• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

F

F.d. 29262

Guest
Hej!

Tänkte koppla in min CTEK D250S Dual i en Fiat Ducato Dethleffs 2000 med en EBL99...

Vad jag förstått finns det ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna, var sitter detta och jag antar att jag bör koppla bort det!!

Sedan har jag förstått det som att jag kan koppla från +kabeln från startbatteriet som sitter på baksidan på EBL 99an och koppla den till CTEKen...och i övrigt koppla allt enligt CTEKs schema...

Kan där bli någon konstig konflikt med bilens inbyggda 220 laddare???

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Martin
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Det senare har jag gjort, eftersom mitt elblock sitter flera meter från batteriet. Bilens originaldisplay struntar jag i, kopplade in en NASA istället, och grov kabel från generatorn till Dual (som sitter vid bodelsbatteriet).
Enda fördelen, som jag ser det, med att koppla Dual till elblocket är för att se i bilens display. Annars ser jag bara nackdelar med den kopplingen.
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

I era skisser...är de skissade då generatorn är igång (dvs reläna är dragna) eller ej?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

15 Volt till EBL ska absolut inte vara något problem, ett bilsystem ska har marginaler upp till 16-17 volt.

Som jag beskrev ovan så matar man lämpligen kylskåpet direkt från bilens batteri, då är det fö gjort på min gamla!

fö så som tidigare nämnt ska man undvika att lasta D+ från generatorn, med kopplingarna ovan så lägger ni på ett extra relä dvs ytterligare 2-300 mA på generatorns interna nät. tidigare iallafall satt det 1A dioder där.

Vill man ha fler relän som går mha D+ så bör man hänga på sig efter EBL relä, tex kylskåpets matning.

Vet du det du skriver eller är det sådant du tror? Om du vet kan du verifiera det???
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Du kan komplettera med Ctek Smartpass som ger upp till 80A. Eller bättre i ditt fall är nog grova kablar från generatorn till husbilselen för att minska spänningsförlusterna.

Jag tolkar ditt svar som ja.

Och sen för att kompensera den sämre laddningen så måste man komplettera med ännu en dyr box för att komma tillbaka till 0.

Grova kablar låter enklare och billigare, tack :)
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Har försökt att skissa upp vad som händer när motorn är på respektive av i Arnes schema...

Är hela proceduren till för att trolla bort det inre reläet i EBL 99an så att In o Ut på D250S ej blir sammankopplade och därmed sämre laddning??

När motorn ej är på...då finns det inget på D250S IN, behövs inte det för att laddaren ska fungera och hur får startbatteriet laddning isåfall (det ska ju laddas när förbrukningsbatteriet är fullt)!
 

Bilagor

  • Generator av.JPG
    Generator av.JPG
    232,4 KB · Visningar: 34
  • Generator på.JPG
    Generator på.JPG
    250,9 KB · Visningar: 32
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Ruskens skiss (#14) verkar ju också ge samma schema när man skissar upp den (förutsatt att startbatteriet sitter in i EBL på samma sätt)....
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag tycker som jag skrev i inlägg 13, mycket enkelt att koppla in om du fixar att nypa ett par sladdar samt koppla in ett relä och en säkring.

Du kan tom initialt skippa relät för kylskåpet, det enda effekten av det är att
du tappar 10A av de 20A som CTEK ger, men fördelen är att du kan ta inkopplingen i två steg när du sett att CTEK fungerar nyper du kylskåpssladden och genomför ändring nummer två med reläet dvs du får lite mera kontroll över vad du gör ifall du är osäker.

En annan fördel med mitt sätt är att ifall du åker färja ibland då man ej får ha gas på så kan du mha dina nya kunskaper över hur kylskåpets matning fungerar göra en special där du matar kylskåpet från bodelsbatteriet under färjetransporten vilket går bra upp till ca 5-6 timmar och då slipper du få saker som tinar i onödan:)

Har du nån möjlighet att göra en liten grovskisskladd (liknande min ovan) för e inte helt med hur du vill koppla tyvärr :/

tackar på förhand :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Har du nån möjlighet att göra en liten grovskisskladd (liknande min ovan) för e inte helt med hur du vill koppla tyvärr :/

tackar på förhand :)

Riktigt ful gjord vid lunchen men större specar än så har gjoirts på servetter:D

Det finns ett tillägg till höger som är rätt bra tycker iallafall jag, det gör att man kan köra kkylen på bodelsbatteriet tex vid färjetransport då gasen måste vara av.

