• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan det vara ett skit problem ?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Just nu är detta inget skit problem :twitcy:.... För jag är så tacksam för att ha en toa (Therford) som har fungerat nästan problem fritt under alla år jag har varit iväg .... I dag när jag hade fyllt på med mer (kassetten är nästan full) och var färdig.. så skulle stänga luckan till kassetten (med spaken på höger sida om toasittsen)... med där händer inte så mycket :swoon:.... jag märkte att här är inget motstånd i spaken och luckan förblev öppen.... Så jag går ut för att kontrollera vad som kan vara ett problem... När jag försöker ta ut kassetten så rubbar den inte på sig, jaha tänker jag nu har jag en nästan full kassett som varken jag kan få ut eller tömma :twitcy:...
Så om det finns någon som har erfarenhet från detta delikata problem så är jag tacksam för en lösning.... Jag har tänkt att skruva av stolen inne i H-bilen om jag inte hittar en annan lösning........jag har förstått att där sitter en "hållare" på kassetten som vrids när jag ändrar spaken och det är nu den som jag inte kommer åt :spinny:.....

Wovi & Peter på Kreta där vi just nu har +9 :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Kan det vara ett skit problem ?

Jag har ju inte tid att vänta så jag fick försöka lösa problemet innan det trycker på igen :twitcy:... det är inte lätt att komma till när kassetten sitter kvar.... så jag provade först med en kraftig ståltråd där jag böjde ena ändan som en krok... det gick väldigt bra att ta tag i vreden men den ville inte gå helt runt hur jag än försökte... tills jag förstod att den kanske skall tryckas framåt.... så snabbt in efter en tunn bokelist som jag har ett par av (alltid bra att ha när man är iväg).... med den kunde jag lätt föra fram vreden och sen var det bara att ta ut kassetten... hur jag gjorde sen framgår av mina foton... Skit bra va???:twitcy:

Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1040783.JPG
    P1040783.JPG
    235,5 KB · Visningar: 58
  • P1040785.JPG
    P1040785.JPG
    234,9 KB · Visningar: 47

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Kan det vara ett skit problem ?

Vad är det för sorts toa? C200?

På både den C2 toan jag hade innan och C200 jag har nu så går det att komma åt vridningen ovanpå tanken genom luckan, antingen för hand eller med något tillhygge. När den är i öppet läge så at det ju som du skriver att den låser kasetten i längsled

Ett råd är att "bildsöka" på tanken till den toan du har så kan du nog räkna ut var du ska vrida!

//Peter
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.919
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kan det vara ett skit problem ?

Kanske lite utanför ämnet (skitsnack), men vad använder du för program/app för att skriva in text mm i bilderna? Mycket illustrativt!

Undrar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan det vara ett skit problem ?

En arm inn i øvre høyre hjørne på luken og du når låsemekanismen med et par fingre, vrid denne 90 grader og kassetten er løs og med lukket deksel.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kan det vara ett skit problem ?

Varför frågar du oss om hur man löser olika problem. Det borde vara vi som frågade dej istället, du har ju lösning på alla problem som uppstår. En egen tråd som heter fråga "muskatten" borde du ha här i forumet.

Följer dej med glädje och kommer jag någon gång få ett olösligt problem med min husbil, frågar jag dej.:twitcy::spinny:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Kan det vara ett skit problem ?

Godmorgon... alla här på Hbk....

I dag är det +9,2 och blåser som vanligt så även i dag så gäller det full mondering alla skånsk vinter klädder om man skall gå ut :twitcy:...
Som ni ser på måste man ha en välding tunn arm (2-3cm) om ni skalll få in den för att vrida om vreden.... inneifrån finns det absolut inga möjligheter till att göra det så där kan jag bara glömma... på bilden ser ni inte vreden då toan nu är stängd den syns bara när den är öppen..

Tack för din sponnsring Lasse.... men akta er det händer att jag även gör misstag :swoon:
 

Bilagor

  • P1040786.JPG
    P1040786.JPG
    298,1 KB · Visningar: 21

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan det vara ett skit problem ?

Selvfølgelig må Hobby lage sin egen løsning på innrammingen :rolleyes: prøv en tynn pinne/kjepp og trykk helt til høyre på holderen for vrideren - den burde gi seg og smette over slik at lokket lukkes.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Kan det vara ett skit problem ?

Vad är det för sorts toa? C200?

På både den C2 toan jag hade innan och C200 jag har nu så går det att komma åt vridningen ovanpå tanken genom luckan, antingen för hand eller med något tillhygge. När den är i öppet läge så at det ju som du skriver att den låser kasetten i längsled

Ett råd är att "bildsöka" på tanken till den toan du har så kan du nog räkna ut var du ska vrida!

//Peter

Hej Peter.... Jag tror att det är en C200....
 
Toppen