• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

F

F.d. 54108

Guest
Hej! Har en Hobby 595 Alkov -04 där bilen stått still sedan -08 pga sjukdom. Har gått 4600 mil.
Inför vintern så skulle jag flytta den och då ville den inte starta. Inget bränsle kom fram. Bärgning till verkstad där dom bytte kamrem (min beställning...) samt utredde bränsleproblemet. Dieseln var "slemmig" enligt bränslekillen.
Det slogs i RL för en hel tank och jag instruerades att tanka fullt så fort som möjligt, det fanns väl en 15 liter "gammalt" bränsle i tanken när jag hämtade ut bilen.
Tankade fullt och körde hemåt. Efter 30 min körning i landsvägsfart så rasade högtryckspumpen och 3 insug- och 3 avgasventiler böjdes. Toppen fick renoveras samt ny högtryckspump sattes in. Nu undrar jag - skall jag be om mera åtgärder inför hämtning av bilen. Sanering tank t.ex? Kan RL verkligen undanröja ALLA problem som förmodad bakterietillväxt orsakat.
Kan högtryckspumpen ha tagit skada av att bilen stått still i så många år??
Den startades för omrangering av parkeringsplats 2012 och då gick väl motorn i kanske en kvart..
Känns väldigt osäkert hela saken.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Hejsan och välkommen, blir lite fundersam om händelseförloppet som du skriver.
Om du har en -04.... Är det en Fiat ?
Då är det ju en JTD med elektronisk insprutning, och om högtryckspumpen till det, d.v.s. den elektriska bränslepumpen rasade så skall väl inget mer hända än att bilen stannar p.g. av bränslebrist.
Du skriver att ventiler gick sönder och toppen fick renoveras, det tyder väl enbart på att de klantade till det vid kamremsbytet och misslyckades med remmen så något där kuggade över eller släppte efter en stund och allt rasade, och borde inte ha ett dugg att göra med en elektrisk bränslepump slutar pumpa diesel till motorn. Dessutom så brukar nog inte ens en mekanisk pump gå sönder alls, utan det brukar stanna av att bränslefiltret blir täppt av gammalt bränsle, men efter en halv timme så borde det passerat så mycket nytt bränsle så det skulle behövts bakterietillväxt i tanken som släppte för att få problem.

Lite mer info om bilen m.m. behövs, men -04 fanns det väl knappast någon bil om det nu inte är en Fiat som fortfarande hade mekanisk bränsleinsprutning som behövs om den skall vara boven i dramat och skurit ihop så remmen rappat.
Med nyutbytt rem så skulle jag inte ens med en mekanisk insprutning tro på att insprutningspumpen var boven i dramat utan det var ett klantigt kamremsbyte som sabbade allt efter 30 minuter.

Jag kan ha missat något här om vad som har hänt, och om fordonet med lite för fattig info om bilen m.m. Men just nu så verkar det som firman försöker lura upp dig fullständigt för ett misslyckat kamremsbyte som de utfört. I så fall skall du ju inte betala ett dugg för den här reparationen, och även ev. få pengarna tillbaka för kamremsbytet, bärgning, resor, lång garanti på topplocksrenoveringen m.m.

Skriv mer info här om bilen m.m. så några fler än jag får tänka över vad som kan ha hänt, så du kan få mer och rätt info innan du går vidare med vad firman gjort eller inte gjort och ev. misslyckats med så att allt blir rätt.
Men hittills så verkar allt väldigt underligt och fel och bör kollas upp ordentligt med förklaring av händelseförloppet enligt firman innan du hämtar ut bilen och betalar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54108

Guest
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Tacksam för engagemanget. Var lite trött och uppgiven igår kväll...
Det är en 02:a och en JTD på 94 kW.
Högtryckspumpen (som jag trodde var en mekanisk pump driven av kamremmen??) var skrot inuti enligt verkstaden men den nya remmen hade hållit och löprullar med lager var fortfarande hela.
Fattar inte hur en högtryckspump kan gå sönder på det viset utan att den fått i sig "hårda" föremål och i så fall hur dom kan ha tagit sig förbi nytt filter???
Alla filter var bytta, oljor likaså.

