• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra batteri

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag funderar på att installera ett extra batteri. Nu har jag ett 95Ah AGM-batteri som laddas från både solceller och EBL225. Solcellsregulatorn MOOVE E30-32A har uttag för extra batteri.
EBL225 har anslutning för solcelleladdare men det uttaget används inte.
Kablaget bakom EBL ser ut som ett ormbo, svårt att följa ledningarna. I värst fall får jag göra ett försök.

Nu undrar jag var/hur kopplar jag bäst in ny batteriet? Parallellt med det
ursprungliga? I solcellsregulatorn, då jag i så fall inte får batteriet anslutet till bodelen. Det finns antagligen fler sätt att göra det på...?
Vad förslår expertisen på forumet?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Extra batteri

Uttaget för extra batteri på regulatorn är till startbatteriet så det får underhållsladdning när bodelsbatteriet är fulladdat.
Kopplar du via EBL behövs inte den anslutningen, det sköter EBL.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Extra batteri

Som sagts tidigare, parallellkoppla det med originalet, minst krångel.
Hur grova kablarna mellan batterierna skall vara beror på max ampere/effekt-uttag från batterierna och avstånd mellan batterierna.

Om batterierna inte står bredvid varandra i samma utrymme så att det behövs långa kablar skall plus-kabeln avsäkras i bägge ändar med lämpliga säkringar.

Om inverter skall kopplas till batterierna så drar en sån c:a 10 A per 100 Watt effekt, 1 000 watt inverter drar c:a 100 A t.e.x.

Kabelkalkylator: Kalkylator för kabelarea
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Extra batteri

Batterierna borde ha ungefär samma status (ålder, typ, märke, styrka). Om inte kommer det sämsta batteriet att vara det styrande. Detta gäller vid både parallell och seriekoppling. Är det befintliga batteriet några år gammalt, byt båda.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Extra batteri

Jag funderar på att installera ett extra batteri. Nu har jag ett 95Ah AGM-batteri som laddas från både solceller och EBL225. Solcellsregulatorn MOOVE E30-32A har uttag för extra batteri.
EBL225 har anslutning för solcelleladdare men det uttaget används inte.
Kablaget bakom EBL ser ut som ett ormbo, svårt att följa ledningarna. I värst fall får jag göra ett försök.

Nu undrar jag var/hur kopplar jag bäst in ny batteriet? Parallellt med det
ursprungliga? I solcellsregulatorn, då jag i så fall inte får batteriet anslutet till bodelen. Det finns antagligen fler sätt att göra det på...?
Vad förslår expertisen på forumet?
Det finns redan en tråd(kabel mellan två batterier) om just detta samt blanda inte bra, dåliga eller olika batterier om du inte gör en manuell inkoppling dvs där du bara har båda inkopplade när du laddar och det är ett tokbra sätt för då har du alltid ett batteri kvar när strömmen tar slut dvs som en reservtank:)
https://www.amazon.de/Fernbedienung...coding=UTF8&psc=1&refRID=E3KSJP61K4WPW20S0M0Y
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Extra batteri

Batterierna borde ha ungefär samma status (ålder, typ, märke, styrka). Om inte kommer det sämsta batteriet att vara det styrande. Detta gäller vid både parallell och seriekoppling. Är det befintliga batteriet några år gammalt, byt båda.

Intressant. Vad har du för stöd/källa för detta, att det gäller både för parallell och seriekoppling? Jag delar inte den synen.

Frågan om att utöka batteribanken har varit uppe många gånger tidigare. Här kommer en kopia av tidigare svar.

Du kan lugnt komplettera med ytterligare batteri av samma typ. Det stöds av flera oberoende batteriaktörer.

Tudor.se har mycket bra information:
"Kan jag byta ett batteri i en parallellkopplad bank om fyra batterier (12V)?

Ja, om de andra batterierna är i bra skick går det bra. Principen i en parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling kan tolerera vissa skillnader mellan batterierna."

"Behöver jag ha samma Amperetimmetal på mina olika batterier?

Det beror på hur batterierna är kopplade. Om batterierna är kopplade i serie kommer de att utsättas för samma belastning och då är det viktigt att de är av samma storlek, typ och ålder och dessutom i samma skick.

I ett parallellkopplat system däremot ”hjälps batterierna åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna."

Skyllermarks är sedan några år en del av Sutarsgruppen, där finns enormt med dokumenterad batterikunskap. Nu finns den nya Elguiden 2017 som många känner stort förtroende för. Den går att ladda ner som pdf. De tester som görs finns ofta i en videosnutt, så även testet med om ett äldre batteri laddar ur ett nytt. Så är inte alls fallet i nämnda video!

Som kuriosa kan nämnas att i långseglarhamnar världen över så byts batterier. Några som har råd köper nytt och då är de gamla batterierna eftertraktade bland mindre bemedlade. Så länge de är hela så tar de alltid lite laddning, denna ynka kapacitet uppskattas av de som har klent med ström. I dessa batteribankar blandas det hej vilt, även av olika batterityper. Inte optimalt, men det fungerar. Hälsar Björn
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Extra batteri

Intressant. Vad har du för stöd/källa för detta, att det gäller både för parallell och seriekoppling? Jag delar inte den synen.

Frågan om att utöka batteribanken har varit uppe många gånger tidigare. Här kommer en kopia av tidigare svar.

Du kan lugnt komplettera med ytterligare batteri av samma typ. Det stöds av flera oberoende batteriaktörer.

Tudor.se har mycket bra information:
"Kan jag byta ett batteri i en parallellkopplad bank om fyra batterier (12V)?

Ja, om de andra batterierna är i bra skick går det bra. Principen i en parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling kan tolerera vissa skillnader mellan batterierna."

"Behöver jag ha samma Amperetimmetal på mina olika batterier?

Det beror på hur batterierna är kopplade. Om batterierna är kopplade i serie kommer de att utsättas för samma belastning och då är det viktigt att de är av samma storlek, typ och ålder och dessutom i samma skick.

I ett parallellkopplat system däremot ”hjälps batterierna åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna."

Skyllermarks är sedan några år en del av Sutarsgruppen, där finns enormt med dokumenterad batterikunskap. Nu finns den nya Elguiden 2017 som många känner stort förtroende för. Den går att ladda ner som pdf. De tester som görs finns ofta i en videosnutt, så även testet med om ett äldre batteri laddar ur ett nytt. Så är inte alls fallet i nämnda video!

Som kuriosa kan nämnas att i långseglarhamnar världen över så byts batterier. Några som har råd köper nytt och då är de gamla batterierna eftertraktade bland mindre bemedlade. Så länge de är hela så tar de alltid lite laddning, denna ynka kapacitet uppskattas av de som har klent med ström. I dessa batteribankar blandas det hej vilt, även av olika batterityper. Inte optimalt, men det fungerar. Hälsar Björn

Denna text har jag sett på flera ställen, skulle vara intressant med lite teori runt detta, och rörande långseglare, visst det finns dom som tar spillolja och toppar upp sin motor också men vad säger det egentligen... som du själv skrev märkligt!

Vad händer när batterierna har olika egenskaper(model, skick mm) vid laddning och urladdning samt när dom inte används?

Skyllermarks förenklade kablering i båtar och gör bra produkter men det har mycket lite med batterikunskap att göra, dom säljer prylar och tycker att man istället för att kontrollera och ev förbättra sitt system ska riva ut allt och köpa nytt av dom

Deras handledning är utmärkt förutom en sak, ingen eller ytterst lite verifiering vilket jag tycker är synd på en så påkostad beskrivning men dom vill sälja antar jag framförallt.

Förutom att det är bra att veta att allt blev som tänkt så är det roligt och man lär sig massor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extra batteri

Er selv skeptisk til å blande gamle og nye batterier. Men om det må gjøres så er det viktig med samme type kjemi og ikke blande batterier med forskjellig ladekarakter.
En type feil som oppstår spesiellt med fritidsbatterier er kortslutning i en celle, dette kan bli katastrofe ved parallell kobling. Det skadde batteriet vil suge ladestrøm fra det friske til begge koker og er ødelagt. Kan forhindres med sikring på sammenkoblings kabelen! Bruk samme størrelse sikring som på hovedkabel til elblokk.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Extra batteri

Ett förslag är en omkopplare så att det är 2 separata batterier. När laddningen i batteri 1 blir låg så skiftar man till batteri 2, samma när man laddar. Eller en batteriväljare 1 - 2 eller 1+2.
 
Toppen