• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Votronic standby - lader

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej

Har drabbats av en grannes som har problem med laddning:)

Vad gör en Votronic standby - lader, jag kan bara se två sladdar till den och förstår inte vad den gör?

Den sitter inkopplad på en EBL105-3 i en äldre Hymer som verkar ha problem med laddning av bilbatteriet vid elstolpe, när motor går så laddas allt som det ska men vid stolpe laddas bara bobatteriet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Votronic standby - lader

Den slussar över en del av laddningen (3 A) till startbatteriet från bodelsbatteriet när det laddas.
Google:
"Votronic Standby Charger 12 Volt"
Den VOTRONIC Standby laddare tjänar för automatisk uppladdning och underhållsladdning av startbatteriet eller reservbatteriet om makt laddare, sol laddningsregulatorn eller generatorn har bara en lastutgången . Enheten kan enkelt eftermonteras genom att enkelt anslutas mellan styrelsen och startbatteri eller ombord och externt batteri, utan att behöva ändra den befintliga kablar.
*
Om, till exempel, den laddare i drift och laddar bilbatteriet, beroende på laddningstillstånd också laddad med en liten del av laddningsströmmen , det andra batteriet (startbatteri eller reservbatteriet ). Denna underhållsladdning är automatisk och kan ses av en ökad spänningsnivå av det andra batteriet. Överladdning av det andra batteriet är inte tillåtet eftersom laddningsspänningen sänks med åtminstone 0,6 V och laddningsströmmen till 3A (24V Beskrivning: 2A) är begränsad
 
Toppen