• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej
Kul att höra att alla pusselbitar håller på att falla på plats.
Här har vi +0,9 med risk för snö imorgon...
Jag vet att min installation fungerar som jag vill nu.
Jag ska bara finjustera övre och nedre gränser så att jag får kopplingen SOC/Volt optimalt samt montera in brytare som du har gjort.
MVH/lars-åke
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vilken fin dag vi fick här på västkusten, helt fantastiskt, kändes nästan som om sommaren redan var här. Vädret höjde städ-stämningen och inte minst LFP installation. Måste meddela att ALLT utom batterierna är på plats. Återstår att lyfta förarstolen, vilket jag får göra själv på P-platsen, trots komfortstolens enorma tyngd. Får jag den på fötterna, då kan jag vara med i Game of Thrones nästa säsong ; )

D+ ska dras fram och värmesensorn ska limmas på höljet av det ena batteriet, sen är det bara att plugga in (inte skruva fast) batterierna och programmera BMV:n. Vet inte hur det har gått för dig Lars-Åke, det har blivit tyst i det fina vädret, men jag tänker sänka nedre gräns till 70-80% (vet ej vad det blir i Volt, här gäller magkänsla och massor av övervakning/observationer) samt behålla övre gräns till 95% (vad det nu blir i Volt(?)). Konsulten (min gamla el-lärare) har inte hört av sig ännu då han var på resande fot, så jag får vänta ett tag till. Bra, då hinner jag bli klar med både D+ och temp.sensorn...

70-80%. Varför det? Batterierna tål ju mycket mer. 10% är OK, 20% är väldigt konservativt och då har man fortfarande ca 12.3V i belastad spänning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Om jag har förstått dig rätt Anders, då håller du med Peter (muskaten) i hans resonemang om att nedre gräns bör ligga på 10-20% då laddningen återigen ska starta? Intressant! Min erfarenhet är "noll", därför är jag glad för alla kommentarer innan jag själv kan börja experimentera.

Igår bestämde vi oss att inte byta batterierna förrän vi servat och besiktigat husbilen i veckan. Det blir lite för mycket annars. Min yngsta son fyller 40 på fredag och då kan jag inte övervaka BMV'n & batterier, då ska vi ut och roa oss (på min bekostnad, hehe... ; ) Ha en bra vecka och tack för tips!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har förespråkat 20--90/95% baserat på den amerikanska båtinstallationen och testet jag haft som inspirationskälla. Fungerade utmärkt för mig med. Festa loss :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det blev sent idag, det värker i hela kroppen men batterierna är på plats. Startade vid 15:00 tiden med att att ta fram D+ (K15) under förarstolen som vägde ett ton, efter ett tips från Hedin bil igår. Bilen är servad och besiktigad i Kristianstad och nu dröjer det 2 år till nästa omgång (en liten fördel med 3,5 t).

D+ eller K15 i alla fall på nyare MB Sprinter sitter på översta skenan/säkringar på vänster sida (ganska nära Jockes schemat men inte på samma ställe). Nu startar både indragning av Thule-trappan och batteriladdning genom den nya Booster'n (DC/DC, eller B2B) Votronic 1212-25 genom D+ anslutning. Många köper en s.k. D+simulator som kostar ca 50€ vilket inte alls är att rekommendera Euro 6 bilar med start/stopp funktion. Betydligt enklare att haka på en befintlig säkring, eller sätta dit en ny (5A för trappan & booster'n räcker).

Tillbaka till ämnet. Splitter nya 110 Amp AGM åkte ut och två nya halvladdade LFP "fra" Norge fick plats på samma ställe. Anslutningen med Anderson handske var helt suverän, hur enkelt som helst och dessutom lätt att koppla ifrån. Måste säga att jag blev imponerad. Ett litet problem var att jag saknade ett el-schema, men jag ringde Claes på ScandiMobil och han kunde vägleda mig med vilken var laddningskabel (solceller & 230V) samt vilken kabel var strömförsörjningskabel, trots 2 år gammalt bygge. Tack Claes, det var vänligt!

