• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservdelspriser mm

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Är ni alla nöjda med dagens reservdelspriser eller verkstädernas timdebiteringar som rakar i höjden år efter år, ingen tycks klaga ....
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

...att inköp av dyra reservdelar i huvudsak måste gå via återförsäljarna är ett känt faktum och att verkstadspriset per timme idag ligger på minst 1000/timme ( Hedin/Mercedes enligt inlägg här på forumet 1800/ timme) likaså - om inte förr så kommer ni att märka det när ni behöver hjälp....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Reservdelspriser mm

Som tur är så behöver jag aldrig hjälp :p: men....
Jag håller just nu på att kolla och köpa en framvagnsbärarm till en Ford personbil.
Inte i reservdels/originalverkstad då jag aldrig ens skulle närma mig en sådan för att köpa delar, men en eftermarknadsfirma som börjar på M....... De tar 1.260:- för bärarmen.
På en internetfirma som troligen har sitt säte i Tyskland så kan man få upp 14st. "fabrikat" eller reservdelshållande firmanamn. Där kostar bäramen från billigast 165:- till den dyraste från bästa/mest kända tillverkaren 680:-.
Jag vet ju inte vilken som säljs i Sverige för 1.260:- för de uppger ju aldrig fabrikat på delarna, men den ligger väl i mellanregistret vid ca. 400:- på internet får man väl i alla fall hoppas på.

M.v.h. JANKRO.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

......brukar säga att allt som var gratis i Tyskland förr numera kostar vart man än vänder sig men när det gäller reparationer och reservdelspriser hamnar man ofta på hälften mot hemma så passa på när ni åker söderöver....
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Reservdelspriser mm

Jag tror att det finns många verkstäder som inte har så n debitering :music-icon:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

...säkert om du inte går till märkesverkstäderna och märkes-ÅF, det gäller bara att hitta dem som kan husbilar...
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Reservdelspriser mm

Håller med att prissättning här är vansinnig.Tror inte att
t.e.x tyskarna säljer med förlust och idkar välgörenhet.
Samma gäller verkstadspriser.Under mina trettio år som verktadschef och mekaniker märkte jag många konstiga prissättningar.T.e.x om kunden kom in och sa att det låter illa från vattenpumpen och sa att byta den så tog man betalt ca.500kr för felsökning.Varför?Kunden hade ju redan sagt vad han ville ha gjort.Samma vid kamremsbyte frågade man om han ville att vi byter också multiremmen även kallad generatorremmen.Ville han det
tog man betalt för arbete trots att den gamla remmen låg på arbetsbänken.Alltså inget merarbete att sätta dit en ny.Det borde ha räckt till att betala bara remmen.Men det är väl så att verkstan måste dra in pengar för alla kostymkillar som sitter i sina fina inglasade kontor.

P.s Även om jag fortfarande efter pensioneringen får deras personalrabatt så blir det billigare att beställa från nätet
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

...instämmer, den s.k. felsökningen är ett nytt sätt att debitera och klå kunderna på pengar i alla sammanhang...
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Reservdelspriser mm

Jag tror att dom flesta är märkesbundna och då blir det dyrt,det är en kille i Tungelsta som tar alla eller dom flesta och det är billigt tycker jag:music-icon:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Reservdelspriser mm

Dagens problem är software "uppdateringar" som måste göras på etablerade verkstäder med "rätt" utrustning i samband med S K Y T D Y R A servicekostnader. Jag skrev ett mejl till marknadschefen om detta och lyckades faktiskt få lite rabatt på kommande besöket, men det ÄR hutlöst dyrt idag. Hade jag bara haft ett eget hus med uppfart, då kunde jag göra själv det mesta (som förr i tiden), men bor man centralt, då får man skylla sig själv...
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Reservdelspriser mm

Dagens problem är software "uppdateringar" som måste göras på etablerade verkstäder med "rätt" utrustning i samband med S K Y T D Y R A servicekostnader. Jag skrev ett mejl till marknadschefen om detta och lyckades faktiskt få lite rabatt på kommande besöket, men det ÄR hutlöst dyrt idag. Hade jag bara haft ett eget hus med uppfart, då kunde jag göra själv det mesta (som förr i tiden), men bor man centralt, då får man skylla sig själv...

Du har helt rätt,men det är inte omöjligt att dom små kan få tag på dessa data:wub:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

...eftermarknaden, reparationer och reservdelspriser, är idag tydligen en mycket viktig inkomstkälla för dem som säljer husbilar, dags att hitta andra aktörer....
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

....varför skall metanol till Efoy, 10 l, kosta mer än 300 kr mer i Sverige än i Tyskland...
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

.... varför skall en kvaddad baklykta kosta dubbelt så mycket hos Hymer Center i Sverige än hos en Hymerhandlare i Tyskland etc etc..
 
B

Brincken

Guest
Sv: Reservdelspriser mm

Lämnade in husbilen på Hedins för att byta olja och filter inför vintern. Tänkte att det kan vara bra att ha stämpeln i boken. 5500:- kronor. Efter protest visade det sig att man debiterat en post två gånger så det landade runt 3500:-
Ganska dyr stämpel då det inte tar många minuter att byta olja och filter. Nästa gång gör jag det själv. Dock funderar man på vad priset kommer att bli den dag man måste gör en stor garantiservice. Då får man förmodligen hjärtstillestånd.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

Lämnade in husbilen på Hedins för att byta olja och filter inför vintern. Tänkte att det kan vara bra att ha stämpeln i boken. 5500:- kronor. Efter protest visade det sig att man debiterat en post två gånger så det landade runt 3500:-
Ganska dyr stämpel då det inte tar många minuter att byta olja och filter. Nästa gång gör jag det själv. Dock funderar man på vad priset kommer att bli den dag man måste gör en stor garantiservice. Då får man förmodligen hjärtstillestånd.

Otroligt!!!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

Gjorde 4800-milsevice på en auktoriserad Iveco-verkstad i Spanien.
Olje byte, olje och bränsle-filter, rengörning luftfilter. Kontroll batterisyra, felkoder mm.
Det tog nästan 3 timmar. Pris: knappt 2300:- svenska. Inte värt att göra själv 9 liter av bästa oljan, filter mm hade kostat nästan lika mycket i Sverige.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Reservdelspriser mm

Det finns väl ingen anledning att gynna svenska reservdelsbutiker & serviceverkstäder med dom priser dom har. Vi är ju med i EU & det tycker jag att man ska utnyttja. Reservdelar köper jag på nätet & utbytet gör en liten verkstad i närheten av där jag bor & service gör jag på samma vis. Detta blir betydligt billigare än att gynna dom "etablerade".

Bennie
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Reservdelspriser mm

Jag köper alla mina reservdelar, både personbilarna och till vår Iveco på detta ställe:

https://www.autoteilemann.de/

Mycket bra service och håller vad dom lovar.
Enda synpunkten jag har är att dom har enhetsfrakt på €14, surt när man köper något billigt och lätt.
Men bra när jag köpte bromsdelar som vägde 20-30 kg.

Priserna är mellan 1/2 och 1/3 av vad Mekonomen tar.
 
Toppen