(Red. pga skrivfel)
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Högtryckspumpen är den som matar common rail röret med bränsle.
Trycket ligger på ca 500 till 2000 bar, beroende på belastning och varvtal.
(styrt av motordatorn)

Det räcker att man får in en droppe vatten i en sådan pump, så är haveriet ett faktum. Slem och bakterier bär på vatten .............
Om det har blivit bakerier i tanken, har detta spridit sig/bildats i hela bränslesystemet, inklusive pumpen och ledningarna efter filtret.
Där ligger förklaringen till pumphaveriet, troligtvis.

Nu, vad gäller framtiden.
Pumpen sitter som bekant på "andra sidan" av bränslefiltret.

Detta innebär att alla spånor från pumphaveriet nu har fri tillgång till spridarna!!!
Beställ att verkstaden demonterar alla!! bränslerör efter pumpen och rengör dom, eller bättre byt ut dom.
Spridarna bör man byta i förebyggande syfte, det är det säkraste.

Man kan också chansa, och vara uppmärksam på om motorn beter sig konstigt den första tiden efter pumpbytet.
(funkar bara om man har "motoröra", annars kan man få totalhaveri på motorn när en spridare inte stänger och det ligger 2000 bar och trycker på.)

Detta scenario är tyvärr välkänt (dock % sett ovanligt) i personbilsvärlden från början a v 2000 talet.

edit, det stämmer att pumpen är mekaniskt driven, från kamremmen.
 
F

F.d. 54108

Guest
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Tack för råd!
Har räknat lite på koncentrationerna av Red Line 85 Plus i dieseln
När jag hämtade bilen så låg koncentrationen på runt 2,3%.
Efter tankning till fullt så sjönk koncentrationen till 0,5% vilket är rekommendationen.
Kan man tänka sig att det vatten som fanns i tanken (omöjligt att veta hur mycket) hann bindas upp i bränslet av RL85+ under den korta stund som jag irrade runt och letade efter en mack i en stad som jag inte hittar runt i?

Jag vet ju inte heller om RL85+ är lika bra på att "dispersera" vatten i diesel som RL Water Remover..

Däremot vet jag att verkstaden hade rengjort hela bränsle-linan och att det inte fanns några andra tecken på tillväxt i tanken annat än att soppan upplevdes "en aning slemmig.." Pumpen i tanken med tillhörande filter byttes, likaså vattenavskiljarfiltret upp i motorrummet. Bilen hade stått ett par dygn med bränsletillsatsen i tanken.

Ursäkta alla frågor men det känns ju som om man inte vågar hämta ut bilen.
Senast satt jag och väntade på bärgare i bilen i 5 timmar. I minus 8 grader.
Det var inte kul alls - men jag stod åtminstone inte i vägen.
 
F

F.d. 53958

Guest
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Du kan inte lösa problemet med vatten i diesel med tillsatser, tanken måste tömmas och tvättas ren sen är det inga problem. Högtrykspumparna på commonrail motorer klarar inte av vatten det blir skrot.
Har bilen stått länge så har det säkert bildats kondens som orsaker det ha alltid fulltankad vid längre tids avställning
Med vänlig hälsning Calle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Du kan inte lösa problemet med vatten i diesel med tillsatser, tanken måste tömmas och tvättas ren sen är det inga problem. Högtrykspumparna på commonrail motorer klarar inte av vatten det blir skrot.
Har bilen stått länge så har det säkert bildats kondens som orsaker det ha alltid fulltankad vid längre tids avställning
Med vänlig hälsning Calle

:msn_thumbup:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Re: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Men ska inte bränslefiltret stoppa vattnet som finns i dieseln? Jag har alltid trott det.

Jo det stämmer, om vattnet är i "fritt" tillstånd, dvs att vattnet kan sjunka till botten av vattenavskiljaren i bränslefiltret.

Denna avskiljare har naturligtvis en max kapacitet (hur många tömmer denna....?) och om denna kapacitet överskrids kommer vattnet att föras vidare "nedströms" mot pumpen.

Dessutom, kan vattenavskiljaren i bränslefiltret inte fungera om vattnet inte faller ur dieseln, sjunker till botten. Detta sker inte om vattnet är i tillräckligt små droppar, som tex blir fallet vid biotillväxt i dieseln.

Riktigt förödande är att tillsätta sprit i diesel, då kommer ALLT vatten att följa med förbi filtret, löst i alkoholen.
 
