• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Roadcruiser/Campscout -Revolution

F

F.d. 29114

Guest
Hej!

Är det någon här på forumet som bor i närheten av Västerås och är ägare av en Pössl Roadcruiser Revolution eller en Globecar Campscout Revolution?

Vi är intresserade av en sådan bil och i färd med att köpa en från Tyskland.

Då det inte fanns någon på Kistamässan förra månaden så tänkte jag att det kanske är någon här som har en och kan tänka sig en snabb visning nån dag med lite prat om för och nackdelar :)

Hälsningar,

Jonas
 
F

F.d. 54058

Guest
Sv: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Solhem husbil säljer väl Globecar, inte allt för långt från västerås om jag inte misstar mig. Var o kollade på en Pössl i helgen. Eller ett par olika faktiskt.
De kändes väldigt genomtänka med trevliga detaljer. Till hyggliga priser också. Blir nog en Globecar dock då vi inte har något ÅF av Pössl i närheten.
 
F

F.d. 29114

Guest
Hej och tack för svaret!

Har varit i kontakt med dem men det finns tyvärr ingen sådan bil i lager. Eventuellt får de in en och då tänkte vi åka dit för att titta och räkna på en beställning.

Efter som det är lite osäkert tänkte jag under tiden om det var någon här som ville förevisa och bjuda på lite förstahandsinformation :)

Vi är ju hyfsat säkra på att det är en sån bil som vi vill ha men om det nu skulle visa sig att vi missbedömt det hela så behöver vi börja titta på alternativ.

/Jonas
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Globecar är väl blitt snappet finare än Pössl sen 2 år tillbaka. T.ex. Seitz-fönster istället för husvagnsfönster (bättre isolation), lite finare möblement etc.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Solhem husbil säljer väl Globecar, inte allt för långt från västerås om jag inte misstar mig. Var o kollade på en Pössl i helgen. Eller ett par olika faktiskt.
De kändes väldigt genomtänka med trevliga detaljer. Till hyggliga priser också. Blir nog en Globecar dock då vi inte har något ÅF av Pössl i närheten.

Globecar är ju bara en lite bättre version av Pössl
 
F

F.d. 29114

Guest
Haj Alla!

Medveten om att det finns små skillnader mellan Globecar och Pössl så vi avser att ta in offert från båda och då är det Solhem och Pukavik som gäller.

Pukavik har faktiskt en bil inne men det blir lite långt för oss att ta oss ner dit bara för att titta :)

Fler idéer och tips mottages tacksamt.

/Jonas
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Re: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Haj Alla!

Medveten om att det finns små skillnader mellan Globecar och Pössl så vi avser att ta in offert från båda och då är det Solhem och Pukavik som gäller.

Pukavik har faktiskt en bil inne men det blir lite långt för oss att ta oss ner dit bara för att titta :)

Fler idéer och tips mottages tacksamt.

/Jonas
Jag har aldrig varit med om att husbilshandlare svarat på offert begäran. Rickard i Pukavik kan vara lite kantig men han är bra att ha att göra med efter köpet. Till skillnad från de flesta handlare svarar han på mail och ringer upp om man vill det. Jag har bara träffat på två handlare som svarar på mail, BiÖ och Pukavik. Övriga har inte tid med sådana petitesser. Heller inga problem att få saker tillrättade hos såväl BiÖ eller Pukavik. Rickard kan också ta hem en begbil från sitt stora kontaktnät i Tyskland.
 
F

F.d. 29114

Guest
Hej Kalle.

Måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar?

Hur gör man då om man vill beställa en ny husbil i Sverige från de aktuella tillverkarna? Det blir ju mycket svårt att veta vad det är man köper och hur mycket man skall betala om man inte kan få en offert på bilen innan man bestämmer sig.

Det är väl rimligt att man som konsument tar in underlag från fler än ett ställe för att sedan jämföra produkt/pris innan ett avtal om nybil undertecknas?

Finns det fler här på forumet som har erfarenhet av handlares ovilja att lämna offerter? Förstår inte riktigt hur det skulle gagna affärerna?

/Jonas
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Framförallt ska du förstås få en offert/pris från ett par tyska handlare. om det handlar om en plåtis så borde tyska priset för en ny bil ligga så där 80-100' kr lägre än motsvarande pris i Sverige. Ca 20' kan förklaras av frakten till sverige resten är övervinst till sv handlaren. 60-80' kan man åka långt med husbil för. Åka o hämta i Tyskland tar någon dag för dig. Hur man tar in bilar t Sverige finns det lathundar för både i forumet o hos transportstyrelsen. Enkelt o billigt, tar lite tid men som sagt rätt mycket pengar att tjäna.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Re: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Hej Kalle.

Måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar?

Hur gör man då om man vill beställa en ny husbil i Sverige från de aktuella tillverkarna? Det blir ju mycket svårt att veta vad det är man köper och hur mycket man skall betala om man inte kan få en offert på bilen innan man bestämmer sig.

Det är väl rimligt att man som konsument tar in underlag från fler än ett ställe för att sedan jämföra produkt/pris innan ett avtal om nybil undertecknas?

Finns det fler här på forumet som har erfarenhet av handlares ovilja att lämna offerter? Förstår inte riktigt hur det skulle gagna affärerna?

/Jonas

Det jag menar är att det går bra att åka till handlaren och beskriva den bil man vill ha och diskutera fram ett pris, sedan göra detsamma med en annan handlare. Att skriva till dem och sedan få en skriftlig offert tror jag kan bli svårt från personer som inte ens svarar på mail. Min erfarenhet från handlare är att de är inte mycket för att skriva, med ett par undantag.
Men jag kanske haft otur.
 
F

F.d. 29114

Guest
Hej Kristian och Kalle.

Jag har faktiskt redan tagit in offerter från två tyska handlare och att hämta bilen där är helt klart intressant och inget vi räds :)
De jag varit i kontakt med och fått offert från är Togo reismobile och Dumo reismobil. Om någon har negativa erfarenheter från nån av dessa så får ni gärna meddela mig.

För oss är det dock ändå ett alternativ att köpa bilen lokalt, till exempel i Bålsta. Därför vill jag gärna ha offert från de svenska handlarna så att vi med alla kort på bordet kan ta ställning till vad som blir bäst för oss.

Kalle, om det är som du säger så kan jag bara konstatera att det är ett tråkigt förhållningssätt från handlarna och att det i dagens uppkopplade värld nog finns en hel del att vinna på att vara tillgänglig för sina potentiella kunder.

Om det är någon som äger en bil av denna modell och vill dela med sig av sina erfarenheter så skulle vi bli mycket glada :)

Annars tar vi tacksamt emot fler almäna synpunkter och idéer.

/Jonas
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Jag har handlat av Togo, synnerligen bra och trevliga. Dom kan jag verkligen rekommendera.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Har också handlat av Togo, fungerat bra. Är tyskt korrekta vad gäller allt utom att svara snabbt på epost.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Roadcruiser/Campscout -Revolution

Jag har också varit hos Togo. Jättebra service och även bättre efteråt, fortfarande garanti efter 3 1/2 år (slikt skal inte hända, vi tar det)! Pluss gratis stellplatz för kunder!
 
Toppen