• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe-kunnig?

F

F.d. 54683

Guest
Hej, behöver komma åt kabeln och kontakten till backkameran som på min Kabe Travelmaster sitter monterad t vänster vid förarplatsen. Jag antar att jag måste lossa panelen på vilken kameran är monterad eller möjligen annan panel till vänster om ratten. Någon som vet vad som behöver lossas och hur man gör?

Tack på förhand!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kabe-kunnig?

På min Kabe TM 750 2012 låg kabeln i säkrings "facket" till vänster om ratten.
En vit grov kabel, liknar en antennkabel (koaxial).
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Kabe-kunnig?

Tack för ditt svar. Det stämmer, men jag kommer inte åt den kontakt jag behöver lossa. Vad jag förstår går det en ca 0,5 meter lång kabel från monitorn som sedan är kopplad till den kabel som ser ut som en antennsladd och den kopplingen kommer jag inte åt genom säkringsluckan.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kabe-kunnig?

Tack för ditt svar. Det stämmer, men jag kommer inte åt den kontakt jag behöver lossa. Vad jag förstår går det en ca 0,5 meter lång kabel från monitorn som sedan är kopplad till den kabel som ser ut som en antennsladd och den kopplingen kommer jag inte åt genom säkringsluckan.

Har du tur finns det en skarv nere vid golvet vid fästet tiill säkerhetsbältet. Lyft på mattan o kolla under och runt om. Har du en lös monitor som sitter till vänster eller en multimedia i radiouttaget? Har du multimedia kan skarven även vara vid den.
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Kabe-kunnig?

Hej och tack för svar. Jag har monitorn placerad till vänster om ratten. Kabeln går sedan rakt ned och in bakom instrumentbrädan. I säkringsluckan ser jag något som liknar en koaxialkabel med ljusare färg än kabeln från monitorn, men tyvärr ser jag ingen skruvkoppling på kabeln - den finns förmodligen närmre monitorn under övre delen av instrumentbrädan - färgförändringen tyder ju på att det är två olika kablar.

Jag ska kolla om det finns en kabelkoppling vid säkerhetsbältet (men har aldrig sett någon där, men det kan man ju missa).

Konstigt att man inte installerar monitor och kamera så att de är enkla att byta, vore ju lätt om man tänkte ett varv extra vid ursprungsmontaget.

Mvh
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: Kabe-kunnig?

Har du x250 chassit så kan man lyfta av plastkåpan som sitter över instrumentpanelen sitter rätt hårt.
Stefan
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Kabe-kunnig?

Jag antar att det är en x250 på en Travelmaster 750, men vet egentligen inte. Det verkar som om instrumentbrädan är i ett stycke och att den är fäst nedtill med ett antal skruvar. Frågan är om man törs ge sig på det, verkar finns bra många kablar mm under instrumentbrädan. Jäkla elände bara för att byta en monitor.
 
Toppen