• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill koppla in generatorn..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej.

Jag har en undran... min generator är på 90Ah och tillverkaren har på något sätt gjort så att max 20A laddas på H-dels batteriet (kabeln är 6mm2) till bodels batteriet
Nu vill jag ändra på detta och tänkter ta ut ca 60Ah och koppla in laddningen till mina lifepo4 (200Ah). Jag inser att jag måste koppla med en ny grov kabel (tänkte 20mm2) vid ett avstånd på 2-3 meter. men hur gör jag för att inte bränna generatorn (lifepo4 slukar ju alla A) och vad jag har lärt mig här på hbk så klarar inte en generator av att konstant ladda i kanske 1-2 tim med full laddning...

Jag är oerhörd tacksamm om någon har en bra lösning på sakfrågan..

Kram Wovi & Peter från ett kallt Kreta
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vill koppla in generatorn..

Det er et par andre saker som og kan forstyrre, først og fremst bilbatteriet. Normalt fungerer dette som en spenningsregulator for generatoren, og hva som skjer om en får inn LFP pakken som like dominerende batteri vet jeg ikke. En bedre men dyrere løsning er en dc-dc lader for LFP, denne kan fungere med noe tynnere kabel på bilsiden.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vill koppla in generatorn..

Hej.

Jag har en undran... min generator är på 90Ah och tillverkaren har på något sätt gjort så att max 20A laddas på H-dels batteriet (kabeln är 6mm2) till bodels batteriet
Nu vill jag ändra på detta och tänkter ta ut ca 60Ah och koppla in laddningen till mina lifepo4 (200Ah). Jag inser att jag måste koppla med en ny grov kabel (tänkte 20mm2) vid ett avstånd på 2-3 meter. men hur gör jag för att inte bränna generatorn (lifepo4 slukar ju alla A) och vad jag har lärt mig här på hbk så klarar inte en generator av att konstant ladda i kanske 1-2 tim med full laddning...

Jag är oerhörd tacksamm om någon har en bra lösning på sakfrågan..

Kram Wovi & Peter från ett kallt Kreta
Nu vet inte jag men jag tvivlar på att generator säckar, men dina lifepo4 batterier kanske gör det eller har du koll på vad dom tål över tid?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Sen tror jag inte på att du kan få ur generatorn mer än den är specad för! Den strävar ju efter att hålla konstant spänning oberoende av belastning. Försöker du belasta så strömmen skulle bli större än 90A, då sjunker spänningen så att Ineffekt-förluster=uteffekt gäller (ingen perpetum mobile)!
Ineffkt, mekaniskt effekt
Förluster, väörme i lindningsresistans samt virvelströmsförluster i jäörnkäörnan
Uteffekt, P=UxI
//Göte J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vill koppla in generatorn..

Är laddningen kopplad över EBL så är det väl den som begränsar strömmen.
Jag tror inte att EBL gör något map laddning mer än kopplar ihop bilens batteri med bodelens när motorn laddar dvs.

Men såklart om man har en för kraftig generator och batteri som tar emot stora strömmar i kombination med kablar som kan leverera dessa strömmar så kan man säkert bränna upp EBL eller i vart fall få en ev säkring att lösa ut.

Tänkvärt såklart är också att ju mer man lastar generator desto hårdare slits lager od, i vissa motorer drivs tex vatten och servopumpar med samma rem och beroende på i vilken ordning dessa sitter så kan även dom få högre last på sina lager.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vill koppla in generatorn..

Intressant tråd Peter, precis vad jag också är ute efter. Har nu läst tonvis med material på nätet men ännu inte blivit frälst då det alltid återstår en och annan obesvarad fråga.

Waeco har en lösning som passar in i deras konfiguration (svindyrt). Klicka och läs!

En annan intressant läsning/lösning är REDARC's

redarc-bcdc-install-4-COL.jpg

Jag kommer att följa tråden tills en lösning har landat på plats!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vill koppla in generatorn..

Som jag tidigare nämnt i flera trådar, varför kör ni inte med en inverter som de flesta ändå verkar ha med sig?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Hej och tack för alla tipps

HHMMm...Ranko den var inte billigt..... men så tänkte jag kanske det går att göra såhär (alltid roligt att göra något som andra inte gör/gjort).... om jag monterar ett NTC motstånd på generatorn och kopplar det till en reglerings enhet... och så ett kraftigt relä för laddning så bör jag ju kunna styra laddningen via generatorns temperatur ganska exakt :swoon: eller vad säger ni..

Och för de som undrade så tänker jag inte låta laddningen gå via EBL:en...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vill koppla in generatorn..

Jag hade normala MB Sprinterkablar ftån motor till startbatteriet och grova från start till 3x95Ah Li. En Smartpass emellan, som ger max 80A genom sig. Även med tomma Li-batterier såg jag aldrig laddningsvärden över 65 A och normalt laddade generatorn med ca 35-40 A efter ett tag och höll sig där. Så hade inget problem med generatorn.

Anders
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Ett litet inlägg. Jag har haft LiFePO4 (LFP) i tre år och är väldigt nöjd. Hade problem med laddningen av 200Ah LFP pga av att generatorn styrdes av startbatteriets laddningstillstånd. Installerade en sinusinverter nära generatorn (under förarsätet) och drog 230V till en Victron 25A LFP laddare vid bobatteriet längst bak (7,5 m!) Slapp därmed 15 m grova 12V kablar. Fungerade perfekt och överlastade inte heller generatorn. När det gäller nyare bilar måste man se upp med att koppla LFP direkt på generatorn. Pga man i många fall använder generatorn som broms! för att hålla emissionerna i styr får man lätt spänningstoppar som påverkar livslängden på LFP negativt.
 
F

F.d. 50104

Guest
Sv: Vill koppla in generatorn..

Hej nu vet jag inte riktigt vad som reglerar din ladningg
men annars kopplar du in ett vanligt 100 amp relä på D+ som laddar dina bodelsbatterier
Och har du dragit ur dom mycket kan du ha en batteri brytare på dom, tex två o två så laddar du dom som du vill enkelt
har så på mitt bygge. Men utan brytare fast jag har 2 x 60 AH bodelsbatterier med säkring 50 amper på kabeln
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Jag har försökt ta ett foto på hur det ser ut vid startbatteriets pluspol, där sitter en "skiva" med flera + anslutningar bl.a till EBL:en för laddning av bodelsbatteriet och även flera ANL säkringr (gula pilar) varav vad jag just nu kan se så är en på max 150A. Kablen (ca 5m 6mm2) som sen går till bodels laddningen från denna "skiva" är sen avsäkrad med en 40A.... så nu undrar jag vad har denna "skiva" för funktion ? Tidigare hade jag en Ctek dual (DC-DC) laddning till AGM batteriet och då visade amp meter aldrig mer än ca20A.... vid en tidigare kontakt med Ctek så informerade de min att syre batterier i husbilar inte tar emot mycket mer än max 20A när jag undrade varför de inte har en större modell av DC-DC laddare.... men nu har jag ändrat till Lifepo4 och då gäller det tydligen andra regler...
Och Anders tyvärr så vet jag inte vad MB sprinterkabel är för något... men om jag förstår dig rätt så går din laddning från generatorn till starbatteriet och sen har du en grövre kabel till lifepo4 batteriet där du sen har kontroll på laddningen via BMS eller annan reglering typ din victron..... använder du här också startbatteriet till att ta upp späningstoppar som tydligen kan
uppstå från en genrator...
Sen hade jag varit tacksam om någon som vet och vill berätta vad skivan som sitter på startbatteriets pluspol har för funktion...
Sen undrar jag är det olämpligt att gör en test och koppla direkt från generatorn med en kraftig kabel direkt till lifepo4 batteriet för att se om laddningen fungerar... eller om allt brinner upp :swoon:
 

