• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har tidigare monterat en "batterimätare" som håller koll på laddning mm. Men den sitter ju inte så till att jag har koll på den under körning. Monterade därför följande lilla låda med separat mätning av spänningen för bilbatteri respektive laddspänningen från Ctek Dual.

IMG_1875.JPG

Kostnad ca 200:-.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

Hej Kjell. Var kan jag köpa en sådan? Svar till ragnar@btk.se. Tack på förhand. Ragnar

Tror inte att den går att köpa som färdig produkt.

Köpte lösa delar och monterade ihop
- voltmätarna med 4 siffror på eBay för 46:30
- lådan från Kjell & för 49:90
- strömbrytarna från Kjell & för 49:80

Kabel, anslutningar och säkringar hade jag sedan tidigare (inköpt på Biltema) för ca 50:-.

Totalt ca 200:-. Kan speca exakt vad jag köpt om behov finns.

Hälsar Kjell
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

Roligt med byggare och bra blev det. Man klarar sig långt med dina voltmetrar. Här kommer en liten bild som visar batteriets ungefärliga tillstånd, efter en stund i viloläge. Hälsar Björn
 

Bilagor

  • IMG_0012.JPG
    IMG_0012.JPG
    48,7 KB · Visningar: 514

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

För er som gillar att ha stenkoll på batterierna kan jag tipsa på Victron Energy's batteriövervakare bmv-700. Riktigt bra grejer

Håller med helt och hållet.

Problemet för mig var att jag monterat min batteriövervakare på en plats som gör att jag inte ser den under körning.
Min nya lilla låda är egentligen bara till för att ha koll på bilbatteri och laddning under körning.
För den ringa pengen av 200:- tycker jag att den fyller sin funktion (samtidigt som den är en kul grej). Sen måste man ju få roa sig lite ibland.

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

Håller med helt och hållet.

Problemet för mig var att jag monterat min batteriövervakare på en plats som gör att jag inte ser den under körning.
Min nya lilla låda är egentligen bara till för att ha koll på bilbatteri och laddning under körning.
För den ringa pengen av 200:- tycker jag att den fyller sin funktion (samtidigt som den är en kul grej). Sen måste man ju få roa sig lite ibland.

Hälsar Kjell

Varför finns ett behov av att ha koll på laddningen under körning? En fråga i all välmening av en som inte har samma behov (tror jag).
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

Varför finns ett behov av att ha koll på laddningen under körning? En fråga i all välmening av en som inte har samma behov (tror jag).

Behovet under körning är väl lika stort eller litet som när man står still på parkering, ställplats eller camping. Ser inget större själ till att ha speciell koll på laddningen under stillastående. För vår del sker den största delen av laddningen under färd. Om den inte skulle fungera under färd får vi problem när vi står stilla. Står man alltid "på stolpe" så är det naturligtvis inga större problem. Sen är det naturligtvis även en "kul grej" att göra.

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

Behovet under körning är väl lika stort eller litet som när man står still på parkering, ställplats eller camping. Ser inget större själ till att ha speciell koll på laddningen under stillastående. För vår del sker den största delen av laddningen under färd. Om den inte skulle fungera under färd får vi problem när vi står stilla. Står man alltid "på stolpe" så är det naturligtvis inga större problem. Sen är det naturligtvis även en "kul grej" att göra.