Allt var ihopkopplat, batterier, Cyrix, Batteriprotector, solcellsregulator, 230V regulator, 1212-25 DC/DC och BMV-702 men INGENTING fungerade. Inte en lampa lyste någonstans. Försökte ladda med 230V eftersom jag trodde att batterierna var oladdade, men ack nej. Nu följde en mätning av alla kablar och anslutningar som inte var av denna världen och varade till 23:00, en mardröm i mörkret på en villaparkering utan belysning. Må ingen bli straffad på detta sättet för det är ganska obehagligt och omänskligt...

Jag minns att jag ringde Claes (livlinan "ring en vän") strax efter 20:00 men då var han upptagen på annat håll. Allt löste sig dock efter att min gamle el-lärare (som faktiskt är yngre än mig) undrade "vart tog minus kabel vägen" (den svarta) mellan insticksplattan med alla tiraljer och chassit? Mycket riktigt, den "lilla" grejen glömde jag att montera p.g.a. en trevlig grillning han bjöd på. Tja, nåt får man väl skylla på, rent slarv skulle jag vilja säga eftersom jag var på väg att göra en ny minuskabel innan grillningen men kom av mig pga ett matintag-avbrott. Hoppas vågen är barmhärtig och visar lite minus nu på lördag, hehe...

Hur som helst, allt är på plats, alla lampor lyser och i morgon kollar jag laddning samt programmerar BMV-702 till Litium laddning. Några parametrar skiljer sig från AGM laddning som normalt är en "plugg and play" installation. Hade underlättat en hel del om jag kunde åka lite snålskjuts med tips från Lars-Åke, Peter eller Anders om vilka Volt som gäller för 95% SOC och 40-50% SOC som jag tänkte börja experimentera med, annars blir det den långa vägen med miniräknare och ständiga avläsningar. Det går bra det med!

Ha nu en bra helg själv, nu är det sängdags för mig...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Trägen vinner. Jag säger det igen, detta system kan inte hantera undre gränsen. Du tittar som vanligt på tankmätaren när du närmar dig 20% i sakta mak och startar laddning då senast, eller slutar förbruka. Reläet och bmw hanterar av vid t.ex. 95% och på vid 90%. Avspänningen brukar ligga runt 14,2v, påspänningen ointressant, låt SOC styra på.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det är ju ganska ointressant att ha hantering av undre gräns. Det man behöver är ju skydd om man går för lågt och där kan man sätta bmv att larma och battery protect att slutligen klippa om du själv inte har koll på att det efter oftast många dagar behöver laddas.

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hur startar jag återigen laddning vid låt oss säga 40% kvar i batterierna? Det finns ingen "startknapp".

Kommentar:
Förstår inte riktigt vitsen med Cyrix om jag måste bevaka laddning manuellt, det hade räckt med en strömbrytare. Stänga vid okulärt konstaterande att det är 100% laddat och återigen öppna för laddning vid. t.ex. okulärt konstaterande att det är "bara" 40% eller vad som, kvar i batterierna.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Lite förvånad att du ställer denna fråga nu i detta skede, faktiskt. Startknappen är ju att reläet sluter för laddning vid 90%. Sedan är det ju inte säkert att du har något som laddar då, om du inte har någon laddkälla igång. Eller vad är det för laddkälla du vill starta då vid 40%?

Hela ide'en med detta upplägget baseras ju på att lithium inte vill ha underhållsladdning och att man slipper bms och kortare livslängd om man inte laddar fullt.

Tänk om man skulle göra som du säger och sluta ladda vid 100% (förutom det jobbiga att stå och ha koll på detta), stå kvar på ställplats med el på natten och åka iväg på morgonen med 45% SOC. Skulle ju kännas ganska dumt, eller hur. Och solpanelerna skulle ju aldrig få jobba nästan. När du kör, skulle du då ha en bmv vid ratten också med en brytare så du kan avbryta vid 100%? Och om du når 100% mitt i natten?

