• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

F

F.d. 28652

Guest
Hej allihopa!

Jo det är så att jag håller på att bygga en tv-rigg som jag kan vara mobil med. Jag har köpt ett 12v 100ah litiumbatteri samt en 19v 50-tumstv som drar 39w. Jag trodde att tvn skulle vara på 230v så jag köpte en växelriktare från 12v till 230 men nu kommer jag behöva lämna tillbaka den. Då återstår frågan hur jag ska göra. Snackade med en Folke på adapterexperten och jag hittade en adapter från 12v till 19v med rätt uttag till tvn. Men då sa någon något om urladdningsskydd och det vet jag inte ens vad det är. Adaptern har dessutom en tändar-kontakt, och jag vetesjutton hur jag ska få tändarkontakten till batteriet, skarva på något sätt? Ja, all hjälp jag kan få för att lösa detta problem skulle vara superuppskattat! Tack på förhand
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Och den går på 19 V, är det nån extern strömkälla, när du använder den på 230 V?

Är det 19 V växel (AC) eller lik (DC) ström?
 
F

F.d. 28652

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Tack för snabba svar! Olle&Lena, superbra tips, ska kolla mer på den! Hade varit bra om jag hade kunnat använda något annat än klämmor till batteriet, men man kanske kan skarva själv?

Fipplaren, ja tvn är på 19v dc antar jag, och så har den en adapter (typ som en laptops) till 230v (eller är det 240?).
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Låt någon skruva eller löda ihop en kabel med en säkring nära batteriet. Cigarettkontakten är en källa till glapp och spänningsfall. Men absolut en säkring mellan batteriet och kabeln. Men kör du via en EBL eller liknande sitter det säkringar där. En kortsluten kabel utan säkring blir som en stubintråd allra minst!
Om strömmen går via elcentralen (EBL) så har du också skydd mot djupurladdning.

Med vänlig hälsning, Conny J
 
F

F.d. 28652

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Tack för svar Conny!

Jag har köpt ett lifepo4-batteri där jag fick det i en batterilåda med en säkring och ett bms. Men vad menar du att jag ska använda för kabel mellan tvn och batteriet då? Den som länkades fast att man skarvar eller vad tänkte du? Tack igen!
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

När du sökte TV. hittade du någon större som går 24 V eller lägre?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Hej

Den färdiga sladden med klämmor som du fick tips på är iofs enkel osv men sladdarna(mängden koppar) brukar vara undermåliga i dessa tyvärr.

Jag skulle antingen byta ut sladden i den eller göra en egen sladd tex mha denna, (finns såklart fler om man letar) https://www.equipit.se/dator-laddar...3532597.html?gclid=CIrH0YGcxNICFR7gGQodm6MOXw

Bara att klippa av ciggkontakten och antingen löda eller klämma på kabelskor som du sedan kopplar till batteriet via en säkring på ca 5-10A.

Mittenkontakten på ciggkabel är +12V.

Alternativt så kan du koppla denna(mycket bra kvalitet tycker jag) mha en kabel och vanliga flatkabelskor till batteriet, sedan ansluter du ciggkontakten
till den. https://www.kjell.com/se/sortiment/...21-mm-p39090?gclid=CI6twKKdxNICFUfPsgodm0YMQw

Sladden till batteriet bör vara 1,5-2,5 mm2, 2,5 är bättre speciellt om den är lång.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Hej!
Varför inte använda orginaladaptern och växelriktaren? Kanske drar de lite mer ström än en 12-19 V-adapter gör men du har ju ett kraftfullt batteri och växelriktaren kan dessutom förse andra apparater med ström också.
Med vänlig hälsning!/Thomas Eriksson
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Hej!
Varför inte använda orginaladaptern och växelriktaren? Kanske drar de lite mer ström än en 12-19 V-adapter gör men du har ju ett kraftfullt batteri och växelriktaren kan dessutom förse andra apparater med ström också.
Med vänlig hälsning!/Thomas Eriksson
Absolut en framkomlig väg, gör själv ungefär så när vi kör men då har vi ström i massor. Kör man via batteriet så vill man nog gärna använda alla A till tex TV, i princip annars så har man köpt ett batteri på säg 100Ah men kanske 10-20 Ah försvinner i förluster, dvs man har ett batteri på 80-90 Ah.

