• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ofta avfrosta frysen?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har nyare Dometic 90l kompressor kyl med litet frysfack som måste avfrostas varannan månad. Vår innetemperatur brukar ligga på 19-21 grader i Spanien vintertid.
Fråga 1: är det normalt?

Kylen brukar sätta igång ca var 5:e minut och pågår i 4 minuter (temperatur inne just nu 23 grader). Tycker att packningen (magnetremsan) runt dörren, som är av ganska styv plast, tillsluter inte lika tät som vår hemmakyl med mjukt gummi. När jag kollar med infraröd termometer (laser) dörrens nedre tätningskant då visar den 21 grader. Inne i kylen är 10 grader. Kanske helt normalt?
Fråga 2: är det någon idé att byta ut tätningslist mot en annan som tillsluter bättre?
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Hur ofta avfrosta frysen?

Rent allmänt är tätningen väldigt viktig. Har haft mycket påfrysning i tidigare bilar, men i den vi har nu finns inte det minsta påfrysning efter 6-7 veckor i Spanien. En vanlig mindre Dometic utan kompressor. I hemfrysen hade vi svåra problem med påfrysning. Berodde just på defekt tätning.
ERIKPER
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Hur ofta avfrosta frysen?

Har också frysfacket inne i kylen.
Hade stora problem med is, men köpte nya gångjärn så löste det sig. Fjädrarna blir "slappa" med tiden antar jag.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Hur ofta avfrosta frysen?

:) Hei!

Jeg måtte skifte dørpakning etter to års bruk, har samme skap som dere.

Pakning fantes ikke på lager og det ble montert en mykere utgave.

Ser at dere har 10 grader inne i kjøleskapet. Der er allt for varmt.
De fleste kjølevarer skal ha mellom 1 og 5 grader for at holdbarhetsdatoen
skal gjelde.

Lykke til.

Hilsen Regent.
 
Toppen