• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspaket

F

F.d. 55488

Guest
Hej!

Det bör väl i klubben finnas nån som köpt solcellspaket och blivit riktigt nöjd. Skulle va intressant och få reda på var man handlar detta till rimlig kostnad.

Själva har vi kommit fram till att ett paket innehållande 2x100 watt solceller, mppt-regulator, kablage, fastsättning och dylikt skulle passa oss och vårt husbilstak.

Så sitter du riktigt nöjd med vad du handlat beträffande dessa prylar så tar vi gärna emot dina erfarenheter.

Hälsningar, Fy & Bi:):)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellspaket

200 W panelder er teoretisk grensen for hva LRM 1218 kan klare. Men for at det skal bli et problem trenger en at det er optimal sol samtidig som batteriene er tappet ned. Da vil det bli varmgang i regulatoren. Jeg ville selv valgt en regulator med over 20 A kapasitet, og om du tenker på å utvide panelene senere - ta høyde for det med en gang.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Efter att ha tittat på flera förslag har jag hittat HusvagnHusbil.se som bl. a. erbjuder solcellspaket 2x 100 watt för 4..862 kr. och Schaudt LRM 1218 MPPT regulator för 1.995 kr. Tillsammans 6.857 kr. med lim och monteringsdetaljer.

Jag ringde dem för att fråga om denna regulator skulle passa vår EBL99. Svaret blev, att det skulle passa utmärkt. Men när killen fick reda på att vi har två bodelsbatterier på vardera 95 Ah, då undrade han om vi ibland stod stilla länge på samma ställe. I så fall kunde regulatorn bli överbelastad för att hela tiden förse dessa båda batterier med ström.

Så nu är min fråga alltså, stämmer detta? Hoppas få svar från er som verkligen kan något om detta.

Tacksam på förhand, Fy & Bi :):)

Enligt specifikationen skall Schaudt LRM 1218 MPPT klara 275 W från solpanelerna och ladda 20 A (vilket du förmodligen aldrig kommer upp till i verkligheten). Dessutom är regulatorn fläktkyld för att undvika överhettning.
Jag kan inte se några problem att använda den.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

200 W panelder er teoretisk grensen for hva LRM 1218 kan klare. Men for at det skal bli et problem trenger en at det er optimal sol samtidig som batteriene er tappet ned. Da vil det bli varmgang i regulatoren. Jeg ville selv valgt en regulator med over 20 A kapasitet, og om du tenker på å utvide panelene senere - ta høyde for det med en gang.

Tack Knut, för ditt svar! Det finns inte inom överskådlig tid några planer på flera solcellspaneler. Så jag tänker inte ta höjd för detta, utan tänker snarare gå ned för landning :twitcy: och inom kort kunna njuta av den el som våra nya solceller alstrar. Men som sagt, tack ändå för ditt svar. / Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Låter bra att du har förtroende för firman. Man hoppas ju på deras hjälp om man skulle stöta på problem och behöva support.

Tack för ditt svar. / Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Hej! Vi har nu efter många om och men kommit fram till vad vi önskar ang. solcellspaket.

Solceller 2x100 watt, 4.862 kr. inkl. mont.detaljer och kablage.

Regulator Victron BlueSolar MPPT 75/15, 1.195 kr.

Övervakning Victron BMV 700, 1.895 kr.

Totalsumma 7.952 kr.

Möjligen köper vi till blåtandsdongeln senare om behov finns, för att kunna övervaka laddningsprocessen på mobil eller surfplatta. Kostar 895 kr.

Nån som har kunskap och synpunkter på detta?

Tänker lägga in en beställning på detta inom det närmaste, kanske redan imorgon.

Fy & Bi :):)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Om du har eget företag eller har en kompis som har det tycker jag att du skall titta på preVents sortiment( ett tyskt företag som bara säljer till företag i Sverige). Köpte själv av dem för ett år sedan. Om du söker på preVent så hittar du en tråd med mina priser angivna.

