• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volt på Solpanel?

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Tänkte komplettera med en solpanel till den befintliga 100w jag har men som vanligt så verkar det finnas "hakar" överallt.
Ang att parallellkoppla 2 paneler så säger/skriver folk att det måste vara samma volt på den medans andra skriver/säger att det inte har betydelse.
Vad kan vara rätt?

Ger en solpanel olika volt vid olika mycket solsken? (Har mätt på min befintliga och fått värden på ca 12-19 volt )
Hur ska jag kunna hitta någon panel som passar med min gamla eller är det bättre att byta ut den också?
Att jag måste byta regulator är jag införstådd med.

Kan man få något råd

mvh
P-O
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Volt på Solpanel?

Du kan lugnt komplettera med ytterligare en 12 voltspanel parallellt med din gamla. 19 volt är en toppspänning på en helt olastad panel men fundera inte på det, det sköter regulatorn. Hälsar Björn från Medelhavets solsken.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Volt på Solpanel?

De flesta paneler är för 12 eller 24 Volt. 12 volts paneler ger ca 18 - 21 V ut. Sedan finns det med olika effekt, Watt.
Jag tror du blandar ihop seriekoppling, då måste båda paneler ge samma Watt annars får man endast ut lägsta effekten som en panel har.
Skall du parallellkoppla så kan du använda paneler med olika Watt men de måste vara av samma spänning (cirka, då regulatorn i alla fall anpassar spänningen..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Volt på Solpanel?

Och eftersom en "12V" solcell ger uppåt 21V obelastad om man ställer den i solen och mäter direkt på den, så när den är inkopplad i en regulator och blir lite belastad så brukar man kunna se omkring 17V om man mäter på solcellens kablar in i regulatorn.
Regulatorn gör då om spänningen till lagom nivå för laddning av 12V batterier, mellan ca. 13,6 till 14,6V beroende på laddningen.
Men det är då det är bra om man satsat på en MPPT regulator för den kan utnyttja skillnaden att man får in ca. 17V regulatorn och "gör laddström (Amp.)" även av överskottet i stället för att skillnaden "bränns" bort i värme i enklare regulatorer.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Volt på Solpanel?

Tack så mycket alla 3 för bra svar.
Glömde fråga om man kan blanda monokristallin och polykristallin?
Hur går man vidare nu då
Har förstått att man limmar fast panelen på taket men:
Köper man 4 st hörn eller köper man vad de kallar spoiler eller sidor eller alla 3 delarna. har sett en panel med på 120 watt som mäter 120 x 71 cm som jag tänkt sätta upp på längden.
Sedan var det kablaget
Köper man färdiga kopplingar och skarvar på taket, eller sätter man dit en kopplingsdosa för att slippa gå ner med 4 kablar till regulatorn?
vad behöver det vara för kabelarea ner till regulatorn?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Volt på Solpanel?

Många frågor på en gång. Ja du kan blanda, bara det är12 voltspaneler. Men fastsättning o kablage... det finns många trådar om detta. Själv tror jag på paneler i ram och fäster allt med Sikaflex men...

Själv hade jag kopplat in den nya panelen på befintligt kablage till den gamla. Det är inte så kritiskt, korta avstånd och inga större strömmar men...
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Volt på Solpanel?

De flesta paneler är för 12 eller 24 Volt. 12 volts paneler ger ca 18 - 21 V ut. Sedan finns det med olika effekt, Watt.
Jag tror du blandar ihop seriekoppling, då måste båda paneler ge samma Watt annars får man endast ut lägsta effekten som en panel har.
Skall du parallellkoppla så kan du använda paneler med olika Watt men de måste vara av samma spänning (cirka, då regulatorn i alla fall anpassar spänningen..

Nej, seriekopplar man bör de ge samma strömstyrka (A), inte effekt (W). I praktiken blir det samma om de har samma spänning. Men inget hindrar att seriekoppla en 12 V med en 24 V, då är det samma strömstyrka som gäller. Och regulatorn måste förstås klara av den tomgångsspänningspänning man får då.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Volt på Solpanel?

Vad jag är lite fundersam till är att limma fast på taket, hur påverkar det fastsättningen/tätningen av taket mot tex väggen?

Panelerna väger en hel del och det blir nog en hel del "hoppande" däruppe som rycker och sliter i takets fastsättning/tätning, är det verkligen bra?

Om man skruvar fast dom så sitter dom i taket inte i ytterskiktet, nackdelen är såklart att få tätt men det sitter takluckor också, genföringar mm så det borde gå bra.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Volt på Solpanel?

Det är inga problem att limma med rätt lim även om det är "flytande" tak.
Skruv ger inget mervärde och sitter ju ändå bara i plåten/plasten.
Jag föredrog spoiler för då pressas panelen ner av fartvinden.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Volt på Solpanel?

Det är inga problem att limma med rätt lim även om det är "flytande" tak.
Skruv ger inget mervärde och sitter ju ändå bara i plåten/plasten.
Jag föredrog spoiler för då pressas panelen ner av fartvinden.
Skruva i plåten är ingen mening men jag trodde att det satt plyfa och reglar under taket, stämmer inte det?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Volt på Solpanel?

Är det någon som har synpunkter på att limma flexibel solpanel direkt på taket? Visserligen dyrare i inköp, men ger andra fördelar som t.ex. lägre vikt.
Inga hörn eller spoilers behövs, större limmad yta direkt på taket. Man kan gå på panelen (om man nu skulle behöva detta). - Finns det andra synpunkter eller nackdelar? :msn_sun: :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Volt på Solpanel?

Är det någon som har synpunkter på att limma flexibel solpanel direkt på taket? Visserligen dyrare i inköp, men ger andra fördelar som t.ex. lägre vikt.
Inga hörn eller spoilers behövs, större limmad yta direkt på taket. Man kan gå på panelen (om man nu skulle behöva detta). - Finns det andra synpunkter eller nackdelar? :msn_sun: :)
Värmen, solcellerna blir varma och det gör att dom dels åldras dels ger dåölig effekt om dom blir varma, använd aluminiumprofiler finns på Bauhaus tex.

Sedan kommer tempen i husbilen att öka då dom är mörka och suger åt sig mer värme jämfört med ett vitt tak, tänk dig ett svart tak som i ett hus och tempen på vinden vet vi hur den är:)
 
Senast ändrad:
Toppen