Detta styrs mha en vanlig strömbrytare och ett relä sköter inkopplingen.

Du kan allstå klara en 4-6 timmar allt beroende på vilka batterier du har och såklart att dom är laddade men drar dom ur en gång eller två helt så är det inte hela världen anser jag.

Fråga om den är allt för hopplöst ritad, isåfall kan jag fixa en ny lite senare.
 

Bilagor

  • DSC_0039.JPG
    DSC_0039.JPG
    2,5 MB · Visningar: 72

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

En tanke,
ifall jag skulle montera en "Dual" efter min EBL99.
Hur går det då ifall jag under färd använder större förbrukare?
t.ex. kör med tak-a/c =900W.

Kommer inte då nivån i min bobatteribank att sjunka kraftigt medans den laddas för fullt?
"Dual" ger som bäst bara 20A, generatorn är på 180A.

Även andra förbrukare i husbilen kommer under färd tillsammans utan problem upp i över 20A.

Eller tänker jag fel?
20A, jesus vad gör ni i husbilen:)

Men, jag skulle säga att alla som har dessa bekymmer med laddning skulle tänka om och koppla liknande som jag har dvs.

1. När motorn laddar så matas EBL från bilens B+, dvs ej från bodelsbatterierna.

2. När detta sker så laddas bodelsbatterierna av avsedd laddare, tex CTEK DUAL i mitt fall av vanliga CTEK 7A 220V en per batteri som matas av min inverter, batterierna laddas vart och ett separat.

På så sätt kan man svetsa med bodelsströmmen så länge motorn går och batterierna laddas perfekt under tiden.

Bifogar en skiss på inkoppling som jag gjorde, nu har jag inte gjort exakt så men principen framgår hoppas jag.

Jag använder också batterierna vart och ett separat, dvs när ett batteri säckar vet ja att jag har lika mycket kvar i det anra samt att dom ej drar ur varandra, en teknik som man ibland haft på båtar men då ofta mellan startbatteri och förbrukningsbatteri(bodelsbatteri).
 

Bilagor

  • laddning.pdf
    30,8 KB · Visningar: 83
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag har nog missuppfattat problemet från början,
men tror att TS majoon har inte tillgång till 230V, och vill nu få bobatteri/er fulladdade under färd, en färd som i mina ögon då borde bli hemskt lång.

Mitt mål är att kunna sticka iväg på fredag em. efter jobbet och sen ha lite kvar i batteribanken innan hemfärd söndag em.
Blir nog uppgradering av solceller för mej.

Dock är batteriladdning mycket intressant över lag :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag har nog missuppfattat problemet från början,
men tror att TS majoon har inte tillgång till 230V, och vill nu få bobatteri/er fulladdade under färd, en färd som i mina ögon då borde bli hemskt lång.

Mitt mål är att kunna sticka iväg på fredag em. efter jobbet och sen ha lite kvar i batteribanken innan hemfärd söndag em.
Blir nog uppgradering av solceller för mej.

Dock är batteriladdning mycket intressant över lag :)
Självklart diskuterar vi eller jag iallafall laddning under färd, hur lång den färden blir är beroende av batterierna och laddningen och hur långt man vill åka men förhoppningsvis aldrig hemskt långt:D

Har man tex AGM batterier som tar emot laddning bra så kan man ladda dom via ett relä(CTEK har ett sådant) helt enkelt och när dom är relativt fulla gå över till tex CTEK DUAL.

Men om man drar 20A i bodelen eller har AC som vill ha 900W så gäller mitt koncept ovan skulle jag vilja säga, dvs låta laddningen ske på obelastade batterier och låta bilen driva bodelen.

Eller fattade jag dig fel?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag tolkar det som att i mitt fall hjälper inte en dual mej.
Hade en dual i min tidigare Polar camper, med bara 1 bobatteri, och löjligt lite förbrukare, där funkade den bra för mej. :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag tolkar det som att i mitt fall hjälper inte en dual mej.
Hade en dual i min tidigare Polar camper, med bara 1 bobatteri, och löjligt lite förbrukare, där funkade den bra för mej. :)
På vad sätt räcker inte en DUAL, du har smartpass också att installera ifall spänningen räcker fram dvs.

Men annars så finns det kraftigare DC/DC omvandlare(se Lithium ligan tex VOTRONIC - VCC 1212-45) eller koppla in flera DUAL antingen ihop(fråga CTEK först) eller en per batteri och ladda batterierna separat som jag gör.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Riktigt ful gjord vid lunchen men större specar än så har gjoirts på servetter:D

Det finns ett tillägg till höger som är rätt bra tycker iallafall jag, det gör att man kan köra kkylen på bodelsbatteriet tex vid färjetransport då gasen måste vara av.

Detta styrs mha en vanlig strömbrytare och ett relä sköter inkopplingen.

Du kan allstå klara en 4-6 timmar allt beroende på vilka batterier du har och såklart att dom är laddade men drar dom ur en gång eller två helt så är det inte hela världen anser jag.

Fråga om den är allt för hopplöst ritad, isåfall kan jag fixa en ny lite senare.

Får inte riktigt ihop det. Jag kan inte se var bodelsbatteriet laddas ifrån? Utgången från 1? Kontaktfunktionen i 2 ser i mitt tycke lite diffust ut kanske därför?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Får inte riktigt ihop det. Jag kan inte se var bodelsbatteriet laddas ifrån? Utgången från 1? Kontaktfunktionen i 2 ser i mitt tycke lite diffust ut kanske därför?
Har jag slarvat månne... Hmm eller nej det tror jag inte , man ska bryta anslutningen mellan bil och EBL, koppla CTEK DUAL där så du har iofs rätt att bodelsbatteriet inte syns map laddning.

Däremot syns det i den högra delen som bara finns med för att visa hur man kan köra kylen vid tex färjetrasport mha bodelsbatteriet, det kanske är den som lurar dig eller?

Däremot så skulle jag egentligen för de som vill han en ren snygg inkoppling av dels CTEK DUAL dels vilja ladda optimalt när man kör utan att tänka på hur mycket man förbrukar i bodelen förslå en blanding av min fulskiss och den bifogade skissen över laddning.

Om ni är intresserade av det kan jag knåpa ihop en komplett sådan.

Grejen är att det optimala är att ladda batterier som ej brukas samtidigt dvs se till att ev förbrukning inte påverkar laddningsstatusen. Nämnde detta för Peter bla.

Jag gör så, dvs när jag kör eller ligger vid stolpe så laddas bodelsbatterierna men utan att användas, dom används bara när vi fricampar.

Övrig tid så drivs allt via bilens batteri som antingen laddas av generatorn eller av 220V vid stolpe.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Hej! Jag har kopplat som ctek ville och då fungerar allt utan reläer.Dual minus med kabel till bobatteriminus. Solpanelplus till dess anslutning på dual. Bobatteriplus bat out på dual och ebl batterianslutning kvar på samma ställe.
Kablar som kommer från startbatteriplus ( i mitt fall två röda parallellkopplade ) dras ut från ebl och kopplas med lämplig adapter till gen in på Dual. Kvar i ebl sitter plus från startbatteri en röd säkrad 20 A för att mata kylskåpet under färd.
Alltså enda ändringen är att den kraftiga kabeln från bilens startbatteri i mitt fall säkrad 50A som nu matar strömmen via Dual. Inte behov att byta kablar då Ctek Dual omvandlar och höjer spänningen till bobatteriet till rätt nivå. Solpanelens spänning omvandlas likaså till rätt värde i Dual. Vid koppling till yttre ström laddas batteriet av ebl som förut utan problem. Och när bobatteriet är laddat av yttre ström eller solpanel vänder Dual på strömmen och matar underhållsladdning till startbatteriet helt automatiskt. Detta sker också med elektronik och övervakning till skillnad från diod och reläkopplingar som sitter i många ebl. Och bobatteriminus som förut om det inte framgick tidigare.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Riktigt ful gjord vid lunchen men större specar än så har gjoirts på servetter:D

Det finns ett tillägg till höger som är rätt bra tycker iallafall jag, det gör att man kan köra kkylen på bodelsbatteriet tex vid färjetransport då gasen måste vara av.

Detta styrs mha en vanlig strömbrytare och ett relä sköter inkopplingen.


Du kan allstå klara en 4-6 timmar allt beroende på vilka batterier du har och såklart att dom är laddade men drar dom ur en gång eller två helt så är det inte hela världen anser jag.

Fråga om den är allt för hopplöst ritad, isåfall kan jag fixa en ny lite senare.

Nu vet ju inte jag hur många EBLxxx du kopplat med, men just detta verkar tillkrånglat.
Detta "tillägg" är då standard i min EBL99, väljer jag 12V på kyl/frys så går den på de oavsett någon laddning,(har kört så på färjor där gas ej tillåtits) väljer jag AES så väljer den endast 12V under färd.
 
Toppen