• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Shaudt CanBus system, drar hög ström?

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Det skrivs ibland en del om CAN-bus, ofta missförstånd eller rena felaktigheter. Speciellt i samband med försäljning av eftermonterade LED eller HID-lampor strålkastare mm.
CAN-buss (Controller Area Network) är en databuss för överföring av information, styrning osv mellan olika moduler och system, har använts inom fordon och industri sedan flera decennier.
Det finns ingen CAN-buss framme i själva ljuskällan, LED-lampan, eller HID-strålkastaren, däremot kanske i styrmodulen. Ändå säljs lampan med feta påslag för att den "CAN-buss anpassad" eller liknande. Ett motstånd (en effektresistor) för några kronor är vad som behövs för att lura CAN-bussen från att registrera en trasig lampa när man ersätter en glödis med LED elelr HID.

Över till husbilsvärlden: Finns det ett problem med Schaudt och dess CAN-buss mellan olika moduler ute i husbilen? Det talas om en egenförbrukning på 3A (36W) när husbilens elesystem är frånslaget, och att man skall tvinga ner systemet i nåt slags sleepmode genom att hålla brytaren intryckt i några sekunder extra osv.
36W är ingen förbrukning man bara struntar i, det kan dessutom utgöra en brandfara. Prova att stänga in en 25 eller 40W glödis i handflatan eller i en pappask...
Felet, om det existerar, måste givetvis sökas upp och elimineras, jag skulle inte lämna min husbil med vetskap om 36W som lever sitt eget liv nånstans, förutom att batteriet givetvis dräneras på nåt dygn...

Alltså, finns det nåt Schaudtsystem, moduler eller annat som drar 3A vid avstängt elsystem? Isf, vilka modeller, LMC, Adria, andra?
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt CanBus system, drar hög ström?

Hej! Här några uppmätta värden från vår bil.

I vår LMC 2015 drar den 0,3A då allt är avstängt.
Då är inte den långa tryckningen på panelknappen gjord, som stänger av all försörjning till förbrukare.
Med den bruten, som det står i boken att man ska göra vid längre stillestånd, nollställer den alla inställningar och klockor inklusive Aldepanelen.
Hur mycket ev förbrukning är då, har jag inte mätt upp.

0,3A tycker jag är för mycket vid stillastående bil där ingen förbrukare är på.
Detta gör att man vid ett normalbatteri måste ladda med landström efter en vecka för att inte gå ner till urladdat batteri.
7 dar drar 50Ah vilket ger 53% kvar och 11,9V i batteriet.

Detta gör att bilen står med ständig laddning på 230V hela vinterperioden, hur bra nu detta är!

Radion som är kombinerad med navigatorn drar 2,0A.
En normalkväll med radio, kanske lite TV och mysbelysning drar 3,7A!

Mvh
Göran S.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt CanBus system, drar hög ström?

Har Schaudt verkligen CAN-Bus-system. Jag hittar inget om det på deras hemsida? Däremot använder Fiat det.
Enl. standard skall CAN-bus kablarna (2 st) vara gröna och vita samt tvinnade. Det har jag inte sett på de HB med Schaudt som jag haft.
De enda JAG känner till som använder en typ av CAN är Polar.
Ett Can-bus system släcker normalt ner efter en tid och drar endast mA. Det kan givetvis skilja mellan olika kommunikationsprotokoll.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sv: Shaudt CanBus system, drar hög ström?

OK, 0,3A är ju bättre än 3A, fast fortfarande alldeles för högt tycker jag. Det var 3A som nämndes, men säkert en missuppfattning, en decimal försvinner ju lätt...
Jag har inte undersökt om Schaudt har detta men de nämndes och de är ju rätt vanligt förekommande tillsammans med CBE i husbilar/husvagnar osv.

Att låta laddaren vara inkopplad en längre tid är inget problem alls så länge som denna är spänningsreglerad och frisk. Den skall ligga runt 13,7V och bättre laddare har dessutom temperaturkompensering som skall ligga på drygt
20mV/°C där lägre temp innebär högre spänning och vice versa.
Batterierna i stora UPS-system ligger på denna spänning månad efter månad, år ut och år in och mår alldeles prima. Men ändå hör man ofta om skrönor om bortkoppling och diverse magiska saker runt husbilar och liknande.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Shaudt CanBus system, drar hög ström?

Skönt att ha en gammal bil från förra årtusendet utan "konstrade" elektroniska finesser.
Jag fricampar året runt utan onödiga strömförluster och jag har koll på varenda Ah trots att jag inte har"det senaste" (eller kanske tack vare att jag inte har "det senaste").

Strömförbrukning utan mening verkar onödigt, närmast olämpligt!

Jappe
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt CanBus system, drar hög ström?

Bra Jappe! Du lever efter KISS Keep IT Simple Stupid... tänk om dagens fordonstillverkare bemödade sig om enkelhet, så mycket billigare och driftsäkrare allt hade varit. Men tack vare ett elektronik är billigare än mekanik så har man touchknappar och fjärrkontroller i stället för en vanlig brytare! Visst hade en husbil släppt ut mer föroreningar och dragit något mer bränsle, men den hade säkert varit möjlig att laga med vanliga verktyg och tejp och ståltråd.
Tyvärr hade vi inte haft smartfåns och paddor heller kanske... Men ibland förundras man över hur krångligt en enkel koppling blir för att man bestämt sig för en PLC istället för en enkel mekanisk reglering. O.K. Lite utanför ämnet, och jag älskar också elektroniska finesser och lull lull, med min andra hjärnhalva....

Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen