• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

150 eller 180hk?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad skiljer mekaniskt mellan dom nya 150/180hk?
Som husbil skiljer det 25-30000kr mellan dessa,köper man en budbil
skiljer det 10000kr!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 150 eller 180hk?

Mellan 130 och 150 hk skiljer 16000 kr!
Visst behöver man mer kraft från en slö 130 hk och 150 hk men jag undrar vad som kostar.
Är det inte bara en inställning?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 150 eller 180hk?

Billigast blir väl att köpa en 130 hk & montera en trimbox eller ännu bättre mappa bilen om man vågar sig på detta.

Bennie
 
F

F.d. 50240

Guest
Sv: 150 eller 180hk?

På 180hk sitter en kamkedja mot att på dom andra sitter en kamrem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 150 eller 180hk?

Noe som sikkert skiller er turboen. Fiat har gjennom årene laget veldig mange varianter, fra sløve store lavtrykk til variable biturbo. Forskjellen her tilsvarer mellom en god høytrykk og den dyrere variabel geometri som først kom på 3 liter motoren med 180 hk, senere oppjustert til 220. 16k er omtrent forskjellen i pris på mono og variabel geometri turbo som del.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Båda dessa motorer har turbo med variabel turbingeometri samt laddluftkylare.

Huruvida det är samma turbo och laddluftkylare i båda, eller om det är olika modeller, vågar jag inte uttala mig om.

Pålle
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Vore intressant om någon hittar en skillnadsspecifikation på 130/150/180 HK då det verkar vara samma motor numera.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Att det skiljer så mycket i pris på dessa tror jag beror på att man fortfarande jämför med den gamla 3L motorn.
Jag har inte hittat någon större skillnad förutom effekt,men Fiats info är ju tämligen tunn.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

130, 150 och 180 är i grunden samma motor (rak 4-cylindig diesel med 2287 cm³ cylindervolym, dubbla överliggande kamaxlar som drivs med rem, hydrauliska ventillyftare samt CommonRail-insprutning).

Här är de viktigaste skillnaderna:

130 Multijet
Kompression 16,2:1
Turbo och laddluftkylare

150 Multijet
Kompression 16,2:1
Turbo med variabel turbingeometri och laddluftkylare

180 Multijet
Kompression 17,5:1
Turbo med variabel turbingeometri och laddluftkylare

Pålle
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: 150 eller 180hk?

Här är hyfsad info.

https://www.fiatcamper.com/se/produkt/motorer

Vi var i valet och kvalet på 150 eller 180 hk när vi beställde bil på Elmia i höstas, men efter samtal med Fiatrepresentanten kom vi fram till att efter att ha åkt 3500kg-bil med manuell låda och den gamla 3L 157hk-motorn så skulle vi inte bli nöjda med något annat än 180hk i vår nya 4400kg-bil med automat. Representanten var av samma åsikt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

De motorer som diskuteras här är Euro 6.

Din länk leder till sats för den gamla Euro 5-motorn.

Pålle
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Vad skiljer mekaniskt mellan dom nya 150/180hk?
Som husbil skiljer det 25-30000kr mellan dessa,köper man en budbil
skiljer det 10000kr![/QUOT

Jag håller också på att undersöka de olika motor alternativen och vad som skiljer dem åt mer än tilläggspriset på 47 400:- för 180 hk motoren. ( Bengt i Örkelljunga / Carthago ).
Det måste vara något mekaniskt på 180 hk motorn som gör att den väger 11 kg mer, ganska mycket extra järn/aluminium.

Är det någon som vet om Fiat har en riktig automatlåda på gång ?, har hört ryktas om detta.
( Bara inte Fiat tillverkar den själva. Då kan man glömma den. Har ingen lust att vara testpilot )

//T
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Enligt Nils på Husbilslandet är smidda kolvar och vevstakar på 180 hästarn,därav viktskillnaden.
Anders
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Enligt Nils på Husbilslandet är smidda kolvar och vevstakar på 180 hästarn,därav viktskillnaden.
Anders

Har för mig att smidda kolvar väger mindre, så är det två-hjulingar.
I vilket fall som helst så kan inte 11 kg ligga på vevstakar och kolvar.
Några kilo kan ligga på en större turbo men resten då ?
 

Soraro

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024
Om man tittar på bilder på motorerna så ser 150 och 180 hk motorerna ganska olika ut. Det är dock svårt att hitta någon information på vad som verkligen skiljer men det är absolut mer än bara en turbo. Det är dock verkligen synd att det inte är kamkedja på någon av motorerna längre.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Riktig automatlåda borde komma i nästa version av Ducato. Nuvarande modell kom 2006. Faceliften kom 2015. Så en helt ny version borde komma inom något år.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk?

S.k riktiga automatlådor är på väg att fasas ut. Kommer aldrig att komma till större transportbilar skulle jag tro. Numera är det dubbelkopplingslådor som är det moderna. Ofta får dom dessutom inte plats på tvärställda motorer med högt vridmoment. Så det är nog inget att hoppas på.
 
Toppen