Men som sagt, fullt möjligt och på sitt sätt en ren konstruktion då man alltid jobbar från 220V.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

En DC/DC-omvandlare, 12v-19v, tex en sån här:
12 V spänningsomvandlare DC/DC 100 W - VANSON | Clas Ohlson
Ja, nu har jag inte kollat om det är rätt kontakter på den men det borde ju gå lätt att byta.
Kjell&Co har en liknande: https://www.kjell.com/se/sortiment/...re/12-v-hp-datorladdare-for-bilen-90-w-p61571
// Göte J
Jag tror att den första är bättre map att den har ciggkontakten på sladden vilket gör att kontakten sitter bättre i cigguttaget då den är lättare.
 
F

F.d. 28652

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Tusen tack för alla svar! Ska kolla vidare på detta hör av mig om jag stöter på ytterligare problem :)
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Ditt litiumbatteri är väl kopplat till centralen i bilen med laddare och säkringar? I så fall anslut DC-DC omvandlaren till 12V uttaget vid tv:n om det finns. Annars gör som skrivs att ta bort cigaretttändarkontakten från sladden noga kollande vad som är plus och minus. Skarva med en lagom lång kabel ej för tunn till centralens säkring eller batteriet. BMSen i batteriet ska ju stänga av strömmen om det går ned för långt, men det gör vanligtvis EBL:n eller elcentralen också. Tänk på att extrasäkringen till tv-kabeln måste vara avpassad till kabeltjockleken. En 10A säkring räcker säkert i plusledningen på kabeln intill inkopplingspunkten. Säkringen ska skydda om det blir kortslutning i kabeln genom t.ex. Klämskada eller fel i tv eller omvandlare.
Hoppas att detta hjälper dig med inkopplingen.

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Frågeställningen handlar om en mobil TV-rigg inkluderandet ett tillhörande litiumbatteri. Flera, som medverkar i tråden, tycks tro att batteriet är installerat i bilen...

Dimensionen på anslutningskablarna avgörs ju av hur stor säkring som skyddar dem så sätt en säkringshållare direkt vid batteriets pluspol och från denna anslut en brytare, EBL och ett uttag på batterilådan. Minuskabeln behöver man inte avsäkra.
Batteriet är kraftfullt så det gäller att göra rätt! Lite svårt att ge detaljerade råd utan att ha sett batteriets poler och lådans utformning.

Jag antar att du tänker ladda batteriet med en lös laddare. Det finns ju en del att tänka på när det gäller laddning av litiumbatterier men det kan andra bättre än jag.

Med vänlig hälsning!/Thomas
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Det Tomas skriver om säkringen är jättebra, man ska placera den så nära batteriet som möjligt då säkring skyddar för allt efter den.

Beträffande Li laddning så skriker industrin efter folk som kan Li laddteknik vilket gör att det finns jobb för den som kan tekniken tex här https://www.eworkgroup.com/se/uppdr...opment-of-lithium-batteries/eworkid/100276597
 
F

F.d. 28652

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Va, vad finns det att tänka på vid laddning? Han jag köpte det av sa att det bara var att ladda lite hursom tror jag, att det inte behövde laddas ur helt eller så. Upplys mig gärna!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Va, vad finns det att tänka på vid laddning? Han jag köpte det av sa att det bara var att ladda lite hursom tror jag, att det inte behövde laddas ur helt eller så. Upplys mig gärna!
Ska vi prata Li och laddning här så får man se upp då det är som att gå på ett minfält eller kan liknas vid vissa olje-trådar:D

Men Li laddning är mycket speciellt då dessa batterier kräver en massa ordning och reda, du har säkert hört om Samsung mobiler som börjat brinna tex.

Nu brinner inte alla Li batterier lika lätt men gemensamt med dom är att man måste ladda upp dom med full kontroll och ladda ut dom med lika full kontroll annars tar dom skada.

För att ladda upp bör man använda en laddare som är avsedd för Li batterier och för just den typen du har, det finns nämligen olika Li batterier.

För att undvika att ladda ut dom för mycket(vilken skadar batteriet) så bör man ha batteriövervakningsfunktion som i ditt fall kopplar bort TV när spänningen blir för låg, självklart man man använda en vanlig voltmätare och manuellt stänga av TV när spänningen blivit för låg.

Ett gemensamt namn för allt detta är BMS, Battery Management System och skall för att vara riktigt effektivt inbyggt i batteriet, iallafall delar av den.
 
Toppen