• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cetek dual eller liknande

F

F.d. 54808

Guest
Det skrivs lite här och där att Cetek dual är så bra, men den är avsedd för 12 Volt och batteri på 40-300 Ah enligt vad jag kan se.

Hur gör man om man har batterier på 12 Volt och 460 Ah eller 24 Volt och 460 Ah

Finns det några andra alternativ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Cetek dual eller liknande

Ja, australske RedArc lager tilsvarende enheter for flere batterityper og størrelser. Samme gjelder en norsk løsning for optimalisering av ladning under kjøring - jeg husker ikke namnene på firma og produktserie.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Cetek dual eller liknande

Skulle det inte fungera med en stor modern mppt solcellsregulator?

Min 4210A Epsolar bryr sig inte om vad jag stoppar in i "solsidan" så länge det inte är mer än 100v och skickar ut det i andra änden som en batteriladdare, alla parametrar går att ställa in på ett enkelt sätt via Ebox.

Med ett par kraftigare relä på insidan så bör man kunna styra vilken källa som den tar in.
Ut (spänning) kan väljas att passa 12v eller 24v system.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Cetek dual eller liknande

Att ha större batteri än dom skriver är oftast inte ett stort problem, däremot om du vill ladda 24 V från 12V eller 24 volt från 24V så finns det säkert sådana också men kanske inte i din "vanliga" affär.

LEAB är en lite proffsigare tillverkare av allehanda krafter, skulle leta där tex.

En annan sak att tänka på är om tex jord är gemensam mellan de två batterigrupperna, det kallas för att den är galvaniskt isolerad.

Många solcellsladdare KRÄVER att det ska vara galvaniskt isolerat, dvs solcellens minus får inte kopplas ihop med bilens chassi vilket ställer till problem om man vill använda en sådan som DC/DC laddare.
 
Toppen