F

F.d. 54108

Guest
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Tack för svar! Tyckte det var underligt att verkstaden ansåg det tillräckligt att dom hade i RedLine 85+... Jag frågade om det inte var nödvändigt med sanering av tanken och på det svarade dom att det inte skulle behövas.
Nu menar dom att raset av högtryckspump berodde på att bilen stått still länge och att materialet i pumpen påverkats av tiden.

Vad har jag för rättigheter som kund?
Första besöket gick på drygt 16´ för byte pickup-pump och kamremssats samt serviceåtgärder av högtryckspump - losstagning av kärvande ventil samt ny slang till densamma + byte oljor & filter...
Den här gången rör det sig om 22´ drygt.
Räkningen är justerad nedåt, bl.a skall jag bara betala 1,5 tim. arbete av totalt 10 tim. Sedan har jag fått 15% rabatt på deras reservdelspriser.

Kommer i allafall att ta upp frågan om sanering av tanken igen, för jag vet inte om jag litar på tillsatsers förmåga att "finfördela" vatten i diesel... trots alla fina beskrivningar av RL.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Kommer i allafall att ta upp frågan om sanering av tanken igen, för jag vet inte om jag litar på tillsatsers förmåga att "finfördela" vatten i diesel... trots alla fina beskrivningar av RL.

Se mitt inlägg ovan om hur bra ide det är att finfördela vattnet i dieseln.
= extremt dålig ide, vi vill som sagt INTE att vattnet skall finfördela sig och följa med förbi vattenavskiljaren och orsaka ännu ett pumphaveri.

Verkstaden kan har rätt i att tiden har bidragit till haveriet.
Vattnet i dieseln har haft god tid på sig att göra sin verkan.
Vatten + obehandlat stål = rost. rost i en pump för 2000 bar = haveri.
 
F

F.d. 54108

Guest
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

@Michael S
Jag argumenterar inte emot - tvärtom, men jag undrar över hur man som RedLineOil kan marknadsföra en tillsats för dieseldrivna fordon med argumentet att vatten "tas bort" genom att finfördela till s.k. droplets (micro-droppar eller vad man nu skall kalla resultatet) så att vattnet följer med bränslet som en dispersion? Deras produkt Water Remover gör i princip bara just detta. Hur håken klarar högtryckspumpar det?
Jag beställer tanksanering imorgon!
 
F

F.d. 54108

Guest
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Har fått svar från generalagenten om Red Line 85 PLUS

Diesel som står länge, härsknar och PH-värdet sjunker. Bränslet riskerar att angripas av micro-organismer som också sänker PH. Bränslet blir surt och det ökar risken för korrosion i bränslepumpar och spridare.
Rekommendationen är att tömma tanken på åldrat bränsle och fylla på med färskt... Red Line 85 PLUS kan binda 30-50ml så det är inte något vidare bra sätt att åtgärda en tank med små mängder gammal diesel och förmodligen omfattande kondensering av fuktinnehållet ur tankens luft..
I mitt fall resulterade det hela sannolikt i att rost förstörde pickup-pump och högtrycksd:eek: samt en ventil i bränslesystemet. I dagsläget okänt antal spridare kan vara rostskadade. Skadan var redan ett faktum när bilen togs till verkstaden första gången, får man förmoda..
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Det räcker att man får in en droppe vatten i en sådan pump, så är haveriet ett faktum. Slem och bakterier bär på vatten .............
Om det har blivit bakerier i tanken, har detta spridit sig/bildats i hela bränslesystemet, inklusive pumpen och ledningarna efter filtret.
Där ligger förklaringen till pumphaveriet, troligtvis.
edit, det stämmer att pumpen är mekaniskt driven, från kamremmen.
------------------------------------------

Hejsan Michael och Calle.ö och tack för all info. Nu kan ju den här pumpen kanske varit skadad av att blivit torr på bränsle efter flera års stillestånd och ev. rostat inuti p.g. av kondens. Men det som jag får som fundering eftersom jag hittills sluppit att gå på djupet i mekaniska högtryckspumpar. Finns det inget som räddar bilmotorn/kamremmen om pumpen går sönder på sådant sätt att den "skär ihop" och stannar, och som då skulle kunna rappa över inne i pumpen så remskivan fortfarande snurrar för att undvika det som nu skedde.... Totalt motorras.
Att vatten och vissa blandningar som kan ta sig förbi elpumpen och filter/vattenavskiljare och då totalt kan slå ut högtryckspumpen verkar ju väldigt farligt utan en inbyggd räddningsplanka för bilmotorn, även om det i procent inte händer så ofta som du skrev.

