• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorstrul

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har en Toshiba Qosmio som är 2-3 år gammal.
Har Windows 10.1 på den.
Häromdagen hände följande.
När jag startade datorn så kom det upp ett meddelande.
Förbereder automatisk reparation
Och sedan
Reparerar fel på disken. Detta kan ta mer än en timme att utföra.
Hade datorn igång i 5 timmar och det enda som händer är att den startar om sig själv med jämna mellanrum. Jag kommer inte vidare.
Finns det något sätt att fixa det på?
Hälsningar Tommy
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Datorstrul

Om du har annan dator så tar ur disken och koppla in den i den andra datorn tex med en USB-docka. Disken får då första lediga bokstav efter c: Sen kör en diskkontroll på disken från den fungerande datorn. Gör detta minst 2 ggr. försök sedan att sätta tillbaka disken i felande datorn och håll tummarna, oftast fungerar det, om inte ta ur disken igen och koppla in i andra datorn kopiera ut alla filer du vill behålla (oftast mina bilder och mina dokument) till disk det finns tillräckligt med utrymme på. Därefter sätt tillbaka disken igen och installera om windows, därefter kopierar du tillbaka dina filer och installerar om alla program.

Lycka till
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Om du kan stoppa processen så gå till kommandotolken.
Där skriver du beteckningen på disken, förmodligen C:\ och
c:\chkdsk/f
Då kollar datorn om det finns fel på disken och reparerar dessa.
Är det några filer öppna, vilket är troligt, så kan den inte köra programmet men då får du fråga om den skall köra det nästa gång datorn startas. Svara Y.
Får du inte stop på processen kan du försöka starta datorn i felsäkert läge

Starta om datorn. När inloggningsskärmen visas håller du ned Skift samtidigt som du väljer Av/på Strömbrytarikonen
> Starta om.
När datorn har startats om och skärmen Välj ett alternativ visas väljer du Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.
När datorn startats om visas en lista med alternativ. Välj 4 eller F4 om du vill starta datorn i felsäkert läge.
Sedan kör du kommandotolken enl tidigare beskrivning.

Annars får du göra som leri sa att du får koppla upp den till en annan dator och köra kommandot från den. Kolla vilken enhetsbeteckning disken får då och ersätt c:\ med denna. Ex e:\chkdsk/f

Länk:https://askleo.com/chkdsk_what_is_it_and_how_do_i_run_it/
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Mera datorstrul!
Windows 10 startar inte, får bara upp en röd skärm.:mad:
Vad göra?
Datorn tycks fungera som den ska.

Installera om är inte helt lätt, kommer ju inte ut på nätet. Dessutom på inte helt tillförlitligt internet här i Portugal.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Hej på er!
Det är mycket sällan man behöver installera om Windows 8 eller 10. Har ni provat med felsäkert läge. Många gånger räcker det med det och därpå efterföljande omstart.
MVH/Thomas Eriksson (i Torremolinos)
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Hej på er själva!
Kul att höras, men...
Felsäkert läge vore ju bra, men hur? Har ju bara en röd skärm, som inte "lyssnar" på några kommandon.
Har även provat med att ta loss batteriet, utan resultat.

Hälsningar från oss, ja ni vet var. Lika hopplöst fullt fortfarande:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorstrul

Jeg som har kjørt med testutgaver av windows 10 siden deg ble mulig har opplevd noen tilfeller av problemer med oppstart. Løsningen er oftest å gå via felsikker oppstart, funker ikke det har jeg et par ganger måttet velge å rulle tilbake til forrige utgave. Kun 2 ganger på 2 år har jeg valgt å nullstille, første gang for å kvitte meg med restene av orginal windows 8. Andre gang var ved en større omlegging av windows kjerne flere måneder før den ble en del av dagens windows, dette er eneste gang jeg ikke kom ned på beina etter tilsynelatende krash av windows.

Om du har laget en boot usb stick så kan du med denne kjøre repair og recovery av windows installasjonen. Begge disse alternativer beholder dine data og bør prøves før en reinstallasjon.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Händer det något om ni trycker Ctrl+Alt+Delelete samtidigt?
Jag har också haft samma problem, sk blue screen (som inte alltid är blå)
Kommer ni ut på nätet så sök på detta "blue screen"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorstrul

BSOD blue screen of death har endret seg drastisk i windows 10 - og den kan ha alle farger. Hovedmeldingen er :( og beskjed om at det skjer en omstart.

En ren ensfarget skjerm finnes under oppstart av windows i en bestemt fase, om det ikke hjelper med strøm av og så på er det tid for de tre fasene jeg beskrev i forrige innlegg. Hold nede F8 under oppstart så burde du få en meny.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Nä, BSOD var ingen rolig läsning.
Verkar inte som några av era tips fungerar, F8 gäller väl tidigare Windows versioner - inte W 10.
Får sansa mig lite och lämna in laptopen (Samsung) på måndag.

Det är ju så, man vet att det kommer att hända men inte när.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Vi har också en Samsung laptop. Om man håller ner F4 under uppstarten så går laptopen in i Recoveryläge. Det är väl det djupaste ingreppet man kan göra utan att installera om Windows. Vet dock inte hur bra det fungerar eftersom den är leverarad med Windows 8 och sedan uppdaterad till Windows 10. Det kan ju vara intressant att prova om inget annat hjälper. Om man inte kommer in den vägen så är det väl troligen fel på grafikkortet eller skärmen.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

F4 var det, tackar så mycket Thomas!

Nu nästa problem :D
Recover to selected point låter ju bra men pilen med datum vill inte flytta på sig. Skulle ju vilja ha "recovers Win to previously saved settings".

Alternativet är inte alls kul :mad: och få en helt ren dator.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Men, jag gick in under fliken backup. Ingen större idé för så mycket extra lagringsutrymme har jag inte.
Men där fanns en knapp "restart system" och se då satte den igång och scanna och reparera. Och sedan startade den snällt som den alltid gjort:D:D:D

Och där ligger nog felet, efter senaste uppdateringen för någon vecka sedan kommer en ruta upp "systemfilerna är ändrade, starta om datorn" eller något sånt. Jag har startat om, och startat om men rutan kvarstår.

Någon annan som har en sådan ruta och vad man i så fall kan göra?

Nu ska jag bränna några filmer som jag inte vill missa;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorstrul

Nå når du har en kjørende windows, lag en recovery usb stick. Det er fullt mulig at recovery på F4 er fra windows 8 slik at de fleste funksjonene ikke fungerer.

Heng etter oppgradering av windows er plagsomt, men det ser ut som Microsoft legger inn en del kode i oppstarten for å gi en mulighet for å rulle tilbake til forrige utgave når dette skjer. Har nettopp vært innom en testutgave som ikke ville kjøre på min pc, rullet tilbake og ventet på neste utgave :D.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Datorstrul

Men, jag gick in under fliken backup. Ingen större idé för så mycket extra lagringsutrymme har jag inte.
Men där fanns en knapp "restart system" och se då satte den igång och scanna och reparera. Och sedan startade den snällt som den alltid gjort:D:D:D

Och där ligger nog felet, efter senaste uppdateringen för någon vecka sedan kommer en ruta upp "systemfilerna är ändrade, starta om datorn" eller något sånt. Jag har startat om, och startat om men rutan kvarstår.

Någon annan som har en sådan ruta och vad man i så fall kan göra?

Nu ska jag bränna några filmer som jag inte vill missa;)


Kanske finns lösningen här:

https://answers.microsoft.com/sv-se...rna-dina/6bcefd3a-9ab8-49a3-b7a4-22fe677f04fe

Thomas
 
Toppen