• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stötdämpare fram?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!
På vår nyligen köpta beg. husbil sitter ett par AL-KO stötdämpare fram (se bild). De sitter på en Carthago E-line 50 årsmodell 2015, dvs Fiat chassie.

Är dessa standard på denna bilen, jag tror inte det.
Vad är det för dämpare?

Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    483,8 KB · Visningar: 11

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Stötdämpare fram?

Vet inte om det är standard på er bil, men på vår Bürstner så har vi "Förstärkt framfjäder för Maxi chassi" som är tillval vid köp. Troligen ingår det även förstärkt stötdämpare i paketet.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Stötdämpare fram?

Vet inte om det är standard på er bil, men på vår Bürstner så har vi "Förstärkt framfjäder för Maxi chassi" som är tillval vid köp. Troligen ingår det även förstärkt stötdämpare i paketet.

Jag upplever bilens framända som riktigt spårstabil och följsam. Så jag kan gissa mig till att man monterat förstärkta fjädrar och medhörande dämpare.

Har jag läst rätt på forumet ang. stötdämpare finns tydligen ett paket med kompletta fjädringsben som tillverkas av AL-KO och som alla jag än så länge läst om har blivit väldigt nöjda med såväl köregenskaperna samt att framändan har höjts 5-7cm på helintegrerade bila.

frågan är om de dämparna/fjäderbenen jag/vi har är dessa fjäderben andra skriver så gott om?

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 53344

Guest
Sv: Stötdämpare fram?

Det bästa är alkos fjäderben .det blev e,n helt
annan bil
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Stötdämpare fram?

Det är Alko ACS du har,har samma på min bil.
 
Toppen