• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VB eller Goldschmitt?

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Hej
Hoppas ni har överseende med om jag upprepar något som redan dryftats men jag har inte hittat svaret på just detta. Besökte Kistamässan igår och blev sugen på VB 4-kanals luftfjädring. Nu vet jag att flera på forumet har monterat Goldschmitt i tyskland. Finns ju i Hymercenter i Örebro också. Frågan jag ställer mig är om dessa två system VB eller Goldschmitt är likvärdiga eller om det finns för- och nackdelar att ta hänsyn till mellan de båda?
Antar att det är likvärdiga i prisnivå, ca 100 kkr inkl. montage.

Clapton
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: VB eller Goldschmitt?

Har eftermonterat VB-air 4-kanaligt hos Bossings i Linköping. Hittade inga större skillnader när jag jämförde systemen våren 2015.
Är mycket nöjd med åkkomforten, enorm skillnad mot tidigare. Och att ställa den i våg är så enkelt att man använder det varje gång man bara ska fika. Fördelen på vår plåtis är dessutom att den stora tunga sidodörren alltid är lätt att öppna nu.

+åkkomfort
+enkelt ställa i våg
+offroadläge för terrängkörning

-priset
-vikten ca 40kg
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: VB eller Goldschmitt?

Fick monterat Goldschmitts 4-kanal när vi köpte ny bil i Tyskland 2012. Har hittills fungerat oklanderligt. Då var priset i Tyskland ca 65 000:-, antagligen en del dyrare nu.
Hymer övertog Goldschmitt för ett par år sedan, då höjdes tyvärr kostnaden för inspektion hos dem med nästan 100%.
Instämmer f ö med JonasS, betydligt högre komfort vid körning, skönt att kunna parkera i våg utan att behöva klossar.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: VB eller Goldschmitt?

Tack för ditt svar. Vad är det för service som behövs? Årlig service och underhåll?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: VB eller Goldschmitt?

Tack för ditt svar. Vad är det för service som behövs? Årlig service och underhåll?

För vår del var det en inspektion/år för garantins skull, ungefär som fuktkontrollen. Före Hymer ca 600:-, efter Hymer ca 1000:-. Vi har gjort den hos Goldschmitt i Polch.
Även om vi inte haft några problem känns det ändå bra med en kontroll då och då. Kommer nog att göra det någon gång framöver igen.
 
Toppen