• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har solpanel och ska byta batterier

Tommyk

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Hofors
HBK-Nr
16084
Medlemskap
2024
Jag ska byta mina bodelsbatterier och undrar om det är något jag behöver tänka på när jag kopplar bort dom.
Jag har en solpanel med en MPPT regulator kopplad parallellt med laddaren till batteribanken. Inga förbrukare är kopplade mot regulatorn, endast batteriet.

Kan jag bara lyft av polerna och byta batterierna, eller måste jag göra nåt mer?

Tommy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Har solpanel och ska byta batterier

Det beror ju en del på hur solcellsladdaren/regulatorn reagerar utan att ha ett batteri att jobba mot. Men det kan vara god idé att lägga något över solcellen eller ta bort säkringen som bör finnas på laddkabeln från solcellsregulatorn .

På sommaren med en kraftig solcell på uppåt 200W på taket och en ointelligent regulator som inte fattar något utan ett batteri att jobba mot, så kan man kanske ha 10Amp. strömstyrka och i värsta fall 17Volt i husbilens elsystem. Strömstyrkan gör inget om det inte blir kortis mellan kablarna när man håller på, men 17V kan förstöra elektroniken i de inkopplade elektriska prylar som finns i husbilen och inte är avstängda vid tillfället.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Har solpanel och ska byta batterier

Jag har mina solceller kopplade till en Schaudt MPPT regulator. I manualen står det tydligt att kabeln från cellerna skall kopplas ur om batteriet kopplas bort. Regulatorn är visserligen kopplad till Schaudt EBL så det kan kanske bero på detta.

När jag läst detta satte jag en tvåpolig brytare mellan regulatorn och solcellerna i samband med montaget. Det gör framtida batteribyten enkla.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Har solpanel och ska byta batterier

Minns rätt så "demonterar" man i omvänd ordning som man gjorde "monteringen" (bortsett från att täcka panelen) :)

Montering
1. Täck panel, 2. Anslut batterier till regulator, 3. Anslut regulator till solpanel.

Demontering:
1. Täck panel, 2. Koppla bort regulator från solpanel, 3. Koppla bort batterier från regulator.

Beskrivs i manualen för LRM 1218

Sen kan det vara en god idé att tejpa ändar från panel och batterier (så att man inte kommer åt något) så har man både hängslen och livrem :)
 
Toppen