• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Demontera toalett

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej

Jag håller på att försöka byta ut alla vattenledningar(kallt och varmt) och har stött
på patrull med att få ut vissa som går runt bilen och under bla toaletten.

Kunde jag demontera toaletten så skulle allt nog gå ruggigt mycket lättare men jag kan
inte komma på hur man demonterar den.

Är det någon som vet, det finns en list i bakkant som jag ej pillat loss, kan det finnas skruvar därunder?
 

Bilagor

  • DSC_0747.JPG
    DSC_0747.JPG
    2,7 MB · Visningar: 40

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Demontera toalett

Plockade ur en sådan på en Swift för många år sedan och jag vill minnas att det satt skruv i botten när man tagit ur kasetten som man kom åt genom luckan.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Demontera toalett

Är det dessa(vänstra bilden), sitter halvtaskigt till, kan det verkligen var så den är monterad?
 

Bilagor

  • DSC_0749.JPG
    DSC_0749.JPG
    651,4 KB · Visningar: 61
  • DSC_0753.JPG
    DSC_0753.JPG
    887 KB · Visningar: 66
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Demontera toalett

Plockade ur en sådan på en Swift för många år sedan och jag vill minnas att det satt skruv i botten när man tagit ur kasetten som man kom åt genom luckan.

Jag plockade också ut toan på min dåvarande Swift. Det var ganska enkelt. Jag skar i fogen längst upp & i framkant på toan & sedan var det bara att lyft loss den. Den hängde krokad på en dold skena i bakkant & vilade på sockeln nertill. Det som skall till är att koppla isär kablarna till pumpen.

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Demontera toalett

Jag plockade också ut toan på min dåvarande Swift. Det var ganska enkelt. Jag skar i fogen längst upp & i framkant på toan & sedan var det bara att lyft loss den. Den hängde krokad på en dold skena i bakkant & vilade på sockeln nertill. Det som skall till är att koppla isär kablarna till pumpen.

Bennie
Är den limmad menar du, i vilken kant då?

Och vad gör listen i bakkant, finns det något under den?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Demontera toalett

Är den limmad menar du, i vilken kant då?

Och vad gör listen i bakkant, finns det något under den?

Den är inte direkt limmad utan fogad. Du bör se fogen i ovan- & framkant mot väggarna, kanske också mot sockeln nere vid golvet. Listen i bakkant är skruvad i väggen & på den sitter toan fasthakad. Börja med att skära i tätfogen runt om & lyft bort toan så ger det sig själv hur det ser ut. Det är mycket enklare än det verkar. Lycka till.

Bennie
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Demontera toalett

Som Benssan säger den "hänger" på en list i bakkant. Under handskarna i dom nedsänkta rektanglarna sitter det skruvar. Det är 4st på min bil. Tag loss vattenslangen och elen. Sedan är det bara att lyfta upp toan och lyfta ut den.
MEN på min bil var det jättetrågnt. Jag hade som tur var ett fönster på toan så att jag kunde vrida den. Så att jag fick ut den. På min husbil så var alla ledningar, vattenslangar och Trumas luftkanaler ihopdragna med buntband. Så jag fick skruva ut halva inredningen för att knipsa av buntbanden.
Ha det
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Demontera toalett

Jag har plockat fram mer info. På bilden har jag märkt ut var man skär. Dokumentet visar hur toan är monterad. Bild 12 visar var skenan för upphängningen sitter & bild 15 hur man hänger upp den.

Bennie
 

Bilagor

  • toa 1.jpg
    toa 1.jpg
    35 KB · Visningar: 1.099
  • C234-AM-D3.pdf
    6,3 MB · Visningar: 179

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Demontera toalett

Trots bra förklaringar och manual kan jag inte få loss den i framkant, bakkant verkar lungt.

Kan inte se någon fog alls i framkant och den sitter stenhårt, visst måste innegolvet kunna vara kvar?