Vi alla har väl koll på hur mycket ström vi har kvar och när vi bör ladda, det är ju inget nytt och gäller alla batterier. Sedan kan man ju alltid i alla system ha en generator som börjar ladda vid visst läge, det kan ju man även ställa in en EFOY att göra men det är ofta ganska ooptimalt och egentligen ett annat ämne.

Tänk igenom detta igen och läs början på min ursprungstråd. Du måste ju ha varit med på tankegången i något skede innan eftersom du byggt systemet, eller?

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hur startar jag återigen laddning vid låt oss säga 40% kvar i batterierna? Det finns ingen "startknapp".

Kommentar:
Förstår inte riktigt vitsen med Cyrix om jag måste bevaka laddning manuellt, det hade räckt med en strömbrytare. Stänga vid okulärt konstaterande att det är 100% laddat och återigen öppna för laddning vid. t.ex. okulärt konstaterande att det är "bara" 40% eller vad som, kvar i batterierna.
Jag har ett visst minne av att du skrev att poängen med Cyrixen var att man kunde programmera den som man ville:D

Rent teoretiskt så fungerar det så här tror jag.

Detta relä är ett automatiskt relä som kommer att koppla ihop dina laddare med bodelsbatteriet så fort spänningen på någon sida överstiger 13,7V samt bryta om spänningen blir över 16V.

Om du kan programmera din BMW-702 att sluta ett relä vid säg över 11 volt och öppna vid 14,5 volt så fungerar det lika bra med ett 20 kronors relä som tidigare nämnt med en skiljnad, ett 20 kronors relä drar ström under hela tiden som din BMW anser att laddning bör ske, medan din Cyrix bara drar ström när spänningen överstiger 13,7V och din BMW ej har aktiverat avstängning av Cyrix.

Däremot finns det reläer som drar noll A, sitter ofta i EBL som "ON" relä, dom kallas bistabila reläer, dvs dom är stabila i två lägen, av och på.

Är du med nu hur du måste programmera "laddning på" strömbrytare i din BMW?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Ledsen Anders men vissa av dina svar och kommentarer gör mig bara mer förbryllad än att jag får svar på min fråga. Du är vänlig och verkligen försöker men vi är tyvärr inte på samma våglängd (jag kan inte det här ämnet ännu) och du behöver inte hänvisa mig till din gamla tråd (inte pedagogiskt), det stadiet är redan passerat och behöver inte kommenteras.

Ett exempel:
Det är ju ganska ointressant att ha hantering av undre gräns (varför inte?). Det man behöver är ju skydd om man går för lågt (dröjer med laddning?) och där kan man sätta bmv att larma (med ljud?) och battery protect att slutligen klippa (redan fixat!) om du själv inte har koll (genom att kika på BMV då och då?) på att det efter oftast många dagar behöver laddas.

Det jag söker klarhet i är bl.a. vad Victron menar med dessa inställningar: (Low SOC alarm & Low SOC Relay, samt alla "Voltage" inställningar)
BMV-instälning.jpg

...men, men, allt kommer väl att klarna när jag väl får tid att testa BMV med iPad inställningar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nu börjar det brännas, men enligt Anders kan man inte ställa BMV på undre gräns (strider mot SOC 95% - SOC 90%) i att göra följande:

Om du kan programmera din BMW-702 att sluta ett relä vid säg över 11 volt och öppna vid 14,5 volt

Det är allt vad min fråga handlade om och om inte detta går att åstadkomma med BMV - Cyrix off/on inställningen, då är följdfråga "hur gör man då"?

Jag ville så gärna ha det teoretiska på "pappret" innan jag börjar pilla med inställningar i BMV'n. Sen var tanken att finjustera inställningar och slippa titta för jämnan i BMV'n ovanför dörren!
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vi som har varit med och följd hela denna trad, och det är säkert väldigt många, ställer oss frågan om installationen av LIFEYPO4 verkligen behöver vara så omständligt och komplicerad så som Ranko hanterar detta. Det verkar finnas många osäkerhetsaspekter i projektet. MEN.. läser man Anders beskrivning så verkar det vara inte lika oklart. Likaså när man luskar lite i tex tyska, norska, engelska forum som handlar om LFP installationer. Nästan som "byta från Gel/AMG til LFP" och tuta och kör ( lite förenklat). Min fråga är, efter att ha följd hela traden, är det verkligen så kunskapskrävande som det verkar eller kan jag, som inte är eltekniker/Ingenjör klara att byta från bly till LFP på egen hand?
Klaus:confused:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det är inte omöjligt att jag krånglar till det lite i onödan vilket beror på att jag inte heller är ing. eller el-tekniker. Vill gärna förstå inställningsvärden som Victron visar i sina broschyrer även om jag följer Anders modell.

