• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasigt insteg bodel

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
I höstas när jag tvättade underredet så kom det in vatten i insteget till bodelen. Närmare undersökning så var hela insteget ruttet. Det var lamellträ klätt med golvmatta på insidan. Utsidan någon platta fastsatt med några tjocka klickar fästmassa så att det blev ett mellanrum där vattnet kunde samlas. Har nu gjort nya delar av tryckimpregnerat trä. Utsidan på delarna behandlar jag med rå linolja innan jag monterar ihop delarna med syrafast skruv. De gamla skruvarna var helt utrostade. Insidan på fotsteget ska jag limma golvmatta. Därför använder jag ingen linolja på insidan. Bilder kommer då delarna monterats och det är varmare och torrare ute så jag kan krypa under och skruvaihop det hela.
 

Bilagor

  • Fotsteg.jpg
    Fotsteg.jpg
    1,3 MB · Visningar: 34

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Trasigt insteg bodel

Suveränt gjort jag står själv inför samma problem i våran Burstner så väldigt bra att få se detta , är det vanligt tryckimpregnerat du använt ? Är det 22 eller 28 tjockt ?????
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt insteg bodel

Vanligt trallvirke 28 mm hittade bara det hos handlarn. Limmade ihop så att jag fick stående brädor på lodrätta delarna och botten längs efter. På undersidan av botten lade jag en ribba i vardera änden för att få mer att fästa rostfria trallskruvar i.
 
Toppen