• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ensam men inte särskilt stark!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Utslängd av käringa, nu i Spanien på grund av för mycket röka i ungdomens dar. Klimatet passar gamla KOL-are bättre än Sverigelandets hemska vintrar. Tillvaron upplevs som ganska dräglig. När allting går åt fanders så kan man ju alltid gömma sig i musiken så därför köpte jag mig någon sorts modern skithögtalare, bluetooth-sådan. Dyr och dålig men med tanke på omständigheterna någorlunda suitabel. Trodde jag tills jag upptäckte att batterierna i den skulle laddas ibland.

skit.jpg

Skiten fungerar bättre än ingenting och har man druckit ett glas rödvin så kan ljudet upplevas som musikljud. MEN hur laddar man skräpet? Följde det med någon kabel och var är den i så fall? Det står ingenting om spänning m.m.!

Jappe
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Du skulle köpt en "riktig" trådlös högtalare. De laddas med USB-kabel. Batteriet räcker i ca 10 timmar. Ljudet är riktigt bra.
 

Bilagor

  • IMG_0212.JPG
    IMG_0212.JPG
    245,7 KB · Visningar: 17

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Det skulle følge med en lader til denne! Ladespenningen burde stå på laderen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Om man inte använder "skiten" jämt så är risken stor stor att ev. laddarkabel försvinner i elektronikkabelhärvorna. Det borde naturligtvis tydligt framgå vad för sorts kabel som "ska till" och vilken spänning "skiten" vill ha!

Jappe

PS. Jag "tvingas" nu att lyssna på min LG5 och sjutton vet om inte den låter bättre än "Extremskiten"!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Om man inte använder "skiten" jämt så är risken stor stor att ev. laddarkabel försvinner i elektronikkabelhärvorna. Det borde naturligtvis tydligt framgå vad för sorts kabel som "ska till" och vilken spänning "skiten" vill ha!

Jappe

Ta ett kort på ladduttaget så får du svar. Men när jag kollade på nätet stod det Strömförsörjning: 19*V 3*A Troligen en nätadapter med rund kontakt.

Dra bort dragkedjan så är uttaget längst till höger.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

JBL som har lyckats med bedriften att skapa detta usla monster har också lyckats gömma anslutningskontakterna i någon sorts svåråtkomlig "krokodilkäft".

sk2.jpg

PS. Jag sålde JBL för sisådär 40 år sedan och hade jag försökt sälja sådan här skit då så vete xxx vad som hade hänt.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ensam men inte särskilt stark!
Det är bra grejer, men nu har du köpt en pryl för ungdomar som vill party party och inte för en herre som vill lyssna på kvalitetsmusik i bilen eller utanför. Jag köpte en liten JBL stor som en handflata men ljud nog för att fylla flera campingplatser. Dessa laddar man med micro USB som mobilen.

20151116121346.jpg


Men det är lätt att vara efterklok :D:D:D så det är bara att leta efter laddaren.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ensam men inte särskilt stark!



Men det är lätt att vara efterklok :D:D:D så det är bara att leta efter laddaren.

Jo, det stämmer nog. Det följde nog med en laddare. Undrar var den gömmer sig i röran. Hela bilen full med laddare av alla sorter och utföranden.

Tänk om fabrikanterna kunde enas om någon sorts universalladdare!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Funkar det inte med en vanlig micro-USB?

Tror inte det, men ska kolla i den trånga springan som gömmer anslutningarna. Märklig konstruktion förmodligen tillkommen för att man ska kunna använda högtalaren utomhus i regn.

Vem xxx sitter utomhus i regnväder och lyssnar på musik?? Hemlösa och uteliggare, kanske.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Om jag minns rätt så fick du mängder med tips på bra högtalare i den tråden där du eftersökte sådana.
Men jag kan inte minnas att någon föreslog den du har köpt.
Så, skyll dig själv :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Jag lyssnade igenom hela sortimentet i olika affärer, lämnade tillbaka de allra sämsta och till slut kom jag fram till att den jag till slut köpte var den minst dåliga.

Rotade runt i röran och hittade en klomp som det stod JBL på så nu blinkar laddningdisplayen förnöjt på högtalaren.

jbl.jpg

Jappe
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Kanske så här den borde se ut...

Namnlös.png

Går att få tag i ny om det skulle vara aktuellt.
Replacement AC Adapter Power Supply Charger for JBL Xtreme Bluetooth Speaker | eBay

blev lite fundersam över att det skulle vara 19v...

Description:

Condition: brand new & high quality.

Input: 100-240v 1.8A 50-60Hz

Output:19V-3.42A

Connector: 5.5*2.5mm

Compatible with: JBL Xtrme bluetooth speaker.

men JBL verkar vara inne på samma spår(enligt deras länk nedan) så då stämmer det säkert.

http://demandware.edgesuite.net/aau...sh).pdf?_ga=1.155440571.1673920781.1486888756
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Rotade runt i röran och hittade en klomp som det stod JBL på så nu blinkar laddningdisplayen förnöjt på högtalaren.

Visa bilaga 121667

Jappe

Nu har du ju givetvis lärt dig något och självklart märkt upp nätdelen med t.ex. "JBL bärbar högtalare" för att slippa samma irritation nästa gång...

Eller? :D;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ensam men inte särskilt stark!

Det står ju faktiskt förtryckt JBL med jättestora bokstäver på nätdelen original.

121667d1486887164t-jbl.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen