• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rena vattnet

F

F.d. 54808

Guest
Har hört att det finns sätta att rena vattnet med UV- ljus, Ozon mm.
Nån som har koll på sånt?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Rena vattnet


Jag installerat ovannämnda utrustning i min husbil. UV-ljuset är tänkt att minska tillväxten av bakterier, parasiter och liknande oönskade organismer i färskvattentanken. Om det verkligen fungerar kan man inte veta, då jag inte har kunnat göra några jämförande prover. Dock är jag angelägen att hålla kvaliteten på färskvattnet så hög som möjligt, då vi alltid dricker detta vatten och har aldrig haft några problem med det. Vi känner att det bara behövs att använda UV-lampan sommartid med höga temperaturer. Ett förhållande som tyder på att lampan har effekt är att vi aldrig numera har någon påväxt i tanken eller partiklar i kranarnas silar efter rengöring.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rena vattnet

UV og ozon brukes i en del vatnverk i stedet for klor. En 12 V UV lampe nede i tanken hjelper litt, og allt vatnet blir ionisert mens lyset står på. Bakterier, prasitter og virus innenfor om lag 10 cm får sitt DNA skadet og dør, svakheten er om dette er tilstrekkelig ved forurenset vatn.

Har selv på farmen privat vatnverk med 1 meter rustfritt rør og sterk UV lampe i hele rørets lengde, røret er 5 cm i diameter. Etter denne behandlingen er alle smittestoffer drept og kan filtreres vekk. Lampen ligger i et kvartsrør med 2,5 cm diameter. Det finnes tilsvarende men betydelig kortere rør for bruk i husbiler, mener de er cirka 30 cm lange.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Rena vattnet

Vatten i tank, förutsatt att tanken är ren och vattnet som fylls på samt händer som håller i grejorna när man tankar (och slangar) är rena,
håller sig i flera veckor innan det smakar dåligt. Ännu längre innan det blir osunt att dricka. Alla som seglat vet exakt hur detta fungerar.
Se till att säkerställa påfyllnad med egen slang, egen kanna eller egen spann och sköt handhygienen
så har du ett bra dricksvatten mycket länge.
Behövs varken tillsatta kemikalier eller något annat för att hålla sig.
Rensa tanken någon gång per år genom att fylla med vatten och Klorin, starta pump och öppna kranarna samt låt stå en stund, och skölj en gång därefter.

20 år med segelbåt och 8 år med husbil kan inte ha fel. Tillsatser är helt enkelt onödiga till denna extremt fina råvara.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Rena vattnet

Vi dricker vattnet från allmänna kranar i Sverige, Tyskland och Frankrike. Själv har jag även druckit det i Spanien men det smakar inte så bra. Det är troligen lika bra där som i Sverige, det är ofta klorerat. Men, man kan ha otur och få mindre bra vatten från t.ex. egen brunn.

Jag funderar på att använda kolfilter för att få det Spanska vattnet godare.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Rena vattnet

För mig känns det som jag vill rena vattnet för säkerhetsskull. Är väll lite bortskämt med egen kallkälla.
Hörde förresten nånstans att nästan hälften av grundvattnet är förorenat i Skåne, när jag var där på jobb.

Sen gillar jag inte kalk i vattnet, det blir ju beläggningar överallt.
Undrar om det går att rena bort?

Klor är väll själva fan, när man duschar, så blir huden torr.
Men det verkar som att det går att rena bort.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Rena vattnet

Vi dricker vattnet från allmänna kranar i Sverige, Tyskland och Frankrike. Själv har jag även druckit det i Spanien men det smakar inte så bra. Det är troligen lika bra där som i Sverige, det är ofta klorerat. Men, man kan ha otur och få mindre bra vatten från t.ex. egen brunn.

Jag funderar på att använda kolfilter för att få det Spanska vattnet godare.

Tyskarna dricker väll inte sitt kranvatten. Jag säljer mitt källvatten till turisterna och dom är så glad att de kan få dricka bra vatten.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Rena vattnet

Hur vet du att alla tyskar inte dricker sitt kranvatten? Den oerhört lilla mängden klor som kan finnas i kranvatten påverkar knappast huden vid duschningen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Rena vattnet

Jag funderar på att sätta in ett filter från 3M, E2, som filtrerar bort bakterier. Det verkar säkrare än uv-ljus.

Jeg har anvendt 3M i 6 år. Filterskifte hvert år. Anvender egne koblinger og slanger ved påfyldning af vand.

Har aldrig rengjort vandtanken, og har ingen problemer med alger eller lignende i vandtanken.
 
Toppen