• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sätta dit dragkrok.

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Någon som vet ungefär vad det kostar att sätt dit en dragkrok på en Ducato 2015? Finns det något särskilt att tänka på? Antar att det behövs en besiktning också.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Sv: Sätta dit dragkrok.

Om du menar en "Plåtis" så betalade jag 12000:-. Vad det kostar vet jag däremot inte.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Sätta dit dragkrok.

Jodå ganska lätt, gör som jag tala med transportstyrelsen

Vad säger dom till dig då?
Så vitt jag förstått så är det endast personbil kl 1 som är undantagen besiktning i vissa fall.

"OBS! Om du eftermonterar kroken på en husbil (personbil klass II) eller i en bakgavellyft eller särskilt underkörningsskydd på din lätta lastbil, så ska du registreringsbesikta. Du ska även registreringsbesikta om du monterat på en krok på ett fordon som inte är EU-typgodkänt, t ex din gamla Volvo 145, SAAB 99 eller vissa privatimporterade bilar."
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Sv: Sätta dit dragkrok.

Vad säger dom till dig då?
Så vitt jag förstått så är det endast personbil kl 1 som är undantagen besiktning i vissa fall.

"OBS! Om du eftermonterar kroken på en husbil (personbil klass II) eller i en bakgavellyft eller särskilt underkörningsskydd på din lätta lastbil, så ska du registreringsbesikta. Du ska även registreringsbesikta om du monterat på en krok på ett fordon som inte är EU-typgodkänt, t ex din gamla Volvo 145, SAAB 99 eller vissa privatimporterade bilar."

Dom säger att det inte krävs registreringsbesiktning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Sätta dit dragkrok.

Blir lite nyfiken, hur har du "dubbelkollat" detta och vilka är det som hävdar att transportstyrelsen har fel?
Vore ju trist om det finns husbilsägare som ovetandes åker omkring med olagliga bilar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sätta dit dragkrok.

Personbilar behöver inte registreringsbesiktigas, husbilar måste registreringsbesiktigas...

Jag monterade på grabbens Audi A6. Ej bes

Husbilen gjordes regbesiktning.

Urklipp :
REGLER FÖR DRAGKROK SEDAN 1 SEPTEMBER 2013

Transportstyrelsen har lättat på reglerna för registreringsbesiktning av dragkrok. Det innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil som eftermonterar en typgodkänd dragkrok, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning. Observera att husbilar inte omfattas av dessa lättnader.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Sätta dit dragkrok.

Har kollat med bilprovning och min säljare på Solhem bil ab. Gäller plåtisar Max 3500 kg.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Sätta dit dragkrok.

Att en säljare har fel är kanske inte så konstigt men tråkigt att bilprovningen inte har bättre koll.
Även plåtisar behöver besiktigas.
Håller med om att det verkar konstigt då en plåtis är identisk med en vanlig skåpbil som inte behöver besiktigas men reglerna går bara efter om det är en PB2 och struntar i om den är ombyggd eller inte.
 
Toppen