Innan jag köpte mina batterier där stod det faktiskt att det bara är att byta ut AGM mot LFP, troligen eftersom det fanns BMS övervakning inbyggd. Detta får du fråga leverantören om, jag vill gärna ha kontroll över laddningen vilket också är anledningen till den här tråden.

Det kommer att klarna även för mig så småningom...

PS. Mina AGM batterier laddades med en solregulator, 230V laddare och numera en Booster som laddar från bilens generator. Alla dessa laddare var jag tvungen att ställa om till LFP laddning så det var inte "bara" att byta ut AGM till LFP. DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Börjar känna mig lite frustrerad nu och närmar mig gränsen när jag lägger ner detta, speciellt när tidigare förstörare av trådar dyker upp och försöker göra sig lustiga. Jag har förklara detta så många gånger nu, både i min ursprungstråd och även här.

Ett sista försök till. Ni överkomplicerar. Detta handlar om enkel logik. Lika lite som man kan lösa matematiska ekvationer med för många okända variabler kan man styra flera saker samtidigt med ett relä och ett styrdon med en utgång (bmv). Att man sedan KAN programera en massa variabler i bmv betyderi inte att man MÅSTE använda alla. Och som sagt, med en utgång och alltså bara en relästyrning är det heller inte logiskt möjligt.

Och dessutom behövs det inte. Vad är problemet med den undre gränsen? Vi närmar ju oss 20% väldigt långsamt normalt. Det är ju inget problem att kanske en gång om dagen titta på batteritankmätaren och se var vi är. Om ni måste ha automatik på detta, varför inte då kräva det vid normala batteriinstallationer? Och kräva automatisk dieselpåfyllning när tanken är tom. Tankbil med färskvatten som automatiskt dyker upp när vattnet tryter?

Så, en gång till. Detta ganska enkelt att intallera upplägg ger möjlighet att köpa Winstons billiga 12v block utan bms, tar bort problemet med underhållsladdning och man kan ligga kvar med gamla laddare, EFOY, solpaneler och vanlig bilgenerator. Enbart ladda vid varmt i bilen samt bäst av allt, utnyttja batterierna på ett skonsamt sätt så att man får ut enormt många laddcykler.

Allt detta sagt och beskrivet så många gånger nu så nu får ni nog anstränga er själva lite och repetera.

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack för ditt tålamod Anders, vänligt att du hörde av dig. Jag förstår din logik ovan men i.o.m. att jag aldrig har upplevt den typ av inställning i praktiken, det är inte så enkelt att ta till mig allt bara rakt av. Hinner inte idag, men imorgon ska jag knappa in SOC 95% och 90% (utan Volt avgränsningar, dessa fälten lämnar jag som noll), ska starta t.ex. dammsugaren och andra förbrukare och se förändringar på BMV'n. Efter det borde jag få bättre förståelse i och med den praktiska delen och sen stänger jag tråden...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

90% til 95% høres ut som et opplegg for lang levetid på lfp batteri. Ikke ulikt strategien til Tesla som regner 20 års levetid som det normale for batteripakkene. De har lagt inn en sterk reduksjon på effektuttak når en kommer under en grense som jeg mener å huske er satt til 15%. At skalaen på displayet har lagt 100% på 95% og 0% på 5% er en ekstra sikkerhet. Over 95% på displayet kan lades ved behov for ekstra rekkevidde eller maks akselreasjon i Performance Luicorus utgaven. Under 3 sekunder 0 til 100 kmh krever toppladet batteripakke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen