• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

F

F.d. 29620

Guest
Hej alla glada! jag har bestämt mig för att bli husbilsboende om ca ett år, och valet har fallit på en Kort Sprinteratt bygga om, som jag med största sannolikhet får åka till tyskland för att köpa, då modellkombinationen jag vill ha verkar ovanlig i sverige. Dock har jag oerhörda problem att få fram dimensionerna på denna, både yttre samt lastutrymmet. finns det någon här som vet? Allt på google skiljer sig, och inte ens på mercedes hemsida kan man hitta dem, jag blir galen!

Jag behöver dim. för att kunna planera inredningen!

jag vill alltså ha den kortaste modellen (inte den som är 6 m) med högt tak (1.94-1.96 ståhöjd) samt lastutrummets dimensioner.

all hjälp uppskattas!

tim
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Du hittar alla uppgifter för modellerna kompakt, standard, lång, extralång i denna länk MÃ¥tt och vikt för både låga, höga och extrahöga modeller.

Lastyta i m2.
Lastvolym i m3.
Lastlängd i mm.

Lastvolym/Lastyta=Lasthöjd.
Lastyta/Lastlängd i m=Lastbredd.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Du hittar alla uppgifter för modellerna kompakt, standard, lång, extralång i denna länk MÃ¥tt och vikt för både låga, höga och extrahöga modeller.

Lastyta i m2.
Lastvolym i m3.
Lastlängd i mm.

Lastvolym/Lastyta=Lasthöjd.
Lastyta/Lastlängd i m=Lastbredd.


Matte?! Jo där ser jag, men fortfarande inga yttermått, eller är jag blind? Gälller dessa mått även ungefärligen för 2006 och framåt? Tycker det är konstig att de inte bara skriver ut alla mått direkt...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Matte?! Jo där ser jag, men fortfarande inga yttermått, eller är jag blind? Gälller dessa mått även ungefärligen för 2006 och framåt? Tycker det är konstig att de inte bara skriver ut alla mått direkt...

Det är faktiskt konstigt av Mercedes ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Jag har en lång MB Sprinter med tvillinghjul.
Men den är gammal (1996)
Mina mått är i vilket fall om det är till någon hjälp
Längd 6.70
Lastutrymme:
längd 4.20
Höjd. 1.94
Bredd 1.78
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

hej allesammans, jag tror jag har hittat, efter flera timmar sökande.

Configure your roof rack

där står yttre dimensioner som

Vehicle length5245 mm
Vehicle width1993 mm
Vehicle height2720 mm

för modeller efter 2006. Enligt mercedes hemsida och ovan skrivna formel kommer jag fram till att lastutrymmet är

l 2700 mm
b 1620 mm
h 1940 mm

(lastvolym 8.5 kubikmeter)

vad tror ni, kan det stämma på ett ungefär? jag antar att breddmåttet är taget vid golvet och blir mindre ju högre upp man kommer.

jag skulle verkligen vilja veta vart dörren är med...

det finns en del blueprints på google men alla är olika beroende på årsmodell. Med så många som gör conversions och dokumenterar dem borde man ju tro att nån skrivit ner måtten för planering...

sen om den är 2.7 i last, och hela bilen är 5.245, hur kan cab och motor vara 2.5 meter? låter mycket tycker jag..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

hej allesammans, jag tror jag har hittat, efter flera timmar sökande.

Configure your roof rack

där står yttre dimensioner som

Vehicle length5245 mm
Vehicle width1993 mm
Vehicle height2720 mm

för modeller efter 2006. Enligt mercedes hemsida och ovan skrivna formel kommer jag fram till att lastutrymmet är

l 2700 mm
b 1620 mm
h 1940 mm

(lastvolym 8.5 kubikmeter)

vad tror ni, kan det stämma på ett ungefär? jag antar att breddmåttet är taget vid golvet och blir mindre ju högre upp man kommer.

jag skulle verkligen vilja veta vart dörren är med...

det finns en del blueprints på google men alla är olika beroende på årsmodell. Med så många som gör conversions och dokumenterar dem borde man ju tro att nån skrivit ner måtten för planering...

sen om den är 2.7 i last, och hela bilen är 5.245, hur kan cab och motor vara 2.5 meter? låter mycket tycker jag..
Om du tittar på min så är det också 2,5 m
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

De 250 cm i front stemmer nok, motorrom og førerplass tar mye og det er litt plass bak førerplassen før lasterommet starter. Foran mot er støtfanger og diverse annen plast. Motor på langs med radiator foran, nesten godt gjort å klare det med så lite.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Om du tittar på min så är det också 2,5 m

De 250 cm i front stemmer nok, motorrom og førerplass tar mye og det er litt plass bak førerplassen før lasterommet starter. Foran mot er støtfanger og diverse annen plast. Motor på langs med radiator foran, nesten godt gjort å klare det med så lite.

Låter bra grabbar, det får bli så! Nu har jag lite rudimentära mått att gå efter, min förhoppning är att den verkligen är 1.78 bred, då jag kan klämma in en säng på tvären, och det hade underlättat min design. 1.63 fungerar i nödfall, men då får jag ligga på diagonalen. Man sover ju inte raklång så ofta ändå, man är väl inte vampyr heller!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Den bredd är nog totalt. Du skall väl ha isolering på väggarna ?

Ja, absolut, försöker hitta återförsäljare av thinsulate här, ligger på 7000 kr för hela vanen...

Så du tror inte det är till "revbenen"? man blir galen på måtten, när man inte eet exakt...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Ja, absolut, försöker hitta återförsäljare av thinsulate här, ligger på 7000 kr för hela vanen...

Så du tror inte det är till "revbenen"? man blir galen på måtten, när man inte eet exakt...
Jag tror antagligen det är storleken på golvskivan så då borde det räcka. Jag tänkte först bygga bäddar på tvären men efter prov blev det lite trångt och samtidigt om man ligger två är det litr jobbigt att klättra över den andra om man måste upp på natten. Det finns personer i klubben som testat bäddar på tvären men övergav den tanken. Ligger man bara ensam så ör det säkert inga problem.en bädd på tvären tar c:a 150 av bilens längd. Bäddar på längden tar
c: a 30 cm mer.
Angående isolering
Titta här Spray Foam: Froth-Pak 180 kit - Polymer Insulation Products
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Jag tror antagligen det är storleken på golvskivan så då borde det räcka. Jag tänkte först bygga bäddar på tvären men efter prov blev det lite trångt och samtidigt om man ligger två är det litr jobbigt att klättra över den andra om man måste upp på natten. Det finns personer i klubben som testat bäddar på tvären men övergav den tanken. Ligger man bara ensam så ör det säkert inga problem.en bädd på tvären tar c:a 150 av bilens längd. Bäddar på längden tar
c: a 30 cm mer.
Angående isolering
Titta här Spray Foam: Froth-Pak 180 kit - Polymer Insulation Products

Ja, jag är 1.86 lång och kommer åka själv, dambesök, ja den bron tar jag när den kommer! :twitcy:

Om jag vill ligga raklång så får jag ligga på diagonalen, och om jag gör sängen 90 cm bred och 170 lång så har den ju en diagonal på 192 cm. Sängen jag sover i hemma är bara 70 bred, så det blir lyx!

Den där foamen ser ju intressant ut, dock har jag hört att det riskeras att pulveriseras efter x antal mil, men vet ej sanningshalten i detta. Finns det några tester, och vad får man betala för kittet? Finns det nån på forumet som använt det? Med det så slipper man ju använda bullerdämpande med. Finns det att få tag på i Sverige eller tyskland? Blir ingen kondens öht? Recensionerna ser inte så bra ut på amazon...
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dimensioner Sprinter Swb, högtak?!

Här är info från han som tipsade om det:
Angående isolering av karossen. Hittade detta på internäten. 400 liter färdig isolering som sprutas direkt på plåten. Fuktspärr och ljudisolering förutom extremt bra värmeisoleringsegenskaper. Tvåkomponent sprayskum. Gissar på att ett kit kostar runt 3000 kr. 400 liter räcker till 13 kvadratmeter om tjockleken är 3 cm.
 
Toppen