• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvström

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag slår till huvudströmmen i bilen utan att använda några förbrukare,så drar den ca 1.5A.
Provat att koppla ur Tv, antennförstärkare,kylen, men ingen skillnad ,hur felsöka?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Tjuvström

Okej. Har du provat att ta ut säkringarna, bäst är att ta ur en i taget och inte ssätta tillbaka den förrän du tagit bort alla och hittat felet.

Drar den fortfarande 1,5 efter det så koppla bort bilbatteriet så att bodelen fåt leva ett eget liv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Tjuvström

Jag har kalibrerat ampmätaren med allt urkopplat då visar den noll,så fort jag slår på huvudströmmen visar den ca 1.5A.
Bilens batteri är separerat kopplas endast in vid laddning.
Bilen har ett bussbaserat elsystem,dvs.en kabel runt bilen som styrs vi styrdon som skickar signal till vald funktion,inte helt enkelt att mäta var problemet ligger.
Strömmätningen gör jag med separat instrument kopplat direkt till batteriet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Tjuvström

Jag har kalibrerat ampmätaren med allt urkopplat då visar den noll,så fort jag slår på huvudströmmen visar den ca 1.5A.
Bilens batteri är separerat kopplas endast in vid laddning.
Bilen har ett bussbaserat elsystem,dvs.en kabel runt bilen som styrs vi styrdon som skickar signal till vald funktion,inte helt enkelt att mäta var problemet ligger.
Strömmätningen gör jag med separat instrument kopplat direkt till batteriet.
Men dessa bussbaserade styrdon borde du kunna koppla ur en i taget eller?

Är det någon CAN eller LIN bus, eller husbilsspecial?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tjuvström

Hejsan, 1,5Amp. går rätt bra att mäta även med en billig tångamp.mätare.
Har du ingen i bekantskapskretsen som äger en sådan (den måste kunna mäta DC-likström) då är det jättelätt att lägga klämman om olika kablar och se var det går ström eller inte i kablarna.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tjuvström

De CAN-bus jag känner till drar någon Amp när de är aktiverade, men händer inget under en tid så går de in i "sleep mode" och drar endast några mA.
Får du samma avläsning om du mäter efter ca ½ timme utan att röra något?
 
Toppen