Bilagor

  • P1040777.JPG
    P1040777.JPG
    257,1 KB · Visningar: 21

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Bilgeneratorer får inte gå utan ett batteri som lastar och tar emot spänningstoppar! Spänningen ut regleras ju genom att laddnigsrelät skickar magnetiseringsström genom rotorn, ett tämligen trögt system. Om generatorn laddar batteriet för fullt och man kopplar från batteriet kommer magnetiseringen av rotorn vara hög och generatorn ger hög spänning ut till dess magnetiseringen klingat av. På tidiga växelströmsgenerator satt det germaniumdioder som knäcktes direkt. Visserligen är det väl kiseldioder idag men de tål inte vad som helst och så finns det annan elektronik i dagens bilar som kan ta stryk!
//Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Jovisst finns startbatteriet där, förhoppningsvis! Det jag beskrev var väl mer en förklaring varför det är viktigt att inte hitta på kopplingar där generatorn inte blir utan batterilast vid något tillfälle!
Hej Göte bilens start batteri ligger ju jämt inkopplat sen relä till bodels batterina
//Göte J
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Jovisst finns startbatteriet där, förhoppningsvis! Det jag beskrev var väl mer en förklaring varför det är viktigt att inte hitta på kopplingar där generatorn inte blir utan batterilast vid något tillfälle!

//Göte J

Jag gjorde ett prov i bänk med en 12-volts växelströmsgenerator för några år sedan. När jag kopplade bort batteriet genererade generatorn en spik på 80 volt.
Den hade dödat all ansluten elektronik.
Även om regulatorn inte är ansluten finns en viss remanens kvar i rotorn som kan ge höga spänningar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vill koppla in generatorn..

....
Och Anders tyvärr så vet jag inte vad MB sprinterkabel är för något... men om jag förstår dig rätt så går din laddning från generatorn till starbatteriet och sen har du en grövre kabel till lifepo4 batteriet där du sen har kontroll på laddningen via BMS eller annan reglering typ din victron..... använder du här också startbatteriet till att ta upp späningstoppar som tydligen kan
uppstå från en genrator...

Kablar som sitter fabriksmonterade från Mercrdes-Benz. Ja, startbatteriet med och tar emot spänningstoppar.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Äntligen lyser solen på oss... så nu tänker jag kolla varför jag förlorar ström även om nätterna... så det var bara att krypa under bilen.... och när jag väl hade hasat mig fram så jag kan nå generatorn... så slog det mig att mätinstrumentet ligger ju kvar där jag la det innan:swoon:... utom räckhåll förstås :twitcy:... men, så när jag väl än en gång hade hasat mig frem till generatorn så mäter jag + kablen med en tångamp meter ... och får då +0.745A ... så som jag nu ser det så drar generatorn nämnda A:swoon:....när motorn inte är i gång:twitcy:
Här i Sitia finns en bilelektriker firma som min vänner säger är mycket bra, så jag åkte dit.. Första problemet var nu att de kan inte ett ord engelska... men jag hittade snabbt en generator och försökte förklara.. jag misstänker att någon diod är kass och ordet diod förstod de... sen visade jag dem min DC tångamper meter.... och de visade mig en disply med några sladdar som de kunde mäta volten med.... jag undrade hur de mäter A med deras instument... men de förstod inte ett skit.... så kontentan av det hela blev att de förklarade för mig att de kommer till H-bilen för att kolla.... väl där så startar jag motorn och han mäter volten... tror att det var 13.6v den visade.... så han sa att generatorn fungerar utmärkt.... sen kollade han batteriet direkt efter och sa att det är också ok det visade 12.8v .... än en gång undrade jag hur han mäter A från generatorn.... men han verkar eller ville inte förstå min undran.... så det blev så att han ville att jag kom till dem med batteriet så skulle de mäta det... väl där säger han att batteriet är ok... och sätter det sen på laddning där visar det att det laddas med straks över 7A... och i morgon är det nere på 5A och då är ditt batteri ok säger han.... för skoj skull mätte jag med tång ampermetern hur mycker deras laddare ger och den visade på 5.24A.. 2 A skillnad ??..... Så nu har jag en undran.... eller kanske några....

A...Går det att mäta som jag gjorde avstängd motor tångamp metern runt + kablen från generatorn och det visar -0.726A (normalt skall den väl visa 00,00A i denna situation) eller ?

B..Närsta undran är är dessa -0.726A bevis för att något är fel med generatorn eller ?

C...Om det är så att resultatet visar att jag har något problem med generatorn, kan det vara så att en eller flera dioder har "gått" eller ?

D....Och kan man med bara en voltmätare helt utesluta att där är fel på generatorn eller ?

Jag blir så tacksam om någon kan ge mig ett enkelt svar på ovan undran ( det räcker med JA eller NEJ och på C kanske lite mer :wink: )

Kram från Wovi & Peter
 
Toppen