Alla tips är mycket uppskattade:)
 

Bilagor

  • DSC_0761.JPG
    DSC_0761.JPG
    1,9 MB · Visningar: 23
  • DSC_0762.JPG
    DSC_0762.JPG
    2,7 MB · Visningar: 24

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Demontera toalett

Skarven är mellan det mörka golvet & den ljusare toaletten. Min toa var bara tätad/limmad med Sikaflex där. Men det kan ju vara så som någon skrev att den även kanske kan vara skruvad i botten under kassetten. Kolla den här länken & speciell inlägg 31 så kanske det ger något.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t88776-2/#post740054.

Synd du bor så långt bort, hade du bott närmare så kunde jag hjälpt dej att plocka ut toan.

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Demontera toalett

Hej,

Det var himla hyggligt erbjudande, tack :)

Spontant så om den är fastskruva i framkant måste det vara dolt under innegolvet, men det betyder att dom monterat först toa sedan innegolv.

Tyvärr ska jag ta bort innegolvet måste en platsduschvägg boprt också, inte heller den vet jag hur man tar bort :mad:

Bifogar bilder på innerväggen i plast som jag inte vet hur man får bort
 

Bilagor

  • DSC_0763.JPG
    DSC_0763.JPG
    1.006,7 KB · Visningar: 22
  • DSC_0764.JPG
    DSC_0764.JPG
    838,6 KB · Visningar: 15
  • DSC_0765.JPG
    DSC_0765.JPG
    645,4 KB · Visningar: 17

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Demontera toalett

Vad är det för skruv och beslag man ser i den högra bilden i inlägg # 3?

Pålle
Hej, du menar den vid slangen. Jag har antagit att den bara håller slangen men när du frågar så...:)

Men nu när jag läser igenom alla svar noggrant samt smiter utr från mellon utan att någon märker det så är det precis sombåde Håkan och Peter mfl skrivit, skruvar i botten och dom var täcka med tätgugga :)

Blir film med barnen ikväll, får se om man släpar sig ut med en GT i handen i natt annars är morgondagens schema spikat:)

Ett blindstyre tackar alla hjälpsamma:twitcy:
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Demontera toalett

Hej
Det sitter en plåtlist i bakkanten som är skruvad i väggen men sen har för mig att det satt några skruv innanför luckan på utsidan bilen direkt in i toan.
Angående Blinstyre så har du gett så många goda råd och kommentarer här på forumet. Så något Blindstyre är du absolut inte :):)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Demontera toalett

Hej
Det sitter en plåtlist i bakkanten som är skruvad i väggen men sen har för mig att det satt några skruv innanför luckan på utsidan bilen direkt in i toan.
Angående Blinstyre så har du gett så många goda råd och kommentarer här på forumet. Så något Blindstyre är du absolut inte :):)
Det stämmer, tre stycken.

Ska ge mig på toan imorgon bitti och hoppas det går bra då jag har lite pyssel att göra och sportlovet ligger en dryg vecka bort bara och husbilen är tilltänkt som fordon och bostad:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Demontera toalett

Tack för alla tips!
Kanske måste ta ut min toa eftersom det löper en stor spricka i karossen rakt bakom toan efter påkörningen i frankrike.
Du har drygt 130mil till Björkliden du hamnar mitt i värsta kylan och en massa snö.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Demontera toalett

Tack för alla tips!
Kanske måste ta ut min toa eftersom det löper en stor spricka i karossen rakt bakom toan efter påkörningen i frankrike.
Du har drygt 130mil till Björkliden du hamnar mitt i värsta kylan och en massa snö.
Alltid lättare att jobba ju mer man rycker bort tycker jag, man drar sig alltför ofta för att göra så och strular istället, sedan är det alltid trevligt att få riktigt rent i alla vrår speciellt på muggen.

Ja det är lite småkyligt och snöigt däruppe, härligt:D
 
Toppen