För niblo's del skulle det kanske behövas en seriös oberoende obduktion av pumpen för att se om den var skadad och rostig av att varit torr och utsatt för kondens inuti sedan länge, eller om den ser rostfri och ok ut och havererade för att tanken och systemet inte blev helt tömt och sköljt på gammal sörja vid första genomgången.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Map motorras så är det följande som kan hända;

1. Pumpen havererar, orsak ointressant för resonemanget.
2. Pumpen avger stålspån som kan vara mikroskopist stora
3. Stålspånen hamnar i spridarna, vi snackar ju som bekant högtryckssidan, inget filter här inte!
4. Spånen (mikroskopist stora) gör att spridarna/spridaren inte stänger.
5. Öppen spridare, hela tiden, släpper fram bränsle under 2000 bar tryck.

6. The grand finale..... bränsle som sprutar in i motorn utan kontroll orsakar smälta kolvar, avgasventiler som går av pga värme.
och därmed totalhaveri.

Det är denna händelsekedja man vill undvika, även till priset av nya injektorer.
Mycket pengar står på spel efter en högtryckspump havererat.

edit,
Kolla denna sökningen, sammanträffande att det finns så många bilder i detta ämne?....

https://www.google.se/search?q=inje...KEwilvNf4_57SAhUHiywKHbYRATcQ_AUIBigB&dpr=1.1
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Bilagor

  • diesel bioprotect_test_vinner.pdf
    606,4 KB · Visningar: 8

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

Map motorras .....................;
1. Pumpen havererar, orsak ointressant för resonemanget.
6. The grand finale..... bränsle som sprutar in i motorn utan kontroll orsakar smälta kolvar, avgasventiler som går av pga värme.

och därmed totalhaveri.
=1.1[/url]
-------------------------------------------
Ja med för mycket bränsle eller vätska av något slag inne i förbränningsrummen, eller om man överladdar en motor för mycket med en kompressor :oops: så sätter det ju tydliga spår inne i motorn med blåsta packningar i bästa fall, och förstörda kolvar, krökta vestakar, bränd topp m.m. i sämsta fall.

Här verkade det ju mest som allt klarade sig, och "bara" en renovering av toppen p.g.av krökta ventiler räckte för att återställa själva motorn.
Förstörd pump, sex krökta ventiler och resten ok. kunde kanske mest tyda på att att pumpen har kärvat ihop så remskivan stannat och remmen kuggat över på något av dreven av rycket och några ventiler kommit i kläm innan motorn slutade snurra den här gången.
Därav min fråga om något kan rappa över inne i en skuren eller kärvande pump om det sker snabbt, så remskivan kan fortsätta snurra med skuren pumpdel så att motorn inte blir förstörd av tappad remtiming på vevaxel kontra kamaxel/axlar av påfrestningen innan den hinner stanna helt. För enbart krökta ventiler som nu av för mycket bränsle verkar lite underligt kanske.

Ja jag vet, jag kanske är för nyfiken på felorsaker och analyserar för mycket ibland när inte allt stämmer, sorry :D.

Sen framgår det ju inte riktigt ännu om insprutarna är bytta nu när motorn går igen, även om det helt klar verkar som allt efter pumpen måste kollas, spolas och bytas ut för att undvika ytterligare ett och kanske ännu värre motorhaveri efter ett pumphaveri, men det borde nog firman redan kollat får man hoppas. I sammanhanget så verkar bara sex krökta ventiler inne i motorn vara rätt tursamt just nu.

Man byter ju vattenpump väldigt ofta i förebyggande. Om nu inte något oförutsett händer för tidigt så kanske det vore god idé att även byta dieselpumpen i förebyggande även om det skall vara många mil mellan de bytena, för den kan ju sabba hela motorn vid ett smygande haveri som man inte märker på en gång. Särskilt nu med inblandningarna i dieseln som inte verkar vara så bra för filter, pumpar, förbrukning och motorer även om avgaserna sägs blir bättre.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Högtryckspump ras - tankar om bakterier...

För att förtydliga.
Orsaken till motorhaveri vid läckande spridare är inte hydraul slag.

Orsaken är att det vid fel tidpunkt utsprutande dieselbränslet agerar skärbrännare inne i förbränningsrummet. Värmeutvecklingen är så hög att kolvar och ventiler smälter.
 
Toppen