Tittade lite på deras sortiment och priser och kom fram till att du bör kunna få det du tänker köpa inkl bluetooth dongel för ca 5000:-. Det är naturligtvis en risk att handla av företag utanför Sverige och med tanke på eventuella transportskador. Men det är ju upp till var och en att bestämma.

Hoppas jag inte sätter griller i huvudet på dig när du redan bestämt dig!

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Jag har nu genomfört ett köp hos Prevent. Inga som helst problem!

Paketet består av:

2x100 watt solceller

1 st. Victron Energy BlueSolar MPPt 100/15, Laddregulator

1st. Victron Energy Bluetooth Dongle

2 st. satser fötter med spoilerprofil

1 st. takgenomföring

1 st. Dekalin-lim

10 meter anslutningskabel 2x6 mm

1 par batteripolklämmor

1 par Weidmüller PV-sticks + och -

1 par Prevent- PV Y-Stecker MC4 kompatibel+ och -

Vet inte vad de två sistnämnda är för något? Men det blir jag väl varse när leveransen kommit.

Priset för detta paket blev 450 € + 15 € för leverans till Sverige.

I svenska Pengar blir det ungefär det samma, bara lägga till en nolla. Alltså 4.650 Kr.

Upplysningsvis kan jag tala om, om nån undrar, Bluetooth Dongle´n gör att man kan följa laddningsprocessen i sin mobil eller platta. Både historiskt och i nutid.

Hälsningar från Fy & Bi :):)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Hoppas att du blir nöjd!

Det är ju bra mycket bättre priser än vad man kan handla för i Sverige. Har lite svårt att förstå att det skall behöva skilja så mycket.

Såg att du hoppade över BMW 700, någon tanke med det?

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Ja, jag tog detta paket rakt av. Och rent funktionsmässigt bör jag klara mig med vad dongle'n kan visa mig på plattan. Men visst, känner jag av att jag behöver BMV'n framöver, så gör jag ett nytt köp av denna. Det är ju även så att jag lägger f.n. inte mer pengar på detta än vad jag behöver. Hälsningar /Fy & Bi :):)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Ja, jag tog detta paket rakt av. Och rent funktionsmässigt bör jag klara mig med vad dongle'n kan visa mig på plattan. Men visst, känner jag av att jag behöver BMV'n framöver, så gör jag ett nytt köp av denna. Det är ju även så att jag lägger f.n. inte mer pengar på detta än vad jag behöver. Hälsningar /Fy & Bi :):)

Låt oss följa montering och hur det fungerar efter installation.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Ska försöka komma ihåg att skriva om monteringen. Vi har en planerad resa ner till Grekland framför oss. Så jag hoppas att Prevent inte har för lång leveranstid. Skulle gärna vilja bli färdig innan avresa.

I en del länder bl.a. Tyskland/Österrike står vi på ställplatser. Det händer att i andra av länderna vi passerar, står på camping t.ex. Kroatien/Albanien.

I Grekland däremot kommer vi huvudsakligen att stå platser utmed stränder, s.k. fricamping. Då hoppas vi att med solens hjälp kunna alstra den ström vi behöver för någon eller flera dar, och därmed kunna känna oss oberoende.

Greklands långa kust erbjuder många såna ställen. Konstigt att så få svenska husbilister upptäckt detta. Tycker kanske att det är för långt? Resan är ju en del av målet, bara man inte har för bråttom. Ibland är det lättare sagt än gjort.

Eftersom det gick att genomföra köpet från Prevent, sparade vi in 3.200 kr. jämfört med om köpet gjorts här i Sverige. Får också en något "större" laddningsregulator, BlueSolar 100/15 i stället för BlueSolar 75/15. Men detta spelar kanske mindre roll.

Roligt att du Kjell1351, visar intresse. Ska som sagt försöka återkomma vid montering och efter ibruktagandet. Hälsningar Fy & Bi :):)
 
Toppen