• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera Husbil

Wilda2009

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
22763
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsägare :)
Har rivit ut en hel del ruttet virke i husbilen och har tagit lite mått på reglarna i väggen och vet inte vad man ska ha för nytt virke till väggreglar.
Har kollat på Brors duktiga renovering av husbilen men det står inget om måtten på reglarna.
Jag har mätt i min husbil och reglarna verkar vara 43 mm breda och en regel är 83 mm bred och alla är 30 mm tjocka.
Har kollat lite på byggvaruhus och det finns inga med dom måtten.
Ska bara riva bort det som är dåligt inifrån så jag vill helst inte sätta dit för tjocka och breda reglar.
Är det nån som har några tips hur man kan göra?
Mvh nybliven husbilsägare Pierre:music-icon:
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Renovera Husbil

Hejsan
Du får nog köpa virke som är grövre och såga det i rätt storlek kolla så virket är så rakt som möjligt ock att det inte är skevt och att det är riktigt torrt
Puss o kram johnny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Renovera Husbil

Bl.a. Beijer har stakkäppar som är 32x32 mm (1,8 m långa, inkl. spets).

Limma ihop sådana till limträbalkar och såga/hyvla/slipa ner till önskat mått.

Pålle
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renovera Husbil

Enklaste är väl att gå till ett snickeri så hyvlar eller sågar dom till reglar åt i rätt dlmension.
Har gjort det själv och brukar inte vara så dyrt.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Renovera Husbil

Hej. När jag fick renovera fuskreparerad duschvägg, yttre. Sågade jag till alla reglar med en billig Kinesisk klyvsåg inköpt från Julla. Har den kvar ännu väl värt pengarna. För att undvika samma skador från tidigare reparation använde jag tunn plywod som innervägg och bara målade den med vattentålig färg.Limmade med polyretanlim. Förre ägaren hade limmat på en plasttapet som var för tät.
Tips imregnera virket före montering.

Lycka till
Stig
 

Wilda2009

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
22763
Medlemskap
2024
Sv: Renovera Husbil

Tack för alla svar husbilsvänner;)
Ska söka vidare på virkesfronten kan ändå inte limma fast nåt nu när det fortfarande är vinter och kallt.
Har inget stort garage så jag kan ställa in bilen i värmen och det måste väl vara varmt för att polyuretanlim ska funka.
Har även lite bekymmer hur jag ska göra med alkoven för när jag rev där så låg det en sorts spånskiva fastlimmad på plåten och ovanpå skivan så var det typ ihoplimmade träribbor och sen en spånskiva på det.
Finns det nån som rivit alkoven och känner igen det här och har lite ideer hur man kan få ihop det bra igen.
Hälsningar Pierre:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renovera Husbil

Väggen i vår husbil består av vanliga reglar 30 x 40 mm och de nedre liggande är tryckimpregnerade och övriga strukna med Cuprinol impregnering/olja. Använde isolering med slutna celler alltså inte Frigolit som suger till sig och håller vatten. 30 mm tjock. På detta 4 mm plywood väv och vit färg och utvändigt kulhamrad plåt. Allt limmat med polyuretanlim.
Hälsn. Bror
 
Toppen