån stämde inte med vad vi sökte. Och då vi inte ville köpa nytt var vi tvugna att förhålla oss till vad som fanns på begagnatmarknaden. Bilen vi köpte importerades från Tyskland.

Vet inte om detta var till någon hjälp?

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:
Toppen