Hälsar Kjell

Naturligtvis har du en poäng med att hålla koll så det fungerar när du kör.
För oss tycker jag det är viktigare att ha koll på grejorna när vi står still. Vi står sällan eller aldrig kopplad till stolpe men däremot har vi solpanel på taket, Cteck laddare (Dual o Smart), dubbla batterier med en batteribank på 200 amp, en inverter på 1500w ren sinus. Om vi ska vara säkra på att detta ska fungera tycker jag att jag vill ha koll på hur laddningen funkar, hur mycket kräm som finns kvar, hur mycket vi gör av med etc.;)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

Naturligtvis har du en poäng med att hålla koll så det fungerar när du kör.
För oss tycker jag det är viktigare att ha koll på grejorna när vi står still. Vi står sällan eller aldrig kopplad till stolpe men däremot har vi solpanel på taket, Cteck laddare (Dual o Smart), dubbla batterier med en batteribank på 200 amp, en inverter på 1500w ren sinus. Om vi ska vara säkra på att detta ska fungera tycker jag att jag vill ha koll på hur laddningen funkar, hur mycket kräm som finns kvar, hur mycket vi gör av med etc.;)

Vi har likartad utrustning för strömförsörjning som ni har inklusive en "batterimätare" som håller reda på det mesta när vi står still. Har bra koll på vad vi gör av med och behöver egentligen inte mäta förbrukningen vid stillastående under förutsättning att jag vet att det är fulladdat när vi kommer fram. Om det däremot inte är fullladdat vid framkomsten kan vi få problem, speciellt om vi planerat att stå stilla några dagar. Om det skulle visa sig att laddningen inte fungerar så är det ju också lättare att åtgärda det under dagen än vid ankomsten på kvällen. Jag har faktiskt större nytta av de 200:- för voltmätarna under körning än av de 1500-2000:- för batterimätaren under stillastående. Men jag förstår att ni och andra gör annorlunda värderingar.

Fast egentligen tycker jag att det är ett lyxproblem vi har. Under mer än 20 år i segelbåt, med en liten solcell på 40W och en "supercool"(kyl) gick det alldeles utmärkt utan vare sig CTEK, Smartpass eller någon batterimätare. Vet inte om det är kraven eller plånboken som har blivit större som gör att vi kan kosta på oss att ta del av den tekniska utvecklingen.

Som jag skrev tidigare så tycker jag även att det är kul att fixa till lite extra prylar. Speciellt om det inte finns som standard och inte kostar så mycket att förverkliga. Sen kan man ju alltid diskutera nyttan med det hela.

Hälsar Kjell
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batteri-/laddningsövervakning för oss som inte kan få nog

Vi har likartad utrustning för strömförsörjning som ni har inklusive en "batterimätare" som håller reda på det mesta när vi står still. Har bra koll på vad vi gör av med och behöver egentligen inte mäta förbrukningen vid stillastående under förutsättning att jag vet att det är fulladdat när vi kommer fram. Om det däremot inte är fullladdat vid framkomsten kan vi få problem, speciellt om vi planerat att stå stilla några dagar. Om det skulle visa sig att laddningen inte fungerar så är det ju också lättare att åtgärda det under dagen än vid ankomsten på kvällen. Jag har faktiskt större nytta av de 200:- för voltmätarna under körning än av de 1500-2000:- för batterimätaren under stillastående. Men jag förstår att ni och andra gör annorlunda värderingar.

Fast egentligen tycker jag att det är ett lyxproblem vi har. Under mer än 20 år i segelbåt, med en liten solcell på 40W och en "supercool"(kyl) gick det alldeles utmärkt utan vare sig CTEK, Smartpass eller någon batterimätare. Vet inte om det är kraven eller plånboken som har blivit större som gör att vi kan kosta på oss att ta del av den tekniska utvecklingen.

Som jag skrev tidigare så tycker jag även att det är kul att fixa till lite extra prylar. Speciellt om det inte finns som standard och inte kostar så mycket att förverkliga. Sen kan man ju alltid diskutera nyttan med det hela.

Hälsar Kjell
Bra resonerat tycker jag. Som jag skrev i en annan tråd så i segelbåten brukar jag slå på takbelysningen på kvällen, sedan slår jag på något annat som drar ström och tittar på hur mycket taklampan "gungar" till, på så sätt får jag en bra uppfattning av hur läget är på batteriet faktiskt har fungerat i snudd på 40 år:D
 
Toppen