• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolstrul

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Har någon råkat ut för detta och lyckats komma till rätta med problemet?
När vi kör Truman och sätter på gasspisen samtidigt så slocknar både spis och Truma.
Kör vi dem var för sig är det inget problem.

Hälsningar Eva & Beppe
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Gasolstrul

Vi har P11 stålflaskor, så det kan vi utesluta.
Vi har tyska flaskor som byts i norra Tyskland på ut och hemresa och alltid ren propan. Så det lutar åt att det är regulatorn som är problemet, tack igen alla. Läste i natt trådar om att byta till LPG tankflaskor vi tänkte att det handlar om att vi inte har något filter. Det behövs en stor genomgång och då verkar ju LPG bra att kolla upp ordentligt.

Eva och Beppe
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasolstrul

Det kan också vara en slangbrottsventil som bråkar om du har en monterad.
En slangbrottsventil stänger av gasolflödet helt om flödet blir för stort. En defekt sådan kan kanske tycka att det börjar bli för stort flöde när flera storförbrukare är igång samtidigt och då stryper flödet helt, på samma sätt som den skall reagera om en gasolslang eller rör brister och flödet ökar onormalt mycket.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolstrul

Jag är tveksam till problem med slangbrottsventil. De stänger väl gasflödet om detta överstiger en viss mängd, vid avsliten slang till exempel, men jag tror inte den återgår själv om gasflödet återgår till lägre volym.

Jag tror snarare på det redan nämnda problemet med defekt regulator. Vi hade samma problem för några år sedan där det fungerade som vanligt om vi använde kylen och någon låga på spisen. Körde vi dessutom pannan så dog gasoltillförseln. Jag fick då stänga pannan, återställa slangbrottsventilerna och regulatorns krocksensor.

Efter byte till ny regulator fungerade allt som det skulle, även de gamla slangbrottsventilerna och med alla gasolförbrukarna inklusive ugnen igång.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasolstrul

Jag är tveksam till problem med slangbrottsventil....................... men jag tror inte den återgår själv om gasflödet återgår till lägre volym.
--------------------------------------------------
Hejsan, jodå det finns en hel mängd mindre slangbrottsventiler förutom de nyare med både krock och brott ventiler med återställning. De återställer sig så fort flödet stängs av. Men jag tror att de alltid har metallisk tätning eller O-ringstätning. Jag har inte sett någon med den stora gummitätningen, men jag har sett dem i campingbutiker,och monterade när slangen sitter innan reduceringsventil för väggmontage.
Det förrädiska är att de bara ser ut som en flaskkoppling i storlek.

slangb2.JPG

Slangbr.JPG

Slangbr2.JPG

(Jag kollade extra nu, och de finns på campingsidor på internet.)

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen