• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det började för 62 år sedan

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

Campinglivet kapitel 2.

4 år senare var vi lyckliggjorda med var sin fästmö och två lånade tält. Det var s.k. takåstält som vi kompletterade med plast på taket eftersom det regnade rakt igenom.

Färden ställdes söderut längs ostkusten ner till Skåne.
Vi stannade till vid detta konstverk:img912.jpg
Vi passerade Kalmar och tog färjan till Öland.img907.jpg


Genomblöta tält veks ihop efter en natt på Öland.img906.jpg

I Skåne fick vi se konstiga hus:img908.jpg

Det sägs att kvinnans list övergår mannens förstånd.
Här gräddar våra tilltänkta tunna pannkakor på spritkök på en strand i Skåne. Vilket bevisar att de hade hört: "Vägen till mannens hjärta går genom magen".
img909.jpg

Några år därefter var vi gifta. Äktenskap som hållit tack vare kitt som camping och tunna pannkakor på spritkök.

:mcride:
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

konstverket på bilden bestod av flaskor i olika storlekar vinklade lite olika,när det blåste rätt vindar uppstod "ljuv musik".I samma trädgård vilade behagfullt en naken kvinna i gigantisk (5-6 mtr.) storlek.Minns jag rätt var det i Påskallavik.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

konstverket på bilden bestod av flaskor i olika storlekar vinklade lite olika,när det blåste rätt vindar uppstod "ljuv musik".I samma trädgård vilade behagfullt en naken kvinna i gigantisk (5-6 mtr.) storlek.Minns jag rätt var det i Påskallavik.

Det vet jag naturligtvis men jag tänkte inte breda ut mig så mycket med text.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

Campinglivet kapitel 3.

Nästa steg på vägen mot husbil togs i början på 60-talet. Tält med dubbla väggar och tak i sovdelen och vattentäta golv fanns att tillgå.

Vi började söderut igen med en rejäl sväng genom Norge.

Fortfarande luftmadrasser för 19:-/st. img910.jpg

Nu började campingplatser växa upp och vi sökte oss dit eftersom risken alltid fanns att vi skulle bli bortkörda. De här tälten vill man inte riva och resa några extra gånger.

Vi besökte en stad som bl.a. är känd för den här killen.img914.jpg

Vidare mot Oslo slog vi ner bopålarna vid en krog vid namn Kro.img915.jpg

På icke camping kunde det se ut så här.img911.jpg

Fortsättning följer.

:mcride:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Det började för 62 år sedan

Campinglivet kapitel 3.

Nästa steg på vägen mot husbil togs i början på 60-talet. Tält med dubbla väggar och tak i sovdelen och vattentäta golv fanns att tillgå.

Vi började söderut igen med en rejäl sväng genom Norge.

Fortfarande luftmadrasser för 19:-/st. Visa bilaga 122484

Nu började campingplatser växa upp och vi sökte oss dit eftersom risken alltid fanns att vi skulle bli bortkörda. De här tälten vill man inte riva och resa några extra gånger.

Vi besökte en stad som bl.a. är känd för den här killen.Visa bilaga 122485


Vidare mot Oslo slog vi ner bopålarna vid en krog vid namn Kro.Visa bilaga 122486

På icke camping kunde det se ut så här.Visa bilaga 122487

Fortsättning följer.

:mcride:
I poseidons fontän hoppade jag under göteborgsnatta. Slog vad med en kompis om. "Ja det kan ingen gissa":)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

Campinglivet kapitel 4.
Sista kapitlet med semesterbostad av tyg. Flytt till Stockholm och sedan Motala. 2 barn och nytt tält.

img068.jpg

Ungarna stortrivdes på campingplatser. Lek med nya kompisar. Somnade ovaggade varje kväll.

Skannat 10 aug 2014063.jpg

Dags för uppfinningar för komfortförbättring: Filmburkar med 12V-lampor med kabel till bilbatteriet gav allmänbelysning och läslampor.

Tonåringar vägrar semestra med föräldrar. Måste ta till med Paris och England för att få med dem en sista gång.img044.jpg img047.jpg

Därmed ajöss till tältcamping.
Fortsättning följer

:mcride:
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Det började för 62 år sedan

Den där svävaren (Ramsgate - Calais?) åkte vi också med personbilen. Värsta båttur jag varit med om. I medvind närmare storm körde den upp för vågorna och stampade ner på andra sidan. Ett par meters fall (kändes det som), sedan upp på nästa vågtopp och ner igen. Enda gången på alla år som jag varit sjösjuk.... Men att campa med tält i England var stort (1978 tror jag det var). 18 år och man ägde världen.
Tack för fina bilder som väckte många minnen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

Under min tid i Motala fanns Janséns Motor. Där köpte jag Granadan av Lars Jansén. Det var en robust bil. Senare köpte jag på samma ställe en fabriksny Ford Scorpio. Det var antagligen Fords sämsta bil. Brukar inte köpa nya bilar eftersom det är den sämsta sparbössan man kan tänka sig. Bytte Scorpion i Hoting mot en Nissan King Cab och en Polar Camper. Berättar om det ekipaget snart.

:mcride:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Det började för 62 år sedan

Under min tid i Motala fanns Janséns Motor. Där köpte jag Granadan av Lars Jansén. Det var en robust bil. Senare köpte jag på samma ställe en fabriksny Ford Scorpio. Det var antagligen Fords sämsta bil. Brukar inte köpa nya bilar eftersom det är den sämsta sparbössan man kan tänka sig. Bytte Scorpion i Hoting mot en Nissan King Cab och en Polar Camper. Berättar om det ekipaget snart.

:mcride:

Jansens Motor hade en filial i Tranås där Lars jobbade och det var av honom som jag köpte min Granada. Idag bor vi nästan grannar.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

Campinglivet kapitel 5.

Vid slutet av tältäventyren låg vi alltid på elplats och hade en liten värmefläkt i uterummet som blåste varm luft in under tältsängarna.

Nästa redskap då ungarna lämnat boet såg ut så här:

img961.jpg

Efter byte till fyrhjulsdriven King Cab började äventyren i alperna och Italien

Fortsättning följer med lite bilder från den perioden också.

:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

Campinglivet kapitel 6.

Första resan med camper till Italien i början av april. Dag 1 till Egestorf strax söder om Hamburg. Dag 2 till Kipfenberg i södra Tyskland. Minus 6 gr på natten.
Brennerpasset Skannat 11 aug 2014078.jpg

Dag 3 Arco Italien. Parkerade under en palm. Försommar. Trodde att det alltid var så.

Dag 4 Lago Di Gardas västra sida.img963.jpg

Camping San Francesco 3A säkringar. Fusina med runda duschkurer lite här och var. Ingenstans att klä av och på.

Ut på Lidot camping Miramare och båt till turistattraktionen.
Kaffe och likör på uteservering dyrare än i Sverige.
img939.jpg

Ut på landet där vi ville vara. Bensinstationer stängda mitt på dan, siesta. Språkförbistring men artiga och hjälpsamma människor. Lärde oss en del redan första året. Ingen mat under siestan. Platt näsa på bankdörrar.

Hem längs Lago Maggiore och genom Schweiz.

:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

Campinglivet kapitel 8.

Redan under campertiden hade jag bestämt mig för att någon gång i framtiden inreda min egen husbil. Jag fick träna tidigare än jag räknat med.

Det finns en känslig skarv på en camper nämligen den mellan fronten och alkoven som skjuter ut över biltaket. Där hade Polar missat att täta ordentligt. Vatten forsar på biltaket rakt mot den skarven.

Det blev att plocka ut allting: File0027.jpg

Ta bort fuktskadade delar: File0020.jpg

Torkat, reparerat och tätat. Fler resor till Italien.

Färska jorgubbar i april
på födelsedagen: img960.jpg

Campa i Bern och besöka detta: Skannat 11 aug 2014073.jpg

Fortsättning mot husbilslivet följer.

:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Det började för 62 år sedan

1995 såg jag en annons: Iveco 35TD 1988. Lång, hög. Slog till eftersom det var exakt en sådan jag tänkt mig. Tidigare ägare Carla Yellow Racingteam.
Har inga bilder av bilen från innan jag började riva i den.

Här lite från starten:
img545.jpg img544.jpg img551.jpg

20 år senare var det hög tid att renovera ordentligt:
Min tråd: "Renoverar äldre hembygge".

Städar och kontrollerar nu för ytterligare en sommar på rull. Vi rullar mest i Sverige numera men husbilslivet är fortfarande det "andningshål" vi behöver.

Det började för 62 år sedan och fortsätter förhoppningsvis några år till.

Trevlig sommar till alla!
:) Alve
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Det började för 62 år sedan

Är det Håkan "Carla" Carlqvist fd. bil?? I så fall var nog motorn inte igensotad!

[YOUTUBE]gvKEHNmoWB0[/YOUTUBE]
 
Toppen