• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digitalt skiljerelä.

F

F.d. 52986

Guest
Jag har en 150w solfångare på taket på min Plåtis.Den slutade att leverera när jag fick det digitala skiljerelät monterat.
Om jag inte tillför någon laddström så är batterierna urladdade på två dygn utan att någon förbrukare varit inkopplad.Solfångaren laddar för full men inget kommer fram till batterierna( tre 95Ah AGM ).
Något bra tips för att få ordning på detta?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Digitalt skiljerelä.

Om batterierna laddar ur på två dygn utan att någon förbrukaren är inkopplad så är batterierna helt tokslut.

Börja med att slå ifrån alla förbrukare, ladda upp batterierna och sedan kopplar du bort minusanslutningen till batteriet samt ansluter en mutlimeter i strömläge mellan batteri - och minusanslutningen.

Nu ska det stå 0.0 A, annars har du någon förbrukare inkopplad.
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Digitalt skiljerelä.

Om batterierna laddar ur på två dygn utan att någon förbrukaren är inkopplad så är batterierna helt tokslut.

Börja med att slå ifrån alla förbrukare, ladda upp batterierna och sedan kopplar du bort minusanslutningen till batteriet samt ansluter en mutlimeter i strömläge mellan batteri - och minusanslutningen.

Nu ska det stå 0.0 A, annars har du någon förbrukare inkopplad.

Jag har tre helt nya batterier.Eftersom allt var bra tills skiljerelät kom med så ligger det nära tillhands att tro att det är det som krånglar.Om jag helt enkelt kopplar bort relät ( ber någon kunnig)så är jag ju tillbaka på ruta ett och då borde solfångaren och MPPT regulatorn leverera igen? Rätt tänkt eller....
Tack för att du enegagerar dig.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Digitalt skiljerelä.

Relät är monterat/inkopplat ca. en meter från bodelsbatterierna.Från startbatteriet har jag ett kabelavstånd på ca. 7 m.

Om du nu inte har detta relä utan istället kopplar ihop batterierna direkt, fungerar allt då?

Om batterierna töms så snabbt som ett par dagar så har du strömförbrukare på eller batterierna är som sagt helkassa.

Koppla ur relät

1 - Lossa minus polen på bodelsbatterierna och mät strömmen(A) med en multimeter.
notera strömmen

2 - Upprepa detta med startbatteriet.
notera strömmen

3 - Koppla in relät igen

4 - Lossa minus polen på bodelsbatterierna och mät strömmen(A) med en multimeter.
notera strömmen

5 - Upprepa detta med startbatteriet.
notera strömmen

Nu har du full koll på exakt hur mycket och vart strömmen tas ifrån, det är jättenkelt och roligt.

Multimetern sätter du i 10A läget

Har du ingen multimeter så köp en i prisklassen 2-300 kr, inte billigare då du alltid får vad du betalar för. Kjell & Co har sådana, Clas Ohlsson och Feltema
Här har du en rolig variant som du kan logga resultatet på din PC och se när saker händer, bra ifall man vill kontrollera skicket på batteriet!
Multimeter med USB UT61D | Clas Ohlson

Viktigt att det ska vara riktiga banankontakter på multimetern inga special varianter, se nedan
http://http://www.clasohlson.com/se/Bananstift/36-1029
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Digitalt skiljerelä.

Om du nu inte har detta relä utan istället kopplar ihop batterierna direkt, fungerar allt då?

Om batterierna töms så snabbt som ett par dagar så har du strömförbrukare på eller batterierna är som sagt helkassa.

Koppla ur relät

1 - Lossa minus polen på bodelsbatterierna och mät strömmen(A) med en multimeter.
notera strömmen

2 - Upprepa detta med startbatteriet.
notera strömmen

3 - Koppla in relät igen

4 - Lossa minus polen på bodelsbatterierna och mät strömmen(A) med en multimeter.
notera strömmen

5 - Upprepa detta med startbatteriet.
notera strömmen

Nu har du full koll på exakt hur mycket och vart strömmen tas ifrån, det är jättenkelt och roligt.

Multimetern sätter du i 10A läget

Har du ingen multimeter så köp en i prisklassen 2-300 kr, inte billigare då du alltid får vad du betalar för. Kjell & Co har sådana, Clas Ohlsson och Feltema
Här har du en rolig variant som du kan logga resultatet på din PC och se när saker händer, bra ifall man vill kontrollera skicket på batteriet!
Multimeter med USB UT61D | Clas Ohlson

Viktigt att det ska vara riktiga banankontakter på multimetern inga special varianter, se nedan
http://http://www.clasohlson.com/se/Bananstift/36-1029

Tack för detta svar! På tisdag hoppas jag få komma till killen som kopplat min el
( han kunde inte förstå vad felet kunde vara) men med ditt tips i bakfickan hoppas jag att han kan söka rätt på felet.Tack igen!
 
Toppen