• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Hej alla kunninga husbilsägare.

Jag ska komplettera med två 100W solpaneler till det jag redan har och har några funderingar över vilken variant av koppling som är bäst.

Min MPPT klarar båda varianterna så effekten är inte någon issue utan det är med i tankarna kring vad som händer om någon av solpanelerna hamnar i skugga.

Ha det så gott där ute på vägarna i sommar.
:mcride:
 

Bilagor

  • Inkoppling Solpaneler 36V.png
    Inkoppling Solpaneler 36V.png
    38,9 KB · Visningar: 40
  • Inkoppling Solpaneler 72V.png
    Inkoppling Solpaneler 72V.png
    29,6 KB · Visningar: 22

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst

Hej alla kunninga husbilsägare.

Jag ska komplettera med två 100W solpaneler till det jag redan har och har några funderingar över vilken variant av koppling som är bäst.

Min MPPT klarar båda varianterna så effekten är inte någon issue utan det är med i tankarna kring vad som händer om någon av solpanelerna hamnar i skugga.

Ha det så gott där ute på vägarna i sommar.
:mcride:
Hej

Har själv inga solceller men jag tror att den högra blir sämre.

El är samma som kedjan och svagaste länken, dvs du kan seriekoppla alla möjliga strömkällor och på så sätt få en högre spänning vilket har sin fördel i att du kan använda tunnare sladdar änparallellkopplat MEN du kan inte få ut mera ström än den svagaste strömkällan.

Det delvis omvända gäller vid parallellkoppling, dvs om du parallellkopplar en 10 volts cell med en 20 volts cell så kommer 10 volts cellen inte att bidra med något, tvärt om om det vore battericeller då skulle 10 volts batteriet bli uppladdat av 20 volts batteriet vilket är vad som kan ske tex om man blandar batterier av olika karaktär(skick).
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst

Som ovan säger så kan du inte få ut mer Amp än vad svagaste delen i kedjan ger. MEN vitsen med en MPPT regulator (om den är bra) är att den har en transformator som omvandlar högre spänning till en lägre med mer Amp. Jag skulle definitivt välja den varianten med högre spänning. Jag har gjort så på mitt uterum där jag driver kylskåp och belysning via batteri och solpaneler. Kopplade om till högre spänning (serie) med samma MPPT regulator och märker en bättre utnyttjande grad. Mer kräm per tidsenhet och molnigt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst

Hejsan, du har ju fortfarande några små vita partier på taket...... Montro om någon liten extra solcell kan passa in där :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen